Koło samochodowe i współpracujące z nim elementy poddawane są nieustannym obciążeniom. Obciążenia promieniowe pochodzą od masy samochodu, podczas gdy osiowe od sił skrętnych. Idealnym rozwiązaniem, by skutecznie niwelować skutki tych zjawisk, są współczesne zintegrowane piasty koła HBU3. Przyczyniają się one do osiągania szeregu celów: obniżają masę, poziom hałasu i drgań oraz koszty serwisowania pojazdu.
Budowa zintegrowanej piasty trzeciej generacji obejmuje kołnierz do mocowania koła i tarczy hamulcowej oraz drugi kołnierz do przymocowania piasty do zawieszenia za pomocą trzech, czasem czterech śrub. W skład HBU3 wchodzi również łożysko kulkowe skośne dwurzędowe z dopasowanymi pierścieniami i zespołami kulek, odpowiadające za uzyskanie wymaganego luzu osiowego lub napięcia wstępnego. Kąty styku są zoptymalizowane odpowiednio do ściśle określonego napięcia wstępnego i wytrzymywania konkretnych warunków obciążenia koła. Ważnymi elementami są również pierścienie magnetyczne i czujnik ABS, które odpowiadają za dostarczanie informacji do ECU, np. o prędkości obrotowej koła, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania m.in. systemu ABS.
W przypadku HBU3 bieżnie pierścienia zewnętrznego hartowane są indukcyjnie w celu poprawy jego wytrzymałości. Zintegrowane piasty HBU3 występują w różnych odmianach. Jedną z nich jest model X-Tracker, przeznaczony do pojazdów klasy wyższej.
– Na potrzeby samochodów luksusowych opracowaliśmy w SKF asymetryczną piastę SKF X-Tracker, w której zastosowano dwurzędowe łożysko kulkowe z różną liczbą kulek w każdym rzędzie. Ta wyjątkowa, asymetryczna konstrukcja zwiększa nośność łożyska i jego trwałość eksploatacyjną oraz zapewnia większą sztywność pochylenia kół w porównaniu z tradycyjnymi, symetrycznymi zespołami piasty – tłumaczy Tomasz Ochman, technical support provider w firmie SKF.
– Cechy konstrukcyjne trzeciej generacji zestawu zintegrowanej piasty HBU3 sprawiają, że są one najlepszą odpowiedzią na wciąż wzrastające oczekiwania co do zmniejszenia zużycia paliwa, masy pojazdu, poziomu hałasu i łatwości montażu. Jako że HBU3 jest układem przykręcanym, serwisowanie pojazdów wyposażonych w to rozwiązanie jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Kolejną zaletą w przypadku SKF jest fakt, że nasze części wykorzystywane są przede wszystkim na rynku OE. Dostarczanie takich samych podzespołów na aftermarket podnosi jego jakość i zwiększa konkurencyjność warsztatów niezależnych – podsumowuje Ochman.
Komentarze (0)