Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  06.11.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Zanim nadejdzie zima

Sezonowa wymiana opon jest dobrą okazją do przyjrzenia się elementom samochodu, których nie widzimy na co dzień. W trakcie tej czynności warto obejrzeć m.in. amortyzatory.

Wszystkie podzespoły i części samochodu podlegają stopniowemu zużyciu. W wielu przypadkach trudno to zauważyć, bowiem podczas codziennej jazdy nie jesteśmy w stanie wychwycić różnic. Po prostu również i my stopniowo przyzwyczajamy się do tego. Idealnym przykładem są amortyzatory, które – o ironio – wpływają na komfort naszej podróży.

- Teoretycznie można określić okres żywotności amortyzatorów samochodowych, jednak w praktyce każdy przypadek bywa inny. Składa się na to bardzo wiele czynników – od ogólnego stanu technicznego pojazdu, poprzez styl naszej jazdy, do rodzaju dróg, po których jeździmy – mówi Andrzej Chmielewski, doradca techniczny IHR. - Nie przykładamy jednak do nich większej wagi, w pewnym stopniu jedynym sprawdzianem jest okresowy przegląd samochodu w stacji kontroli pojazdów. Niezależnie od niego warto przyjrzeć się amortyzatorom jeszcze dwa razy w roku podczas sezonowej zmiany opon.

Kontrola, o co możemy poprosić pracownika zakładu wulkanizacji, sprowadza się przede wszystkim do wzrokowej oceny ich stanu. Pierwszym i poważnym objawem, że coś jest nie tak, będą zabrudzenia spowodowane wyciekiem oleju. Będzie to świadczyć o utracie właściwości amortyzatora, co w praktyce czyni go bezużytecznym elementem i należy go niezwłocznie wymienić. Trzeba przy tym pamiętać o podstawowej zasadzie, że robimy to zawsze parami na tej samej osi.

Nieco trudniej sprawdzić stan zużycia amortyzatorów gazowych, w których de facto również znajduje się olej. Stąd też i na ich obudowie mogą pojawić się wycieki. Ale nie zawsze tak będzie, dlatego sami musimy wyczuć zmianę zachowania samochodu na drodze. Najczęstsze objawy - co dotyczy również amortyzatorów olejowych - to kołysanie nadwozia, wibracje w układzie kierowniczym, czy twarde dobijanie i opadanie zawieszenia. Możemy to również ocenić po stanie zdejmowanych opon letnich. Nierównomiernie zużyty bieżnik będzie wskazywać na nieprawidłowości w działaniu konkretnego amortyzatora.

- Uczucie nurkowania samochodu podczas hamowania również może być objawem niesprawnego amortyzatora. Ma to szczególne znaczenie przede wszystkim na mokrej bądź śliskiej nawierzchni – dodaje Andrzej Chmielewski. - Amortyzator nie tylko zapewnia komfort podróży, ale jest głównym łącznikiem samochodu z drogą. Jeśli będzie niesprawny, to nawet najlepsze opony zimowe nie zagwarantują nam optymalnej przyczepności i znacznie wydłużą drogę hamowania.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony