Części i regeneracja

Części i regeneracja

27 dni temu  10.07.2020, ~ Administrator   

Wymiana zestawu elementów amortyzatora

Pamiętajmy, że wymiana amortyzatora lub jakichkolwiek elementów układu tłumiącego związana jest z ingerencją w układ jezdny pojazdu

Strona 1 z 2

Amortyzatory samochodowe pełnią kluczową rolę z punktu widzenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Ich integralnymi elementami są poduszki (górne mocowania), „odboje” i osłony. Wszystkie te części podlegają okresowej kontroli i wymianie, jeśli stwierdzona zostanie ich niesprawność. Wymiana elementów układu tłumiącego nie kończy się jednak w momencie przykręcenia ostatniej śruby na mocowaniu amortyzatora.

W samochodach stosuje się przeważnie amortyzatory olejowe i olejowo-gazowe. Główna różnica między nimi to komora kompensacyjna. W olejowej wersji układu tłumiącego jest ona otwarta, a w olejowo- -gazowej zamknięta, sprężony gaz oddzielony jest pływającym tłokiem. Układ tłumiący podczas pracy poddawany jest ściskaniu i rozciąganiu. W przypadku niesprawności technicznej amortyzatora proces ten jest zaburzony, co objawia się m.in.: niestabilnym zachowaniem pojazdu podczas pokonywania zakrętów. Uszkodzony amortyzator wydłuża także drogę hamowania na nierównej nawierzchni i przyczynia się do nieprawidłowej pracy systemów ABS/ESP.
Amortyzator to jednak nie wszystko. Ważnymi elementami układu tłumiącego są osłony, odboje i górne poduszki (mocowania) amortyzatora. Najważniejszym zadaniem osłon jest ochrona kolumny amortyzatora przed uszkodzeniami mechanicznymi, zanieczyszczeniami i wilgocią. Pojazd może być eksploatowany bez takich osłon, ale w ten sposób narażamy amortyzatory na niepotrzebne ryzyko. Odboje z kolei chronią amortyzator i inne elementy zawieszenia przed skrajnymi przeciążeniami – uderzeniami koła, które np. przejeżdża przez głęboką nierówność. Ostatnim elementem, jaki występuje np. w przypadku kolumny McPhersona, są tzw. „poduszki”, czyli mocowania kolumny. Kompletne górne mocowanie amortyzatora składa się z gumowej poduszki, łożyska tocznego i dodatkowych elementów, takich jak podkładki i nakrętki, których zastosowanie jest niezbędne.

– Usterki mocowania amortyzatora mogą polegać na zmianie twardości gumy spowodowanej jej starzeniem się, wpływem zmiennych temperatur lub działaniem płynów eksploatacyjnych – tłumaczy Tomasz Ochman, technical support provider w firmie SKF. – Usterka może dotyczyć również łożyska, które wyposaża się w odpowiednie uszczelnienia. Jeśli ulegną one uszkodzeniu, to do wnętrza łożyska dostaną się woda, sól i zanieczyszczenia. W skrajnym przypadku może to uniemożliwić obrót łożyska. Może się ono także zatrzeć, co będzie powodować stuki pojawiające się podczas kręcenia kierownicą i pogorszone właściwości jezdne.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Amortyzator i wszystkie jego dodatkowe elementy powinno się wymieniać parami

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony