Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  14.05.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Zobacz jak Textar testuje klocki hamulcowe
Strona 1 z 2

Każdy klocek hamulcowy w firmie TMD Friction, zanim zostanie wprowadzony na rynek, jest testowany w ekstremalnych warunkach przez zespół techniczny. 300 000 kilometrów na drogach i na torach testowych, własna flota pojazdów, testy do 2000 godzin na jednym z 45 własnych stanowisk dynamometrycznych. Właśnie dzięki temu produkty firmy TMD Friction zapewniają doskonałą wydajność i maksymalne bezpieczeństwo za każdym razem.

Jednym z podstawowych układów mających wpływ na bezpieczeństwo drogowe są hamulce. W każdym układzie hamulcowym kluczową rolę odgrywa klocek hamulcowy, ponieważ sposób jego działania decyduje o sprawności i skuteczności funkcjonowania całego układu. Podczas hamowania, w wyniku przekształcania energii kinetycznej w cieplną, klocek ulega zużyciu. Pomimo tego, zawsze musi działać niezawodnie i niezmiennie w każdych warunkach jazdy. Dodatkowo, ważne jest, aby wpływ jego ścierania był jak najmniejszy dla środowiska.

Dlatego TMD Friction, wiodący producent materiałów ciernych i dostawca OE na całym świecie, przykłada szczególną wagę do badań i rozwoju, a jego produkty poddawane są zaawansowanym testom. W celu zagwarantowania najwyższych standardów jakości i bezpieczeństwa globalnie dla firmy pracuje zespół ponad 300 specjalistów w sześciu centrach rozwojowych zlokalizowanych w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Chinach oraz Brazylii.

Ponad 40 składników do każdej mieszanki ciernej

TMD Friction przykłada szczególną wagę do projektowania i produkcji odpowiednich materiałów ciernych. Receptury mieszanek składają się z nawet 43 różnych materiałów, które są optymalnie dopasowane do konkretnego modelu pojazdu oraz zastosowania. Składy mieszanek ciernych opracowywane są już na początku cyklu rozwoju nowego klocka hamulcowego. Do ich tworzenia firma wykorzystuje rozległą wiedzę specjalistyczną, dziesiątki lat doświadczenia oraz ścisłą współpracę z producentami pojazdów. Dzięki temu możliwe jest spełnienie oczekiwań w zakresie współczynnika tarcia, komfortu hamowania oraz wpływu na środowisko.

Przy tworzeniu składu mieszanki ciernej ważne jest, aby uwzględnić rodzaj pojazdu, do którego projektuje się klocek hamulcowy. SUV z napędem na cztery koła inaczej zachowuje się na drodze podczas hamowania niż mały samochód z przednim napędem. Oprócz różnic związanych z rodzajem samochodu, dochodzą jeszcze niuanse w zakresie składów mieszanek. Przykładowo w takim samym zacisku hamulcowym samochodu z przednim napędem zastosowany materiał cierny może być inny niż w przypadku pojazdu z tylnym napędem.

Wybrany materiał musi zdać egzamin podczas testów dynamometrycznych

W celu opracowania najbardziej odpowiedniego klocka hamulcowego do konkretnego pojazdu, prowadzone są kompleksowe testy i badania. Żaden klocek hamulcowy nie może trafić na testy do pojazdu bez wcześniejszego sprawdzenia jego parametrów i skuteczności działania na hamowni. W ramach testów dynamometrycznych sprawdzane są na przykład wartości tarcia w szerokim zakresie warunków, a także zużycie oraz komfort hamowania i reakcja na wzrost temperatury roboczej. W celu określenia komfortu hamowania wykonuje się kompleksowe badania wibracji, które uwzględniają przenoszenie drgań z klocka hamulcowego na inne komponenty, takie jak zacisk lub tarcza hamulcowa. Najnowocześniejsze hamownie umożliwiają zweryfikowanie wszelkich możliwych parametrów pracy. Stałe i niezmienne warunki testów zapewniają pełną porównywalność wyników. W ramach rozwoju nowych produktów TMD Friction poświęca nawet 2000 godzin rocznie na badania dynamometryczne.

Kompleksowe badania właściwości fizycznych

Dodatkowo, w warunkach laboratoryjnych przeprowadza się szereg badań dotyczących właściwości fizycznych mieszanki ciernej. Pozwalają one ocenić właściwości materiału w ciągu całego okresu eksploatacji, a także w różnych warunkach (na przykład niskie lub wysokie temperatury, wilgoć, ciśnienie, trwałość połączenia materiałów oraz agresywne warunki pracy powodowane przez drobinki piasku i zanieczyszczenia). Testy właściwości fizycznych mają ogromne znaczenie, ponieważ mówią bardzo wiele na temat bezpieczeństwa materiału ciernego. Jeżeli nowa mieszanka nie spełni wymagań w zakresie ściśliwości, czyli nie zachowa odpowiedniej sprężystości w przypadku awaryjnego hamowania, skutkiem dla prowadzącego pojazd może być nagłe zwiększenie skoku pedału hamulca oraz spadek skuteczności hamowania, do której się przyzwyczaił.

Nawet na tym wczesnym etapie badań można wyciągnąć ważne wnioski mające wpływ na produkt seryjny. Na przykład może to być odpowiedź na pytanie: czy wybrany materiał cierny jest na tyle bezpiecznie połączony z metalową płytką, że w żadnym przypadku nie może dojść do jego ścięcia, czyli oddzielenia. Również parametry tarcia współpracującej tarczy hamulcowej są bardzo ważne, szczególnie, gdy ta wykazuje ślady zużycia i uszkodzeń. Nawet w takich warunkach elementy muszą zapewnić niezawodne tarcie, czyli mówiąc inaczej hamowanie.

Nic nie zastąpi testów drogowych

Obok wykresów i krzywych, podczas tworzenia klocków hamulcowych ważne są również odczucia na pedale hamulca: Jak duża jest siła potrzebna do naciśnięcia pedału hamulca? Czy w przypadku hamowania awaryjnego każdy kierowca jest w stanie spowodować nacisk wystarczający do zatrzymania pojazdu? Czy hamulce generują hałas, a jeżeli tak, jaki jest to rodzaj hałasu? Dlatego też, w celu dokonania oceny wszystkich właściwości nowych klocków w wiarygodny sposób, oprócz badań dynamometrycznych, TMD Friction przeprowadza kompleksowe testy drogowe. Oznacza to, że w trakcie rozwoju nowego klocka hamulcowego flota samochodów testowych TMD pokonuje nawet 300 000 kilometrów po drogach publicznych, na górskich przełęczach oraz na torach wyścigowych.

Przegląd niektórych procedur testów drogowych

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony