Części i regeneracja

Części i regeneracja

Paliwa i oleje

26 dni temu  04.05.2020, ~ Administrator   

Zniszczone elementy przy słabym smarowaniu oraz inne przyczyny uszkodzeń tłoków [ZDJĘCIA]
Strona 1 z 3

Co się dzieje, gdy trą o siebie niesmarowane tłoki, pierścienie tłokowe i gładź cylindra? Jakie skutki może mieć praca silnika na zbyt bogatej mieszance i zakłócenia spalania? Na te i inne pytania odpowiadają eksperci MS Motorservice.

Otarcia spowodowane niedostatecznym smarowaniem moga wystepowac także przy wystarczajacym luzie miedzy cylindrem i tłokiem. Następuje tutaj, często tylko lokalnie, zerwanie filmu olejowego wskutek wysokiej temperatury lub zalania paliwem. W takich miejscach trą o siebie pozbawione smarowania powierzchnie tłoków, pierscieni tłokowych i gładzi cylindra. Szybko powoduje to otarcia na  powierzchniach. Podobne zjawisko występuje jezeli między tłokiem i cylindrem wskutek niedoboru oleju nie powstaje wystarczający film olejowy.

Charakterystyczne cechy otarcia spowodowanego niedostatecznym smarowaniem:

W przypadku całkowitego braku filmu olejowego:

Wasko ograniczone, bezprzejsciowe otarcia, o silnie zaznaczonej ciemnej powierzchni.

W przypadku niedoboru oleju
Oznaki identyczne jak opisane wyzej, z wyjątkiem ciemnej powierzchni. Powierzchnia otarć jest praktycznie metalicznie czysta i nie ma ciemnego zabarwienia. Deficyt oleju dotyczy całej powierzchni cylindra. Dlatego też na tłoku juz w stadium początkowym można często znaleźć otarcia, zarówno na stronie górnej, jak i dolnej.

Otarcia spowodowane niedostatecznym smarowaniem na tłoku

  • Otarcia na trzonku tłoka po stronie górnej, częściowo sięgają do strefy pierścienia tłokowego.
  • Lekkie otarcia po stronie dolnej.
  • Powierzchnia otarć jest jasna, prawie metalicznie czysta.

Między tłokiem otworem cylindra występuje krytyczny brak smarowania. Prawie metalicznie czysta powierzchnia otarć wskazuje, że w momencie powstania otarcia film olejowy jeszcze występował, ale jego jakość była już znacznie zredukowana. Ze względu na niewielki stopień uszkodzenia chodzi tu o przejściowy niedobór oleju albo o początkowe stadium uszkodzenia. Dalsza eksploatacja silnika spowodowałaby jeszcze poważniejsze uszkodzenia.

WSKAZÓWKA

W przypadku tego rodzaju otarć, spowodowanych niedostatecznym smarowaniem, uszkodzenie znajduje się zawsze w okolicy trzonka tłoka, czyli tam, gdzie w przypadku nieuszkodzonego eksploatowanego tłoka widać normalny obraz zużycia.

Możliwe przyczyny

Niedostateczne smarowanie wskutek następujących przyczyn:

  • Za mała ilość oleju silnikowego.
  • Za niskie ciśnienie oleju w silniku (pompa oleju, zawór nadciśnieniowy itd.): Z punktów łożyskowania wału korbowego wydzielana jest za mała ilość oleju. Na gładź cylindra, która jest smarowana rozpryskowo olejem z wału korbowego, dostaje się niedostateczna ilość oleju.
  • Awaria wtryskiwacza oleju w układzie chłodzenia tłoka.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 11

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 3
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony