Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  09.03.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Wymiana metalowo-gumowych elementów zawieszeń
Strona 2 z 2

Nowe tuleje gumowe na zewnątrz powinny mieć średnicę zewnętrzną większą o 2-3 mm od ich otworu montażowego. Należy je wciskać stopniowo, robiąc przerwy, aby odkształcona guma miała czas odpowiednio się ułożyć. Przy osadzaniu tulei o kształcie cylindrycznym pomocna bywa stalowa prowadnica o łagodnie zwężającym się otworze wewnętrznym, przez którą tłoczy się gumę pod naciskiem śrubowej prasy. W niektórych konstrukcjach, aby w ogóle było możliwe wprasowanie tulei, należy część gumową posmarować środkiem poślizgowym. Nie wolno jednak używać do tego celu smaru (nawet syntetycznego) lub oleju mineralnego, ani również używać mydła, gdyż ma ono silne działanie korozyjne. Najlepsze są tu rozpuszczalniki organiczne, które po spełnieniu swojej roli całkowicie wyparowują.

Elementy metalowo-gumowe mogą być wymieniane na nowe tylko wtedy, jeśli po demontażu starych stan otworu okaże się zadowalający, czyli że zachowana została jego nominalna średnica, a na powierzchni nie widać śladów korozji lub głębokich rys. Oznacza to w praktyce, że taką operację można powtórzyć najwyżej 2-3 razy, a potem może zajść potrzeba zastosowania nowego kompletu części zawierającego fabrycznie osadzone tuleje.

Sam demontaż i powtórny montaż nie stanowią większego problemu, lecz wymagają użycia odpowiedniego sprzętu w postaci ręcznej bądź stacjonarnej prasy hydraulicznej lub mechanicznej, wyposażonej w stemple dociskowe (wypychające) i tuleje oporowe o wewnętrznym rozmiarze większym od zewnętrznej średnicy wymienianego elementu metalowo-gumowego. Stosowanie uderzeń młota do wybijania tulei wahacza zamontowanego w samochodzie jest we współczesnych konstrukcjach niedopuszczalne.

Najlepiej jest wahacz bądź zintegrowaną belkę z tylnymi wahaczami wymontować z samochodu przed wymianą tulejek. Wiąże się to wprawdzie z koniecznością całkowitej rozbiórki zawieszeń, lecz bardzo ułatwia wykonanie zasadniczych czynności.

Wypychanie starych a zwłaszcza wciskanie nowych elementów metalowo-gumowych prasą musi odbywać się za pomocą stempla o odpowiednim rozmiarze i kształcie. Jego zewnętrza średnica powinna być na tyle mniejsza od otworu, w którym element jest montowany, by stempel poruszał się w nim swobodnie, ale niezbyt luźno. W jego czołowej powierzchni konieczne jest wgłębienie chroniące przed wywieraniem nacisku środkowy element metalowy wtłaczanej tulei. Zapobiega to odrywaniu metalu od gumy, czyli całkowitemu zniszczeniu nowej części zamiennej. Dla ułatwienia wcisku metalowej części zewnętrznej można ją pokryć smarem. Po zakończeniu montażu gumę dobrze jest powlec woskiem lub parafiną, co zapobiega jej szybkiemu starzeniu się.

Dokręcanie odpowiednim docelowym momentem śrub przechodzących przez poszczególne elementy gumowe lub metalowo-gumowe powinno odbywać się przy zawieszeniu obciążonym (chyba, że producent pojazdu zaleca to robić inaczej).

Arkadiusz Pągowski
Tedgum

Honda Civic VIII Sedan, tył (od 2006 do 2011).

GALERIA ZDJĘĆ

Wymiana metalowo-gumowych elementów zawieszeń
Wymiana metalowo-gumowych elementów zawieszeń
Wymiana metalowo-gumowych elementów zawieszeń
Wymiana metalowo-gumowych elementów zawieszeń
Wymiana metalowo-gumowych elementów zawieszeń
Wymiana metalowo-gumowych elementów zawieszeń
Wymiana metalowo-gumowych elementów zawieszeń
Wymiana metalowo-gumowych elementów zawieszeń
Wymiana metalowo-gumowych elementów zawieszeń

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony