Części i regeneracja

Części i regeneracja

Pojazdy użytkowe

4 miesiące temu  06.07.2018, ~ Administrator   

Wymiana sprzęgła w pojeździe ciężarowym [PORADNIK]
Strona 1 z 2

Czynność rutynowa w każdym warsztacie – sprawdź jednak czy na pewno znasz każdy krok. Oto poradnik od Valeo. 

Przede wszystkim korzystaj z odpowiednich narzędzi. Oto one:

  1. łyżka/łom
  2. klucz dynamometryczny
  3. nasadowy klucz przegubowy do demontażu pokrywy docisku
  4. trzpień centrujący tarczy sprzęgła
  5. trzpienie pozycjonujące
  6. nasadka do obracania wału korbowego
  7. sprężynowe narzędzie do zwalniania pierścienia osadczego łożyska oporowego
  8. klucz płaski do narzędzia do demontażu łożyska pilotującego
  9. narzędzie do demontażu łożyska pilotującego

W pudełku z zestawem sprzęgła do pojazdu ciężarowego Valeo znajdują się:

  1. Zespół obudowy docisku
  2. Tarcza sprzęgła
  3. Łożysko oporowe mechanicznego układu uruchamiania sprzęgła
  4. Instrukcja montażu

Demontaż

Przed odkręceniem skrzyni biegów konieczne jest odłączenie łożyska oporowego i zwolnienie widełek dźwigni sprzęgła. Najpierw, przy użyciu nasadki do obracania wału korbowego (fabrycznej, od producenta pojazdu) obróć koło zamachowe. Dzięki temu ułatwiony zostanie dostęp do końcówek pierścienia osadczego łożyska w obudowie docisku sprzęgła. Wsuń przez otwór serwisowy do wnętrza skrzyni biegów sprężynowe narzędzie do zwalniania łożyska oporowego i wepnij je w końcówki pierścienia osadczego. Wykorzystaj łyżkę/łom jako dźwignię, rozchyl zatrzask i wypnij łożysko oraz odsuń wraz z widełkami dźwigni sprzęgła w kierunku skrzyni biegów.

Teraz możesz odkręcić skrzynię biegów i wysunąć ją, by uzyskać swobodny dostęp do zespołu sprzęgła. Zastosowanie trzpienia centrującego zapobiegnie przypadkowemu upadkowi tarczy sprzęgła. Najpierw wykręć dwie ze śrub mocujących obudowę docisku i wkręć w ich miejsce trzpienie pozycjonujące. Następnie odkręć zespół docisku, odkręcając jego śruby w odpowiedniej kolejności, zgodnie z instrukcją. Zdemontuj obudowę docisku oraz tarczę sprzęgła. Po zdjęciu tarczy sprzęgła, zastosuj specjalny wybijak do demontażu łożyska pilotującego. Zalecamy wymianę tego łożyska przy każdej wymianie sprzęgła.

Następnie sprawdź czy wokół koła zamachowego nie ma śladów smaru. Jeżeli nie, starannie oczyść powierzchnię koła zamachowego. W tym celu użyj rozpuszczalnika lub zmywacza do hamulców oraz papieru ściernego o gradacji 150.

Montaż pokrywy docisku i tarczy

Wykorzystując odpowiednią tuleję zacznij od założenia nowego łożyska pilotującego. Ponownie zamontuj trzpień centrujący tarczy sprzęgła, by zapobiec jej upadkowi. Przed montażem upewnij się, czy wielowypust tarczy sprzęgła pasuje na wielowypust wałka wejściowego skrzyni biegów. Należy chronić okładzinę cierną tarczy sprzęgła przed kontaktem ze smarem. Wpływa on niekorzystnie na współczynnik tarcia i może spowodować poślizg sprzęgła. Załóż ponownie trzpienie pozycjonujące obudowę docisku i zamocuj zespół obudowy docisku sprzęgła. Śruby mocujące wkręć lekko palcami, a następnie usuń trzpienie pozycjonujące. Na ich miejsce wkręć oryginalne śruby mocowania obudowy docisku. W kolejnym kroku sprawdź wycentrowanie obudowy docisku względem koła zamachowego i dokręć dolne śruby aby ustalić jego pozycję.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony