Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  14.05.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Zobacz jak Textar testuje klocki hamulcowe
Strona 2 z 2

1. Test ams (od nazwy magazynu “Auto, Motor und Sport”):
Skuteczność podczas 10 następujących jeden po drugim hamowań awaryjnych z prędkości 100 km/h do całkowitego zatrzymania. Standardowy test sprawdzający zjawisko fadingu, a w konsekwencji również zmiany drogi hamowania oraz odczucia na pedale hamulca.

2. Zjazd z góry w dół (np. w Alpach)
Test temperatury i zużycia
Test wartości tarcia (dostarcza informacji o długości drogi hamowania)
Nacisk na pedał w sytuacjach ekstremalnych (ciepło i obciążenie)
Testy funkcji wspomagania ruszania pod górę (hill hold) - rozpoczęcie przenoszenia napędu na koła i hamulec ręczny

3. Transport publiczny
Badanie hałasu (np. piszczenie, skrzypienie podczas manewrowania pojazdu wyposażonego w automatyczną skrzynią biegów)
Trwałość i zużycie
Pylenie
Testy w warunkach zimowych

4. Tory wyścigowe
Skuteczność przy wysokich prędkościach
Zjawisko fadingu - spadek skuteczności wraz ze wzrostem temperatury roboczej
Jednakowa/stała reakcja

Powyższe kryteria stanowią ramy, w oparciu o które TMD Friction ściśle współpracuje z poszczególnymi producentami pojazdów oraz układów hamulcowych. Jest to o tyle istotne, ponieważ programy badań i testów różnią się pomiędzy poszczególnymi producentami. Przed uzyskaniem dopuszczenia producenta pierwsze wzory powstają na oprzyrządowaniu prototypowym, które odzwierciedla warunki produkcji seryjnej. Kolejnym krokiem jest ocena producenta pojazdu. Cały proces musi zmieścić się w odpowiednim przedziale czasowym. Dlatego TMD Friction posiada na całym świecie liczne, zatrudniające ponad 300 osób, centra badawczo-rozwojowe. Są one zlokalizowane jak najbliżej placówek producentów pojazdów. Posiadają własne stanowiska badawcze oraz flotę samochodów testowych. Związane z tym nakłady finansowe są ogromne. Rocznie inwestuje się dziesiątki milionów euro na badania i rozwój oraz na różne programy badawcze. Wysokość środków inwestowanych w tym obszarze pokazuje, że tylko niewielka liczba producentów klocków hamulcowych jest w stanie ponieść koszty konieczne do wyprodukowania elementów dobieranych indywidualnie pod kątem typu pojazdu, które zapewniają tak dobre parametry pracy. Niemniej jednak na rynku dostępne są różne klocki hamulcowe od bardzo wielu producentów. Wynika to z faktu, że ten element najszybciej zużywa się w układzie hamulcowym i zawsze jest na niego zapotrzebowanie. Wszystkie klocki hamulcowe wprowadzane na rynek Unii Europejskiej muszą spełniać wymagania obowiązującego Regulaminu ECE R90.

„Określenie i wyznaczenie norm oraz standardów w zakresie skuteczności hamowania ma zasadniczo pozytywne znaczenie, pod warunkiem jednak, że nie zostaną uznane za wyznacznik jakości. Przepisy określają jedynie minimalne standardy, co staje się szczególnie wyraźne, gdy wymagania prawne porównamy ze standardem badań TMD Friction, którym poddawany jest każdy klocek hamulcowy oferowany przez TMD Friction” - wyjaśnia Ian Featherstone, Dyrektor IAM R&D firmy TMD Friction.

Zakres przeprowadzanych badań przez TMD Friction

tabela testy.png

Dlatego, gdy nachodzi kolej na wymianę klocków hamulcowych, właściciel pojazdu powinien upewnić się, że warsztat zamontuje części będące odpowiednikiem produktu OE. To jedyny sposób, by osiągnąć skuteczność hamowania, odczucia podczas naciskania pedału hamulca oraz komfort jazdy, do których przyzwyczajony jest kierowca.

Tak samo dotyczy to wpływu produktu na środowisko. Pył z hamulców (drobinki materiału okładziny ciernej oraz ścieranej tarczy hamulcowej) trafia do powietrza. I w tym przypadku ogromne znaczenie mają skrupulatne badania klocka hamulcowego. Pod wpływem wysokiej temperatury, ciśnienia oraz poślizgu, a także w różnych warunkach otoczenia, czy nawet w normalnych warunkach pracy, składniki pierwotnie bezpieczne mogą ulegać reakcjom chemicznym, które prowadzą do powstania nowych, groźnych dla zdrowia substancji. Z tego względu TMD Friction rozwija i stosuje wyłącznie takie receptury mieszanek, które zachowują stabilność również w takich warunkach.

Od wielu lat TMD Friction jest pionierem w rozwoju i produkcji klocków nie zawierających miedzi. Przedostająca się do środowiska miedź może mieć negatywny wpływ na układ nerwowy ludzi i zwierząt. Nie tylko opracowujemy technologie produkcji nowych klocków hamulcowych, ale również bezustannie ulepszamy już istniejące produkty. To również wymaga zaawansowanych testów, by dokładnie zbadać zachowania nowych materiałów ciernych w dostępnych już w ofercie referencjach.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony