Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  15.02.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zawory EGR i czujniki EGT – najczęstsze usterki

Różne rodzaje czujników w układzie sterowania silnikiem (EMS) wykrywają stan jego działania i przekazują te informacje do modułu ECU, który z kolei steruje różnymi typami siłowników elektrycznych, by silnik działał z optymalnymi parametrami.

Zawory układu recyrkulacji spalin (EGR)
Czystsze spaliny emitowane przez pojazd są w znacznym stopniu efektem skutecznej pracy zaworu EGR. Jego rolą jest mieszanie spalin z powietrzem dolotowym, zależnie do warunków jazdy, co pozwala zredukować stężenie tlenu w powietrzu dolotowym i zmniejszyć prędkość spalania. W wyniku zmniejszonej zawartości tlenu podczas dolotu powietrza temperatura spalania obniża się i produkowanych jest mniej szkodliwych tlenków azotu (NOx).
- Zawór EGR dostosowuje ilość gazów wydechowych kierowanych z powrotem do kolektora dolotowego.
- Gdy silnik pracuje na biegu jałowym, następuje zamknięcie zaworu EGR i brak przepływu EGR do kolektora dolotowego. Zawór EGR pozostaje zamknięty, dopóki silnik jest nierozgrzany i nieobciążony. Gdy obciążenie i temperatura zaczynają wzrastać, zawór EGR otwiera się, a spaliny w odpowiedniej ilości dostają się do kolektora dolotowego.
- Dzięki zaworowi EGR za katalizatorem uzyskuje się czystsze spaliny, nawet podczas spalania ubogiej mieszanki.

Możliwe usterki
Zawory EGR są stosowane w silnikach z układem EFI (elektroniczny wtrysk paliwa) i w przypadku usterki powodują zapalenie się kontrolki informującej o uszkodzeniu w układzie sterowania silnika. Najczęstszą przyczyną awarii jest zatkanie spowodowane przez nagar, w wyniku czego zawór EGR blokuje się lub otwiera i zamyka nieprawidłowo.
Wadliwy zawór EGR może wpłynąć na skrócenie czasu eksploatacji silnika, zwiększyć emisję szkodliwych spalin i spowodować problemy podczas jazdy, takie jak:
- niestabilne obroty biegu jałowego,
- trudności z rozruchem,
- szarpanie,
- niski komfort jazdy (nierównomierna praca silnika podczas przyspieszania, stukanie),
- zwiększona emisja NOx.

Mogą pojawić się także inne przyczyny nieprawidłowego działania zaworów EGR, np. uszkodzony czujnik temperatury powietrza dolotowego w czujniku MAF. Dzieje się tak, ponieważ jest to jeden z czujników umożliwiających modułowi ECU ustalenie prawidłowej wielkości recyrkulowanych spalin i regulację zaworu EGR dla precyzyjnego sterowania. Dlatego też, aby uzyskać prawidłową diagnozę, należy zawsze sprawdzić kody usterek DTC dla zaworu EGR i zapoznać się z procedurami testowania w instrukcji producenta samochodu.
Czyszczenie zaworu EGR z nagaru jest rozwiązaniem tymczasowym i nie jest zalecane. Całkowite usunięcie zanieczyszczenia jest praktycznie niemożliwe i potencjalnie umożliwia przedostanie się szkodliwych osadów stałych do silnika. Zaleca się wymianę zaworu EGR na nowy, który jest skalibrowany w taki sam sposób jak oryginalny.

Czujniki temperatury odprowadzanych spalin (EGT)
Czujnik EGT – który znajduje się przed katalizatorem utleniającym (DOC) i/lub przed filtrem cząstek stałych (DPF) – wykrywa temperaturę odprowadzanych spalin i przesyła tę informację w postaci sygnału do modułu ECU w celu sterowania pracą silnika i skutecznego zmniejszania emisji.
Ze względu na udoskonalone wykrywanie temperatury przez czujnik EGT wielkość wtrysku paliwa koniecznego do spalenia cząstek oraz ilość cząstek stałych w filtrze DPF jest dokładnie oszacowana, dzięki czemu proces „wypalania” filtra DPF przebiega skuteczniej. W rezultacie emitowane są czystsze spaliny, zmniejsza się również zużycie paliwa wykorzystywanego w procesie „regeneracji” filtra DPF. Co więcej, kontrolowana jest także temperatura katalizatora, wobec czego nie ulega on przegrzaniu i nadmiernemu zużyciu.

Możliwe usterki
- Silne wibracje mogą przerwać połączenie przewodów wewnętrznych.
- Zbyt wysoka temperatura (powyżej 900°C) może wywołać nagłe zmiany oporności elementu termistora.
- Silne wygięcie przewodów (przegięcie na odległości mniejszej niż 20 mm) może spowodować ich pęknięcie.
Objawem owych usterek jest zwiększone zużycie paliwa: wypalanie filtra cząstek DPF może trwać dłużej, co skutkuje większym zużyciem paliwa do celów innych niż napęd. Regeneracja filtra DPF może też następować w krótszych odstępach czasu niż normalnie, powodując niedogodności podczas jazdy.
Problem z czujnikiem EGT może spowodować zapalenie się kontrolki informującej o uszkodzeniu silnika. Kod diagnostyczny usterki jest przechowywany w ECU silnika i może być sprawdzony skanerem diagnostycznym. Uszkodzony czujnik EGT należy wymienić.

Źródło: Denso

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony