- Zwiększona emisja NOx: gdy zawór EGR zablokuje się w pozycji zamkniętej, wynikająca z tego wysoka temperatura w komorze spalania spowoduje pozostawienie dużej ilości niespalonego paliwa w spalinach, co doprowadzi do zwiększenia emisji NOx i zmniejszenia wydajności paliwowej.
- Spalanie stukowe: wyższe temperatury i emisje NOx mogą również powodować częstsze detonacje, słyszalne jako odgłosy stukania w silniku.
Rozwiązywanie problemów z zaworem EGR
Biorąc pod uwagę różne typy zaworów EGR, zawsze najlepiej jest postępować zgodnie z procedurami rozwiązywania problemów opisanymi w instrukcji serwisowej. Jednak istnieje kilka ogólnych kroków, które mogą pomóc w ustaleniu diagnozy:
- Odczytać kody błędów na elektronicznie sterowanych zaworach EGR za pomocą narzędzia diagnostycznego, np. Delphi Technologies DS150E.
- Sprawdzić, czy wszystkie przewody podciśnieniowe i połączenia elektryczne są prawidłowo podłączone i umieszczone.
- Użyć manometru próżniowego do sprawdzania podciśnienia w wężu doprowadzającym podciśnienie przy wartościach od 2000 do 2500 obr./min. Brak podciśnienia w normalnych temperaturach pracy silnika może mieć następujące przyczyny: poluzowany wąż, zablokowany lub uszkodzony podłączony podciśnieniowy przełącznik lub cewka, albo uszkodzony wzmacniacz/pompa podciśnieniowa.
- Sprawdzić cewkę podciśnienia podczas pracy silnika. W elektronicznie sterowanych zaworach EGR aktywować cewkę elektromagnetyczną za pomocą narzędzia diagnostycznego i sprawdzić podciśnienie na końcu przewodu. Jeśli cewka nie otworzy się po włączeniu zasilania, utknie w pozycji otwartej lub zamkniętej lub ma skorodowane połączenie elektryczne, odłączony przewód lub nieprawidłowo podłączoną masę, może to mieć wpływ na pracę EGR. Zidentyfikować pierwotną przyczynę przed wymianą elementu.
- Jeśli to możliwe, sprawdzić ruch trzpienia zaworu przy od 1500 do 2000 obr./min. Trzpień zaworu powinien poruszać się, jeśli zawór działa prawidłowo – jeśli nie porusza się i gdy istnieje podciśnienie, mamy do czynienia z usterką.
- Podać bezpośrednio podciśnienie do zaworu EGR za pomocą ręcznej pompy próżniowej lub narzędzia diagnostycznego w zależności od typu zaworu EGR. Jeżeli nie nastąpiła zmiana jakości w stanie jałowym, to albo zawór EGR jest uszkodzony, albo kanały są całkowicie zablokowane. Jeśli silnik nierówno pracuje na biegu jałowym lub gaśnie, problem jest spowodowany nieprawidłowym działaniem układu sterowania (podciśnienie).
- Wymontować zawór EGR i sprawdzić, czy nie osadził się nagar. Tam, gdzie to możliwe, należy usunąć nagar, uważając, aby nie zanieczyścić membrany.
- Sprawdzić, czy kanał EGR w kolektorze jest zatkany (w razie potrzeby oczyścić).
Popularne kody błędów:
W nowszych modelach zaworów EGR powszechnie stosuje się następujące kody błędów:
- P0400: Usterka w przepływie EGR
- P0401: Wykryto niewystarczający przepływ EGR
- P0402: Wykryty nadmierny przepływ EGR
- P0403: Usterka obwodu EGR
- P0404: Zakres/wydajność obwodów EGR
- P0405: Czujnik EGR obwód A niski
- P0406: Czujnik EGR obwód A wysoki
- P0407: Czujnik EGR obwód B niski
- P0408: Czujnik EGR obwód B wysoki
- P1403: Cewka EGR niski
- P1404: System EGR – błąd, zamknięty zawór czopikowy
- P1405: Cewka EGR wysoki
- P1406: System EGR – błąd położenia czopika
Jak wymienić uszkodzony zawór EGR?
Najpierw zdjąć pokrywę silnika.
- Następnie poluzować kabel elektryczny na zaworze i odłączyć połączenia elektryczne i/lub przewody podciśnieniowe, sprawdzając, czy nie ma śladów uszkodzeń.
- Wykręcić śruby mocujące i sprawdzić zawór pod kątem uszkodzeń, korozji lub nagromadzenia nagaru.
- Dokładnie oczyścić powierzchnię montażową zaworu EGR i zamontować nowy zawór i uszczelkę. Usunąć również luźne osady z przyłącza zasilania EGR.
- Wyrównać zawór EGR z otworami na śruby i uszczelką i ponownie zamocować do obudowy.
- Dokręcić wszystkie śruby zalecanym momentem obrotowym.
- Po solidnym zamocowaniu należy ponownie podłączyć przewody podciśnienia i/lub połączenia elektryczne.
- Na koniec użyć diagnostycznego narzędzia skanującego, aby zresetować kontrolkę zarządzania silnikiem i sprawdzić, czy nie ma żadnych innych błędów. Sprawdzić, czy lampka sygnalizacji usterki zgasła, a następnie przeprowadzić test drogowy. Wiele pojazdów wymaga teraz zresetowania zaworu EGR w ramach adaptacji. W ten sposób układ ECU nauczy się pozycji zatrzymania w pozycji otwartej i zamkniętej. Niezastosowanie się do tego wymogu może spowodować pęknięcie zaworu i wpadnięcie do kolektora.
Technologia zaworów EGR firmy Delphi Technologies
Dzięki sprawdzonej technologii elektronicznie sterowanego zaworu EGR firma Delphi Technologies pomaga wiodącym światowym producentom pojazdów w osiągnięciu zarówno obecnych, jak i przyszłych celów w zakresie redukcji NOx. Każdy z zaworów firmy, w który wyposażone są miliony pojazdów na pierwszy montaż, charakteryzuje się szybkim czasem otwarcia i zamknięcia, co zapewnia lepszą kontrolę silnika i niższą emisję zanieczyszczeń dzięki zmniejszonemu opóźnieniu spalin.
Najpopularniejsze zastosowania zaworów EGR
Komentarze (0)