Części i regeneracja

Części i regeneracja

7 dni temu  23.05.2020, ~ Administrator   

Zautomatyzowana skrzynia biegów Toyoty [Rozwiązania Blue Print]
Strona 1 z 4

Zautomatyzowana skrzynia biegów (MMT) była montowana w wielu samochodach Toyoty, między innymi w modelach Aygo, Yaris, Auris i Corolla. Często nazywana jest skrzynią automatyczną, ale to nie jest właściwe określenie i nie należy jej mylić z klasyczną skrzynią automatyczną. Klasyczna skrzynia automatyczna zapewnia płynną zmianę biegów i jest wyposażona w przekładnie planetarne, sprzęgła hydrauliczne oraz konwerter momentu obrotowego. Natomiast skrzynia MMT nie posiada żadnego z tych elementów. W artykule tym przedstawiono bliżej to rozwiązanie, zasadę działania oraz kilka aspektów, na które powinni zwrócić uwagę mechanicy.

W przypadku zautomatyzowanej skrzyni biegów MMT Toyoty, podstawowym założeniem było skonstruowanie małej i sprawnej skrzyni automatycznej bez wspomnianych wcześniej skomplikowanych i pochłaniających energię elementów hydrokinetycznych. Skrzynia MMT to połączenie klasycznej skrzyni mechanicznej z automatycznym mechanizmem zmieniającym przełożenia i uruchamiającym sprzęgło. W dobie zaawansowanych rozwiązań, wygląda to na proste rozwiązanie, ale w momencie spojrzenia na sposób obsługi przez kierowcę zmiany biegów i sprzęgła, całość okazuje się być dosyć skomplikowana.

Do sterowania sprzęgłem i przełożeniami układ wykorzystuje elektryczne silniki synchroniczne z magnesami stałymi. Zamontowane są trzy siłowniki – dwa do zmiany i wyboru przełożenia (rysunek po lewej), które poruszają drążek wybieraka tak samo jak w manualnej przekładni w układzie „H” oraz siłownik sprzęgła (rysunek po prawej), który porusza drążek wyciskający sprzęgło. Moment obrotowy silnika, prędkość oraz kierunek jazdy są kontrolowane i sterowane w oparciu o modulację szerokości impulsów (PWM) oraz biegunowość. Czujniki Halla przesyłają do modułu sterowania przekładnią (TCM) informacje o prędkości przesuwu oraz pozycji siłowników. Celem jest zasymulowanie zmiany biegów i korzystania ze sprzęgła przez kierowcę oraz zapobieganie niewłaściwemu działaniu. Najlepszym przykładem jest zakres czynników, jakie należy uwzględnić podczas ruszania i jazdy po nachylonym terenie. Kierowca musi przewidzieć ruch do przodu i w tył, przyspieszenie, załączenie sprzęgła we właściwym momencie, obroty silnika itd. W tym celu moduł sterowania przekładnią (TCM) potrzebuje informacji pochodzących z różnych czujników.

Czujnik prędkości obrotów kół

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 11

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony