Części i regeneracja

Części i regeneracja

Paliwa i oleje

miesiąc temu  26.10.2020, ~ Administrator   

Zapchany filtr oleju i paliwa – przyczyny i potencjalne skutki dla silnika
Strona 1 z 2

Filtry oleju i paliwa to obowiązkowe elementy w każdym silniku spalinowym, które mają za zadanie filtrować przedostające się przez nie ciecze. Duża ilość zanieczyszczeń w paliwie czy oleju w połączeniu z długim okresem bez wymiany wkładu filtracyjnego może spowodować zapchanie filtrów. Co takie zjawisko oznacza dla silnika i czy producenci przewidują tego typu sytuacje?

Filtry paliwa służą do czyszczenia benzyny oraz oleju napędowego z różnego rodzaju zanieczyszczeń, które mogą niekorzystnie wpływać na pracę silnika. Odpowiednio przygotowany i funkcjonalny filtr paliwa pozwala na redukcję zanieczyszczeń stałych (piasek, iły, rdza, cząstki metali), wody, powstałej w wyniku pary wodnej, oraz cząsteczek żywicznych, będących efektem utlenienia oleju napędowego. Rozwiązania najlepszych producentów chronią również delikatne części samochodowych układów zasilania.

Przy wyborze filtra paliwa należy zwrócić uwagę na:

  • szczelność – nieszczelny element układu może spowodować wyciek paliwa;

  • papier adsorpcyjny – jego zbyt mała przepuszczalność może zdeformować rdzeń i wpłynąć na nadmierny wzrost oporów przepływu benzyny lub oleju napędowego;

  • śrubę odwadniacza – przy zastosowaniu kruchego i wadliwego materiału mogą wystąpić deformacje i rozszczelnienie.

„Każdy nasz filtr paliwa wykonywany jest z blachy odpornej na korozję i uszkodzenia mechaniczne. Starannie wykonany gwint odpływowy ułatwia jego montaż, a specjalne wzmocnienia zwiększają odporność rdzenia na działanie dużych sił ściskających. Dodatkowo, modele typu PDS zawierają zawór z uszczelką do zlewania wody. Dzięki wszystkim tym rozwiązaniom filtry PZL Sędziszów znakomicie usuwają zanieczyszczenia, zapewniając ochronę całego układu zasilania. Zwiększają również ochronę nowoczesnych, bardzo precyzyjnych układów wtryskowych” – mówi Dominik Zwierzyk, Project Manager w PZL Sędziszów.

Zapchanie filtra paliwa może być także skutkiem wydzielania się drobin parafiny z oleju napędowego (silniki diesla), które zalegają w filtrze w formie substancji stałych. Zjawisko to jest groźne szczególnie w okresie zimowym, gdy uruchamiamy silnik w warunkach ujemnej temperatury. Zapchany filtr może ograniczyć przepływ paliwa do cylindrów, uniemożliwiając tym samym rozruch silnika. Od wielu lat niektórzy producenci starają się minimalizować takie ryzyko poprzez montowanie np. podgrzewaczy filtrów paliwa, jednak zazwyczaj działają one dopiero po uruchomieniu silnika. Zmniejszenie drożności filtra może być także efektem stosowania mocno zanieczyszczonego paliwa. W dobie powszechnych i restrykcyjnych kontroli producentów i dystrybutorów paliw, to na szczęście bardzo rzadka przyczyna. Zapchanie filtra paliwa może powodować spadek mocy (np. w czasie jazdy) lub problemy dla komputera głównego w kwestii ustalenia właściwych proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Tego typu anomalnie w nowoczesnych autach są odnotowywane w postaci kodów błędów w pamięci ECU, które możemy odczytać za pomocą testera diagnostycznego.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 5

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony