Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  25.11.2017, ~ Bartłomiej Ryś - ,   Czas czytania 4 minuty

Wymiana paska rozrządu w Fiacie 500 1.2 l [PORADNIK]
Strona 1 z 2

Eksperci firmy ContiTech pokazują, jak uniknąć błędów podczas wymiany paska rozrządu w samochodzie Fiat 500 z benzynowym silnikiem 1.2 l (kod silnika 169 A4.000). 

W przypadku modelu 500 z benzynowym silnikiem 1.2 l  o kodzie: 169 A4.000, Fiat zaleca sprawdzenie paska rozrządu co 60 tys. km lub co dwa lata, a jego wymianę po przejechaniu 120 tys. km lub po upływie 5 lat. Jednak w przypadku gdy samochód jest użytkowany w trudnych warunkach (np. wyłącznie w ruchu miejskim, na krótkich odcinkach), pasek rozrządu powinien zostać wymieniony maksymalnie po 4 latach, nawet jeśli przebieg w tym czasie był mniejszy niż 120 tys. km.

Czas wymiany paska rozrządu to około 2,35 godziny. 

Wskazówka: Podczas procesu wymiany należy oprócz samego paska wymienić także napinacz, rolki prowadzące i pompę wody.

Do prawidłowego przeprowadzenia procedury wymiany wymagane są następujące narzędzia:

  • Wspornik silnika i belki poprzecznej - OE (1870595000),
  • Podpora nośna belki silnika - OE (1870650000),
  • Podpora podłużna belki silnika - OE (1860851003),
  • Uchwyt/y belki silnika - OE (1871001300),
  • Blokada wału korbowego - OE (2000004500),
  • Blokada ustawienia wałka rozrządu - OE (2000004400),
  • Przyrząd do regulacji napinacza - OE (1860987000).

Czynności przygotowawcze:

  • zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu VIN,
  • odłączyć akumulator,
  • nie obracać wału korbowego lub wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu został ściągnięty.
  • obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (w prawo, zgodnie z kierunkiem obrotów wskazówek zegara).
  • obracać silnik TYLKO kołem zębatym wału korbowego, a nie na innymi kołami zębatymi.
  • przestrzegać momentów dokręcania śrub/nakrętek,
  • w przypadku wymiany pompy wody należy spuścić ciecz chłodzącą,
  • podnieść i podeprzeć przód pojazdu.

Zdemontować: zdjąć osłonę silnika, zdjąć dolną osłonę komory silnika, zdemontować prawe przednie koło, zdemontować prawe nadkole, zdjąć prawą podporę silnika mocującą ramę belki wspierającej, zdemontować wąż doprowadzający powietrze do filtra powietrza oraz samą obudowę filtra, zdjąć pasek wielorowkowy, zdjąć koło pasowe wału korbowego, zamontować pomocnicze podparcie silnika (użyć narzędzia 1 - 4), zdjąć pokrywę zaworów, podeprzeć silnik podnośnikiem, zdemontować mocowania silnika, zdemontować górną i dolną osłonę rozrządu, zamontować przyrząd tymczasowo blokujący silnik w podniesionej pozycji (OE  1871001300).

Demontaż:

1. Umieścić blokadę wałka rozrządu OE 2000004400 w wałek rozrządu (Zdj. 1 i 2).

 

W tym celu, za pomocą odpowiedniego narzędzia należy obrócić wał korbowy w kierunku obrotów silnika (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) , aż wycięcie wałka rozrządu (oznaczone na zdjęciu kolorem czerwonym) skierowane będzie ku górze, na godzinie 12-tej (Zdj. 3).

2. Zabezpieczyć wałek rozrządu mocując blokadę przy użyciu dwóch śrub (Zdj. 4).

3. Założyć blokadę wału korbowego OE 2000004500 na koło zębate wału (Zdj. 5 i 6).

 

4. Poluzować nakrętkę rolki napinającej i odpuścić napięcie na rolce napinającej. 
5. Zdjąć pasek rozrządu.

Montaż:
1. Wymienić napinacz i jeżeli jest to konieczne pompę wody (Zdj. 7). 

Koniecznie jest dokładne odtłuszczenie powierzchni styku bloku silnika z pompą wody. (Zdj. 8)

Użyć tylko określonej ilości pasty. Nadmierna ilość pasty uszczelniającej może powodować wycieki płynu chłodzącego z uszczelnień mechanicznych pompy. Podczas stosowania pasty uszczelniającej w trakcie montażu pompy wody odczekać około 1 godziny przed napełnieniem układu chłodzenia (czas utwardzenia/wulkanizacji)! 

2. Zakładać pasek zaczynając od koła zębatego wału korbowego, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Ostatnim krokiem jest ułożenie paska na rolce napinającej. Należy upewnić się, że pasek dokładnie przylega do kół zębatych i nigdzie nie jest zagięty. Pasek rozrządu musi być mocno napięty między kołami zębatymi!

3. Przy użyciu narzędzia OE 1860987000 obrócić napinacz, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aż do osiągnięcia maksymalnej wartości napięcia, po czym dokręcamy nakrętkę napinacza (Zdj. 9). W tym momencie pasek rozrządu jest maksymalnie napięty.

4. Zdemontować blokady z wału korbowego i wałka rozrządu.

5. Obrócić wałem korbowym o dwa obroty zgodnie z kierunkiem obrotów silnika. Dzięki maksymalnemu napięciu nowy pasek rozrządu precyzyjnie się ułoży na kołach zębatych. W późniejszej eksploatacji pomoże to uniknąć ponownych ustawień paska rozrządu, wynikających ze zmniejszenia napięcia paska . 

6. Sprawdzić ustawienie silnika. Następnie ponownie zakładamy blokady wału korbowego i wałka rozrządu. 

7. Ustawić napięcie rolki napinającej na wskaźnik. W tym celu luzujemy nakrętkę.  Następnie obracamy napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara używając narzędzia OE 1860987000 aż wskaźnik nałoży się na punkt odniesienia. (Zdj. 9 i 10)

Ponownie dokręcamy nakrętkę momentem 25 Nm. Ponieważ wskaźnik widoczny jest tylko od dołu, zaleca się użyć małego lusterka. (Zdj. 11)

8. Usunąć blokady wału korbowego oraz wałka rozrządu. Ponownie obrócić wał korbowy o dwa obroty (zgodnie z obrotami silnika). Sprawdzić ustawienie silnika. Ponownie założyć blokady wału korbowego i wałka rozrządu. W przypadku gdy nie można włożyć blokad należy poprawić położenie rozrządu. Sprawdzić napięcie paska rozrządu. Sprawdzić ustawienie rolki napinającej(Zdj. 12) i poprawić, jeżeli jest to konieczne.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ FiatPunto com pl 2 20 dni temuocena: 100%  Procedura BŁĘDNA! Zmiana napięcia paska zmienia też ustawienie rozrządu, blokady NIE będą pasować po zmniejszeniu napięcia z max na prawidłowe (zgrane widełki). Wszyscy bezmyślnie robią "poradniki" na podstawie "eLearn" (tam jest ten błąd). Później wysyp niekumatych, co się dziwią, skąd P0016 po wymianie paska... Po konkrety zapraszam na forum FiatPunto (o zmiennych fazach też jest mowa).
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ picio 1 ponad rok temuocena: 43%  Pokazujecie poradnik super a co z kołem zmiennych faz rozrządu (wariator) opis wymiany jest bardzo skrócony i nieodpowiedni a później domorośli janusze biorą się za robotę i dupa silnik chodzi ale jakoś kulawo prawda nie pokazujcie takich bzdur
    oceń komentarz 3 4 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony