Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  10.03.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Zautomatyzowana skrzynia biegów Toyoty [Rozwiązania Blue Print]
Strona 2 z 2

Ruszanie / asystent ruszania

Jeżeli pedał hamulca nie jest wciśnięty i wybrany został bieg 1, 2 lub wsteczny, sprzęgło jest załączone w połowie, nawet jeżeli pedał hamulca nie jest wciśnięty. W rezultacie samochód może powoli toczyć się podobnie jak w przypadku skrzyni automatycznej. Pomaga to w ruszeniu samochodem. Asystent ruszania jest nieaktywny po włączeniu hamulca postojowego. Nie ma funkcji “P” (parkowanie), ale istnieje możliwość zgaszenia silnika przy załączonym biegu (na przykład podczas parkowaniu na pochyłym podłożu). W taki przypadku kierowca musi nacisnąć hamulec by móc ponownie uruchomić silnik.

Elektromagnes blokujący zmianę biegów

Jest on wbudowany w mechanizm wybierania przełożeń. Jeżeli dźwignia zmiany biegów znajduje się przez 2 sekundy w pozycji “N”, a pedał hamulca jest zwolniony i samochód stoi, komputer sterujący skrzynią blokuje dźwignię zmiany biegów, co ma na celu zapobiegnięcie niewłaściwemu jej przesunięciu. Blokada zmiany biegów jest wyłączana w momencie naciśnięcia pedału hamulca.

Sprzęgło samonastawne

Mechanizm sprzęgła samonastawnego zamontowany jest na obudowie sprzęgła. Redukuje drogę, jaką musi pokonać siłownik sprzęgła, a tym samym jego zużywanie się. W rzeczywistości jest to prosty mechanizm oparty o dźwignię i zapadkę.

Skutki dla mechaników samochodowych

Przede wszystkim należy pamiętać, że mamy do czynienia z klasyczną skrzynią mechaniczną i wszystkie problemy mogące wystąpić w jej działaniu dotyczą również przekładni zautomatyzowanej. W przypadku awarii samochodu i zatrzymania z włączonym biegiem, należy ostrożnie zdemontować czujniki odpowiadające za wybór i zmianę biegów, co umożliwia dostęp do wałków szczelinowych. Przełożenie neutralne można wtedy wybrać przez obrócenie wałków.

Zastosowanie wielu czujników i siłowników istotnie komplikuje naprawy i zawsze należy uwzględnić szereg czynników. Do obsługi konieczny jest tester diagnostyczny, który umożliwia dostęp do kodów usterek, danych, a także pozwala przeprowadzić kontrolę działania układu m.in. przez aktywację siłowników i mechanizmów wykonawczych.

Wymiana elementów

W normalnych warunkach, z załączonym sprzęgłem oraz w przełożeniu neutralnym, sprzęgło znajduje się pod lekkim wstępnym obciążeniem. Dlatego podczas wymiany sprzęgła lub jego siłownika, sprzęgło należy ustawić w pozycji spoczynkowej, w której nie występuje jego obciążenie. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia sprzęgła lub jego elementów.

Położenie spoczynkowe określane jest jako pozycja serwisowa (blokada sprzęgła). Ustawienie w pozycji serwisowej jest możliwe przy pomocy testera diagnostycznego lub ręcznie – zgodnie z instrukcją podaną w Biuletynie Technicznym.

W przypadku wymiany siłowników, czujników, elementów sprzęgła lub samej skrzyni, a także modułu sterownika skrzyni (TCM) układ musi zostać poddany aktywacji i adaptacji. Operacja ta usuwa z pamięci modułu sterownika wszystkie wcześniej zaadaptowane i zapamiętane dane i pozwala ponownie “nauczyć się” pracy sprzęgła i mechanizmu zmiany przełożeń. Można to przeprowadzić przy pomocy testera diagnostycznego lub ręcznie – zgodnie z instrukcją podaną w Biuletynie Technicznym.

Po uruchomieniu silnika i wybraniu przełożenia, samochód powinien wolno toczyć się do przodu, czyli „pełzać”. Potwierdza to skuteczność aktywacji i adaptacji.

Synchronizacja i kalibracja

Brzmi to skomplikowanie, ale w rzeczywistości chodzi o zwykłą jazdę testową, która pozwala układowi dostroić działanie sprzęgła oraz zmianę biegów. Oczywiście, jest to możliwe po odebraniu samochodu przez klienta, ale warto przekazać pojazd w optymalnym stanie. W tym celu należy kierować się procedurą opisaną w Biuletynie Technicznym. 

Źródło: bilsteingroup

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony