Obecnie już ponad 80% nowych pojazdów posiada system START-STOP, który wyłącza nam silnik podczas nawet krótkiego postoju. Z uwagi na częste ponowne uruchomienia pojazdu, samochód wymaga specjalnego typu akumulatora, który zdolny jest wykonać wzmożoną liczbę rozruchów akumulatora kwasowo – ołowiowego wykonanego w technologii EFB lub AGM. Właściciele kilkuletnich samochodów bardzo często nie zdają sobie nawet sprawy, jakiego typu akumulator został zamontowany oryginalnie. Warto to sprawdzić, zwłaszcza, jeśli zachodzi podejrzenie, że wymiana akumulatora czeka nas niebawem.
Autorem tekstu jest Henryk Przybyło z AUTOPART Battery
Akumulatory w pojazdach z systemami START-STOP powinny być zawsze wymieniane w specjalistycznym warsztacie, ponieważ tylko profesjonalna wymiana i ustawienie właściwego typu akumulatora może zapewnić prawidłowe działanie systemu START-STOP i osiągnięcie pożądanego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2. W przypadku wielu pojazdów z systemem START-STOP wymiana akumulatora wymaga też użycia odpowiedniego testera diagnostycznego, dostosowania akumulatora do danego samochodu i zaprogramowania jego danych technicznych, takich jak pojemność i numer seryjny.
Głównym parametrem, który charakteryzuje akumulatory do samochodów wyposażonych w system START-STOP jest wysoka zdolność przyjmowania ładunku (DCA). Daje to gwarancję, iż w krótkich interwałach czasowych pomiędzy zatrzymaniami i rozruchami pojazdu akumulator zostanie ponownie doładowany do swojej nominalnej pojemności.
Akumulatory do aut z systemem START-STOP produkowane są w dwóch technologiach – to producent samochodów decyduje, czy wiodąca będzie technologia z użyciem dodatku węglowego, czy specjalnej maty absorbującej.
Symbol EFB to skrót angielskiego określenia Enhanced Flooded Battery, oznaczającego wzmocniony akumulator kwasowy. Akumulatory tego typu powstały głównie z myślą o samochodach wyposażonych w system START-STOP, lecz również bardzo dobrze pracują w pojazdach standardowych.
AGM (ang. Absorbent Glass Mat) to również technologia akumulatorowa wykorzystywana do produkcji baterii dla samochodów z systemem START-STOP. Podstawą tej technologii jest zastosowanie specjalnej maty, która pochłania elektrolit, dzięki czemu akumulator jest niemal w 100% niewylewny.
Wymiana baterii może być przeprowadzona tylko z użyciem zamiennego akumulatora przeznaczonego jednoznacznie do obsługiwanego modelu pojazdu. Producenci samochodów zalecają najczęściej wymianę na ten sam typ akumulatora, jaki oryginalnie zamontowano w samochodzie. Trwają jednak badania i próby stosowania akumulatorów typu EFB i AGM zamiennie.
W 2021 roku na rynek trafiła druga generacja akumulatorów Galaxy EFB II przygotowana przez AUTOPART, polskiego producenta baterii do wszystkich typów pojazdów samochodowych. Celem producenta była poprawa parametrów rozruchowych, zwiększenie zdolności przyjmowania ładunku przy jednoczesnym obniżeniu zużycia wody, a także wzrost odporności na korozję oraz zwiększenie trwałości cyklicznej akumulatorów.
W przygotowaniu postawiono więc na zmianę kompozycji masy czynnej, optymalizację konstrukcji kratki pod kątem lepszego przylegania materiału aktywnego oraz nowy rodzaj materiału węglowego NANO POWER CARBON. Ponadto, zmieniono także konstrukcję labiryntową wieczka, dzięki której skroplony elektrolit odprowadzany jest z powrotem do cel.
Prawidłowe diagnozowanie
Na rynku dostępnych jest wiele różnych ręcznych testerów do diagnozowania stanu akumulatora. Zazwyczaj wskazują one dobrze problemy, ale należy zawsze wziąć pod uwagę następujące zastrzeżenia:
- Nie są to niezawodne metody sprawdzania zdolności rozruchowej nowego akumulatora, nadają się raczej do oceny wadliwych lub używanych akumulatorów.
- Różne marki testerów, a nawet różne ich modele mogą dawać różne wyniki odczytu.
- Różne konstrukcje akumulatora mogą znacząco wpłynąć na odczyt na cyfrowym testerze przewodności, ponieważ muszą być stosowane wspólne algorytmy. Na przykład akumulatory o większej trwałości mają tendencję do przenoszenia większej ilości materiału i większej gęstości, co zwykle odzwierciedla niższe napięcie początkowe, ale dłuższe czasy rozładowania. Cyfrowe testery mogą określać realistycznie tylko początkową wewnętrzną rezystancję akumulatora w konkretnym jego stanie, a nie ilość materiału, co może powodować znaczną różnicę pomiędzy wskazywanymi danymi prądu rozruchu, a rzeczywistymi danymi uzyskanymi w laboratorium w zakresie rzeczywistych obciążeń zgodnie z odpowiednią normą dla danego akumulatora.
- Odczyty prądu rozruchu można mierzyć zgodnie z wieloma międzynarodowymi normami jak SAE, EN, DIN.
- Stan kabli i złączy biegunowych może mieć wpływ na odczyt testera ręcznego.
- Akumulator, który ma 2-3 lata, może być użyteczny jeszcze przez wiele lat, ale ze względu na „zużycie” często wykazuje tylko 75% odczytu jego stanu.
Ogólnie rzecz biorąc, cyfrowy tester daje najlepsze informacje na temat oceny podejrzanych lub używanych akumulatorów na rynku, ale należy uwzględniać powyższe punkty podczas używania tego rodzaju mierników.
Henryk Przybyło
AUTOPART Battery
***
AUTOPART jest polskim producentem akumulatorów do wszystkich typów pojazdów. Firma została założona blisko 40 lat temu w Mielcu, gdzie do dziś znajduje się zakład produkcyjny bazujący na nowoczesnym parku maszynowym. Rocznie firma produkuje 2,5 mln akumulatorów, które trafiają do 50 krajów na całym świecie.
Komentarze (3)