Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  22.09.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Wymiana zespołu sprzęgła – Honda Jazz II. Krok po kroku. [ZDJĘCIA]
Strona 1 z 2

W ramach kompleksowego wsparcia technicznego oferowanego przez LuK i Grupę Schaeffler prezentujemy Państwu cykl artykułów, w których można znaleźć szczegółowe instrukcje dotyczące wymiany sprzęgieł w najpopularniejszych modelach samochodów dostępnych na rynku. Tym razem skupimy się na Hondzie Jazz II (GD) 1.3 z silnikiem benzynowym L13A1 83 KM (model z lat 2002-2008).

Pierwsza generacja tego japońskiego samochodu, należącego do segmentu mini, była obecna na rynku przez 10 lat. Jak przystało na typowy samochód do jazdy miejskiej, mimo swojej niezawodności ulega zużyciu, przede wszystkim w wyniku liczby przejechanych kilometrów. W artykule tym omawiamy wymianę zespołu sprzęgła i jego cechy szczególne.

Poza podnośnikiem dwukolumnowym i podnośnikiem skrzyni biegów, jedynym przyrządem specjalistycznym, który będzie potrzebny, jest narzędzie do centrowania tarczy. Przed przystąpieniem do pracy należy zdemontować akumulator i jego podstawę oraz obudowę filtra.

Po wykonaniu tej czynności dostęp do skrzyni biegów powinien być łatwiejszy. Następnie należy zdjąć gumową osłonę dźwigni sprzęgła, uważając, aby jej nie uszkodzić.

Uwaga! Należy zwrócić szczególną uwagę na układ wysprzęglania. Jest to wersja półhydrauliczna, więc wymiana części, z których składa się obwód hydrauliczny, nie jest konieczna. Trzeba jednak upewnić się, że są one w doskonałym stanie technicznym. Ma to kluczowy wpływ na żywotność układu sprzęgła. Podczas demontażu siłownika musimy uważać, aby nie zniszczyć czoła trzpienia oraz jego elastycznej osłony.

Po odkręceniu należy go tymczasowo podwiesić za pomocą opaski elastycznej. Teraz można zająć się linkami, które należy odłączyć od mechanizmu wybierania biegów oraz odłączyć połączenia elektryczne biegu wstecznego oraz czujnika prędkości pojazdu VSS.

Trzeba zadbać o to, aby przewody nie uszkodziły się podczas dalszej pracy.

Po zakończeniu pierwszego etapu prac można podnieść pojazd i zdjąć osłony. Następnie należy odkręcić łączniki stabilizatora,

zdemontować końcówki drążka kierowniczego za pomocą odpowiedniego ściągacza,

a następnie, po odkręceniu nakrętek, wyjąć sworznie ze zwrotnic po obu stronach. Po rozpięciu sworzni można w łatwy sposób wyjąć półosie napędowe ze skrzyni biegów.

Należy pamiętać o dwóch rzeczach: koniecznie wcześniej spuścić olej z przekładni oraz uważać, aby nie uszkodzić uszczelnień podczas demontażu przegubów wewnętrznych.

Aby usprawnić pracę, lepiej jest zdemontować przekładnię kierowniczą razem z ramą pomocniczą.

W tym celu trzeba odkręcić przegub krzyżakowy kolumny kierownicy, podstawić podnośnik hydrauliczny i opuścić oba elementy, pozostawiając wolną przestrzeń do demontażu skrzyni biegów.


Kolejnym krokiem jest demontaż wszystkich mocowań skrzyni biegów oraz obudowy koła zamachowego. W tym celu należy odkręcić 3 śruby rewizji.

Aby zdemontować skrzynię biegów, należy najpierw podstawić podnośnik hydrauliczny pod jej obudowę i odkręcić 5 śrub łączących ją z blokiem silnika.


Po wyjęciu skrzyni biegów trzeba odkręcić stary zespół sprzęgła i sprawdzić, czy koło zamachowe nie uległo zużyciu mechanicznemu oraz czy nie zostało przegrzane. Wewnątrz koła znajduje się bardzo ważny element – łożysko pilotujące.

Konieczna jest jego dokładna kontrola. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, takich jak głośna praca, luz czy ubytek smaru, należy je wymienić. Następnie trzeba sprawdzić stan uszczelnienia wałka korbowego. Bez demontażu koła jest to trudne, natomiast koniecznie należy skontrolować ślady ewentualnych wycieków.
Zdemontowana skrzynia biegów będzie zabrudzona wewnątrz komory sprzęgłowej. W związku z czym obudowę należy wyczyścić, a pozostałe elementy mechanizmu wysprzęglania (dźwignia i łożysko oporowe) zweryfikować pod kątem uszkodzeń i zużycia.

Niedopuszczalne są: wypracowanie widełek i sworznia kulistego. Elementy muszą być wymienione za każdym razem, gdy widoczne są pęknięcia lub odkształcenia. Przed montażem łożyska oporowego należy nasmarować dźwignię w punktach podparcia.

Kolejną obowiązkową czynnością jest kontrola stanu luzów wałka sprzęgłowego. Gdy zostanie wykryty nadmierny luz, należy naprawić skrzynię biegów. Zamontowanie sprzęgła przy uszkodzonym ułożyskowaniu wałka skrzyni biegów grozi natychmiastową usterką układu sprzęgła! Bardzo istotny jest również stan wielofrezu. Jakiekolwiek uszkodzenia obligują nas do wymiany. Jeżeli jego stan nie budzi zastrzeżeń, można kontynuować wymianę sprzęgła. Konieczne będzie jego nasmarowanie.

W przypadku gdy wieloklin jest niklowany, czyli ma błyszczącą powierzchnię, nie stosujemy środka smarnego. Smarujemy tylko wielokliny fosforyzowane, tj. o matowej powierzchni. W tym celu nakładamy smar na wieloklin tarczy i dwukrotnie przesuwamy ją po wałku. Pozostający na krawędzi wieloklinu nadmiar smaru należy usunąć. Zbyt obfite smarowanie doprowadzi do zanieczyszczenia powierzchni ciernych sprzęgła i w konsekwencji jego poślizgu.
Następnie można zamontować nowy zestaw sprzęgła, poczynając od wycentrowania tarczy. Czynność ta umożliwi dalszy bezproblemowy montaż skrzyni biegów. Tarczę dociskową dokręcamy przy użyciu klucza dynamometrycznego, wymagany moment to 25 Nm. 

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ TEDI 1 10 miesięcy temu Czy przy wymianie sprzęgła konieczne są niżej wymienione środki: A K2 PREPARAT WIELOFUNKCYJNY 007 500ml. za 20 zł. Zestaw montażowy, za 30 zł. Środek do czyszczenia, za 16 zł. K MOBIL GEAROIL FE 75W, 2 szt. za 68 zł. Śruba skrzyni biegów, za 15 zł, i jeszcze jakaś śruba za 28 zł.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony