Części i regeneracja

Części i regeneracja

Części eksploatacyjne

miesiąc temu  31.03.2020, ~ Administrator   

Wymiana Koła Zamachowego ze sprzęgłem ciągnionym na przykładzie grupy PSA

Widok i przekrój sprzęgła ciągnionego

Sprzęgło ciągnione jest dosyć rzadko spotykane w samochodach osobowych i dostawczych. Jego montaż jest zdecydowanie bardziej skomplikowany w porównaniu do wersji pchanej. Z tego powodu stanowi ono wyzwanie dla warsztatu. Aby uniknąć problemów mechanik musi zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych faktów podczas montażu nowego, jak i oceny starego zestawu. Podstawową różnicą jest sposób działania. Łożysko oporowe jest trwale połączone ze sprężyną talerzową docisku i jego odciśnięcie w stronę skrzyni biegów powoduje rozłączenie układu.

Praktyka warsztatowa REPXPERT.PL

DEMONTAŻ

Zanim zdejmiemy skrzynię biegów konieczne jest rozłączenie układu wysprzęglania. Zgodnie z technologią, obowiązkowe jest wyprasowanie trzpienia podtrzymującego widełki łożyska za pomocą specjalnego narzędzia. Niestety dość często dla ułatwienia procesu odkręcany jest docisk poprzez rewizję. Z tego powodu nie znamy stanu technicznego połączenia sworzniowego w układzie wysprzęglania, a to powoduje problemy z montażem nowego sprzęgła lub jego eksploatacją. Schaeffler rekomenduje wymianę widełek i trzpienia z każdą wymianą zestawu sprzęgła.

Wyprasowywanie trzpienia widełek

DIAGNOZA

Pozostawienie starych elementów powoduje problemy z zapięciem nowego łożyska oporowego w docisku, wyłamanie jednego z elementów nośnych łożyska (ucha), ze względu na nieliniowe prowadzenie widełek, które też ulegają zużyciu. Powstały w ten sposób luz w układzie wysprzęglania degraduje pierścień osadczy. Drgania w układzie powodują ocieranie sprężyny talerzowej o wieszaki docisku, co zwiększa opory na pedale sprzęgła. Dalsza eksploatacja prowadzi do przyśpieszonej awarii w postaci rozpięcia się układu sprzęgła i kolejnego demontażu skrzyni biegów.

Ocieranie sprężyny talerzowej o obudowę docisku (po lewej). Zużyty pierścień osadczy (po prawej).

MONTAŻ

Jeśli łożysko oporowe posiada plastikową tuleję prowadzącą musi ona znajdować się na pierścieniu (może zsunąć się podczas transportu). Zatrzaśniecie łożyska ze zsuniętą prowadnicą będzie niemożliwe. Nie wolno smarować pierścienia osadczego!

Właściwa pozycja montażowa (po lewej). Błędna po prawej.

Po zamontowaniu skrzyni biegów zatrzaśniecie łożyska odbywa się poprzez wypchnięcie widełek w stronę przeciwną do pracy siłownika. Charakterystyczny trzask potwierdza właściwe osadzenie współpracujących elementów.

Zatrzaśniecie łożyska w docisku odbywa się po montażu skrzyni biegów

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 7

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (3)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ REPXPERT 3 miesiąc temu Proszę się zarejestrować na https://mechanik.bazykursow.pl... Tam prowadzimy szkolenia techniczne ONLINE z produktów LuK INA FAG
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Mariocytryna 2 miesiąc temu Pozycje montażowe łożyska są błędnie opisane, odwrotnie plastykowy pierścień uwalnia pierścień zabezpieczający po wkliknięciu łożyska w sprężynę docisku sprzęgła, opis do poprawki.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Michal 1 miesiąc temu Czy prowadzicie jakieś szkolenia online? -- https://fixmycar.pl...
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony