ReklamaB1 - GULF podstrony

Części i regeneracja

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

14 dni temu  06.11.2017, ~ Administrator   

Zawieszenie kolumnowe i belka skrętna czy wielowahacz?
Strona 1 z 3

Przeciętny użytkownik samochodu postęp w motoryzacji ocenia na podstawie zmian wizualnych, osiągów pojazdu i jego funkcjonalności. Dla osób bardziej znających się na rzeczy bardziej istotne są pytania, z jakich podzespołów samochód jest zbudowany, jakie zastosowano w nim rozwiązania technologiczne. Tym razem przyjrzymy się rozległej dziedzinie, jaką jest budowa i rodzaje zawieszeń pojazdów.

Autorem tekstu jest Leszek Zegrodnik, specjalista ds. współpracy z warsztatami w Auto Partner S.A.

Na początek garść informacji, które usystematyzują nam pojęcie zawieszenia pojazdu samochodowego. Otóż, czym jest zawieszenie? Najprościej mówiąc jest to zespół elementów, który łączy koła z nadwoziem pojazdu. Ze względu na rodzaje zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych oraz stopień ich skomplikowania skupimy się na podstawowych informacjach dot. obowiązujących podziałów w tej dziedzinie.

Zawieszenia ze względu na budowę możemy podzielić na sztywne i sprężyste. Te pierwsze dziś nikogo nie interesują, ponieważ jedynym elementem podatnym była opona, która sama nie zapewniała oczekiwanego komfortu. W tych drugich o dalszym podziale decyduje rodzaj zastosowanej konstrukcji, która wpływa na wzajemne działanie kół jednej osi lub jego brak.

I tam mamy zawieszenia zależne (np. sztywny most), półzależne (np. belka skrętna lub resor piórowy poprzeczny) i niezależne (np. kolumna McPhersona).

Zawieszenie kolumnowe

Najpopularniejszym aktualnie ze względu na koszty produkcji, trwałość oraz eksploatację jest zawieszenie zbudowane z dwóch zwrotnic kolumnowych zawierających amortyzatory, wahacze poprzeczne i jest to tzw. kolumna McPhersona. Ten rodzaj zawieszenia został nazwany na cześć jego konstruktora – amerykańskiego inżyniera General Motors – Steele McPhersona.

Niewątpliwą zaletą popularnych „kolumn” jest po prostu mała waga układu, jego prostota budowy i sam fakt, że kolumna McPhersona spełnia funkcję elementów nośno-amortyzujących. Kolejną zaletą McPhersonów jest to, że zajmują zdecydowanie mniej miejsca niż na przykład zawieszenie wielowahaczowe.

Oczywiście zawieszenie kolumnowe ma również swoje wady. Główną wadą układu jest po prostu jego podatność na zbyt duże obciążenia. Z drugiej strony nie należy jednak demonizować. Z powodzeniem układ McPhersona z regulowanymi amortyzatorami sprawdza się w samochodach startujących w mistrzostwach świata w rajdach samochodowych i nikt aktualnie nie zamierza nic zmieniać. Zawieszenie zbudowane na bazie kolumn prowadzących to rozwiązanie stosowane jest obecnie najczęściej przy konstrukcji zawieszenia przedniego. Warto jednak pamiętać, że ten rodzaj zawieszenia można również stosować w tylnej osi pojazdu dla pojazdów z napędem przednim.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ rudawy 1 wczoraj 10:15 Każdy rodzaj zawieszenia jest dobry jeśli umiemy o niego odpowiednio zadbać . Mam kilka aut w tym Peugeota Partnera z belką skrętną która o złej sławie . Ale ogólnie jestem zadowolony . Auto serwisuje na częściach delphi . Jeszcze się na nich nie zawiodłem . Robię ok 4k km tygodniowo
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony