Koło wału korbowego może mieć kształt owalny lub okrągły, przy czym owal jest niewielki i praktycznie niezauważalny – różnica średnic wynosi zaledwie 2 mm
Zdarza się, że montaż paska rozrządu stanowi wyzwanie. Warto wiedzieć, że zawsze należy postępować zgodnie z procedurą producenta samochodu. Często jednak zapominamy o precyzyjnym doborze lub kierujemy się innymi czynnikami, np. ceną, co niestety może mieć przykre konsekwencje.
INA jako jedyna marka posiada wszystkie napinacze do silników Diesla grupy PSA o pojemnościach 1,4 i 1,6 HDi. Bardzo istotne jest, aby ich nie pomylić – ich pozycja montażowa i wygląd są niemal identyczne. Różnice wskazuje Service Info INA nr 0161 – podstawową jest grubość sprężyny, a dobór zależy głównie od silnika i kształtu koła wału korbowego.
Ustalając zestaw rozrządu do Citroëna Berlingo B9 1,6 HDI 92 KM przy użyciu katalogu online, zauważymy, że bez pomiaru koła wału korbowego dobór jest niemożliwy. Koło to może mieć owalny lub okrągły kształt, przy czym owal jest niewielki i praktycznie niezauważalny. Różnica średnic wynosi jednie 2 mm, dodatkowo koło zasłonięte jest przez pierścienie z obu stron, co może powodować dodatkowe trudności w określeniu, który zestaw jest właściwy. W przypadku wspominanego citroëna wymiary to 64×66 mm.
Kolejnym sposobem jest sczytanie numerów fabrycznych z napinacza i porównanie ich z tabelką z Ser-
vice Info INA 0161:
- nr napinacza F-579962 dla 1,6 HDi kod DV6C, DV6D z owalnym kołem wału,
- nr napinacza F-579961 dla 1,4 HDi kod DV4C z owalnym kołem wału,
- nr napinacza F-232828.12 dla 1,4 HDi i 1,6 HDi DV4C, DV6C, DV6D z okrągłym kołem wału.
Komentarze (1)