Części i regeneracja

Części i regeneracja

6 dni temu  09.10.2018, ~ Administrator   

Wymiana i diagnostyka akumulatora do pojazdów z systemem start-stop

EFB (Enhanced Flooded Battery) to akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności. Przeznaczony jest przede wszystkim do samochodów z systemem start-stop, ale także tych intensywnie użytkowanych oraz do samochodów wyposażonych w wiele odbiorników prądu. W związku z rosnącą liczbą nowych pojazdów wyposażonych w system start-stop będziemy coraz częściej spotykali się z koniecznością wymiany i diagnozowania akumulatora typu EFB.

Akumulator EFB ma trzykrotnie wyższą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych oraz zwiększoną odporność na częste rozładowywanie przy utrzymaniu wydłużonej żywotności i wysokich parametrów. Na rynku dostępne są od niedawna, co oznacza użycie do ich wytwarzania zaawansowanych technologicznie rozwiązań w zakresie budowy i jakości poszczególnych komponentów. Na uwagę zasługuje np. bezobsługowe podwójne wieczko bez korków, które ma płaską powierzchnię, zgrzaną nakładkę z podwójnymi wkładkami przeciwwybuchowymi i system specjalnego labiryntu walczący z wydostaniem się kwasu i pozwalający elektrolitowi spłynąć z powrotem do celu. W momencie np. wywrócenia samochodu ma to duże znaczenie – z akumulatora nie wycieka elektrolit. 

Wymiana akumulatora EFB
Po pierwsze, zawsze wymieniamy akumulator przeznaczony do pojazdów z system start-stop. Główny parametr, który je charakteryzuje, to wysoka zdolność przyjmowania ładunku. Daje to gwarancję, że w krótkich odcinkach czasowych pomiędzy zatrzymaniami i rozruchami pojazdu akumulator zostanie ponownie doładowany do swojej nominalnej wartości pojemności.
Standardowy akumulator będzie w takim trybie pracy permanentnie niedoładowany, co w konsekwencji doprowadzi do przedwczesnej destrukcji materiału aktywnego – „śmierci baterii”.
Akumulatory pojazdów wyposażonych w start-stop powinny być zawsze wymieniane w warsztacie. Tylko profesjonalna wymiana i ustawienie właściwego typu może zapewnić prawidłowe działanie systemu start-stop oraz osiągnięcie pożądanego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2. W przypadku wielu pojazdów z systemem start-stop wymiana akumulatora wymaga użycia odpowiedniego testera diagnostycznego, dostosowania akumulatora w pojeździe i zaprogramowania danych technicznych, takich jak pojemność i numer seryjny. 

Diagnozowanie stanu
Ręczne testery do diagnozowania stanu akumulatora zwykle trafnie wskazują problemy. Należy jednak pamiętać o kilku istotnych kwestiach.
Po pierwsze, testery są przeznaczone do oceny wadliwych lub używanych akumulatorów. W sprawdzaniu zdolności rozruchowej nowego bywają zawodne, częściowo z powodu stosowanych algorytmów do odczytu jego stanu. Na odczyt może mieć także wpływ stan kabli i złączy biegunowych. Po drugie, różne testery mogą dawać różne wyniki – dotyczy to zarówno marek, jak i różnych modeli tej samej marki testera. Odczyty prądu rozruchu można mierzyć zgodnie z wieloma międzynarodowymi normami, jak SAE, EN, DIN.
Wreszcie różne techniki konstrukcji akumulatora mogą znacząco wpłynąć na odczyt na cyfrowym testerze przewodności, ponieważ muszą być stosowane wspólne algorytmy – akumulatory o większej trwałości mają tendencję do przenoszenia większej ilości materiału i większej gęstości, co zwykle odzwierciedla niższe napięcie początkowe, ale dłuższe czasy. Cyfrowe testery mogą określać realistycznie tylko początkową wewnętrzną rezystancję akumulatora w konkretnym jego stanie, a nie ilość materiału. Może to powodować znaczną różnicę pomiędzy wskazywanymi danymi prądu rozruchu a rzeczywistymi danymi uzyskanymi w laboratorium w zakresie rzeczywistych obciążeń zgodnie z normą dla danego akumulatora. W efekcie akumulator, który ma 2-3 lata, może być użyteczny przez wiele lat, ale ze względu na „zużycie” może dać tylko 75% odczytu jego stanu.
Ogólnie rzecz biorąc, cyfrowy tester daje najlepsze informacje na temat oceny używanych akumulatorów na rynku, co należy zawsze wziąć pod uwagę, sprawdzając stan nowych produktów.
Właściwe przeprowadzenie diagnostyki każdego akumulatora w warsztacie powinno opierać się na trzech podstawowych kwestiach: zastosowanie i instalacja akumulatora, historia serwisowania oraz kontrola wizualna. W prawidłowej ocenie stanu akumulatora pomogą odpowiedzi na następujące pytania.

Zastosowanie i instalacja
1. Czy akumulator był używany zgodnie z podanym zastosowaniem?
2. Czy posiada parametry właściwe dla danego zastosowania? Czy prąd rozruchu jest co najmniej równy oryginalnym wymaganiom podanym przez producenta pojazdu?
3. Czy pojazd posiada dodatkowe wyposażenie elektryczne, szczególnie takie, które nie jest oryginalnym wyposażeniem, np. klimatyzacja, radio lub inne akcesoria? Jeśli tak, potrzebny może być akumulator o zwiększonych parametrach prądowych.
4. Czy akumulator jest właściwie zamocowany w pojeździe? Czy miejsce mocowania pasuje do akumulatora?
5. Czy klemy pasują do końcówek akumulatora, są właściwie ustawione i wyczyszczone? Czy jeśli akumulator był zmieniony na akumulator z innym położeniem końcówek (z górnych na boczne lub odwrotnie), to odstęp między końcówkami a częściami metalowymi pojazdu jest wystarczający?

Historia serwisowania
Uzyskanie historii serwisowania akumulatora i jakiejkolwiek historii problemów od właściciela może pomóc w ustaleniu przyczyn wadliwości.
1. Czy akumulator był używany w innych zastosowaniach lub pojazdach niż obecny? Inne zastosowania mogą wpływać na okres trwałości akumulatora.
2. Czy system elektryczny pojazdu był naprawiany lub ostatnio zmieniony i czy jest we właściwym stanie operacyjnym? Działanie systemu ma znaczący wpływ na trwałość akumulatora.
3. Czy samochód jeździł regularnie, a może stał zaparkowany przez dłuższy okres? Akumulatory same się wyładowują; przedłużony czas niedoładowania może mieć szkodliwy wpływ na ich trwałość.
4. Czy z jakiegoś powodu trudno było uruchomić samochód? Problemy z uruchomieniem mogą powodować nadmierne obciążenie akumulatora lub pokazują, że jest za słaby do tego zastosowania.
5. Czy akumulator wymagał częstego dodawania wody do jednej lub kilku cel? Nadmierna strata wody w jednej celi może wskazywać na zwarcie. Nadmierna strata wody we wszystkich celach może wskazywać na przeładowanie, zużycie akumulatora albo obydwa stany.

Kontrola wizualna
Kontrola wizualna może ujawnić oznaki niewłaściwego użytkowania, które mogą być przyczynami wadliwości.
1. Czy końcówki noszą znaki uderzeń młotkiem, skręceń lub wklęśnięć w wieczku? Nawet taka mała oznaka może powodować wewnętrzne uszkodzenia.
2. Czy blok i wieczko noszą oznaki naprężeń, stłuczeń, wysokiej temperatury lub uszkodzeń wibracyjnych, które mogą spowodować przecieki lub wewnętrzne uszkodzenia?
3. Czy odpowietrzniki są zainstalowane poprawnie? Niewłaściwie zainstalowane, pominięte lub zatkane mogą powodować wybuchy, przecieki lub skażenie.
4. Czy na wieczku znajduje się kwas lub obce materiały? Obce materiały zmieszane z kwasem wokół końcówek lub pomiędzy nimi mogą powodować duże samowyładowanie lub niedostateczne doładowanie.
5. Czy poziom elektrolitu w którejkolwiek z cel jest poniżej górnego brzegu płyt? Mogłoby to wskazywać na przeładowanie, brak obsługi lub wewnętrzne zwarcia.
6. Czy elektrolit jest mętny, odbarwiony lub zanieczyszczony obcymi materiałami? Mętny elektrolit może wskazywać na opad masy czynnej spowodowany przeładowaniem lud drganiami. Zanieczyszczenie elektrolitu może spowodować duże samowyładowanie lub słabą zdolność rozruchową.

Henryk Przybyło, dyrektor działu R&D Autopart

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Wymiana i diagnostyka akumulatora do pojazdów z systemem start-stop

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony