Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  02.07.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Źródła światła w przemyśle motoryzacyjnym
Strona 2 z 2

Jeśli właściciel posiadający pojazd wyposażony w moduł reflektorów halogenowych, chciałby zmienić system na reflektory ksenonowe, powinien zaopatrzyć się w: reflektor ksenonowy (dedykowany tylko dla lamp wyładowczych), system spryskiwaczy i zderzak specjalnie do nich przystosowany oraz system samopoziomowania reflektorów. Warto tu podkreślić, że nie każdy model samochodu ma w ofercie opcje z reflektorami ksenonowymi (np. małe samochody miejskie czy nawet niektóre samochody kompaktowe segmentu C, np. Toyota Auris).

Czy wiesz że:

- Szacuje się, że rynek lamp ksenonowych jako części zamiennych podwoi się do roku 2016.

- Ocenia się, że w roku 2012 użytkownicy wymienili 1,2 mln lamp ksenonowych.

- W roku 2011 prawie 20% nowych samochodów było wyposażonych w światła ksenonowe.

- Najmocniejszą lampą ksenonową dostępną na rynku części zamiennych After Market jest Philips Xenon X-tremeVision.

Technologia LED

Najmłodszą technologią dostępną na rynku jest LED (Light Emitting Diode). W języku polskim istnieje również określenie diody elektroluminescencyjne. Stosuje się również niepoprawne określenie – żarówka LED, sugerując, że dioda posiada żarnik. Nic bardziej mylnego. Diody LED są to źródła światła, których budowa znacząco różni się od wcześniej wspomnianych. W standardowej żarówce światło jest emitowane wskutek podgrzania wolframowego żarnika. W technologii ksenonowej za efekt luminacji odpowiedzialny jest łuk świetlny powstający pomiędzy elektrodami.

LED różni się zasadniczo od konwencjonalnych źródeł światła. Nie wykorzystuje gazu lub żarnika, nie ma kruchej bańki szklanej i nie jest podatne na uszkodzenia części ruchomych. Zawiera specjalny materiał półprzewodnikowy emitujący światło.

W dzisiejszych czasach technologia LED ma bardzo szerokie zastosowanie. Skoncentrujmy się jednak na przemyśle motoryzacyjnym.

Diody LED dzielą się na:

- małej i średniej mocy – wykorzystywane w panelach wskaźników lub np. do podświetlania ekranów LCD,

- wysokiej mocy – stosowane w reflektorach samochodowych.

Na rynku pierwotnym pojawiły się już modele samochodów wyposażone w reflektory w całości wykorzystujące technologię LED. Mowa tu nie tylko o światłach do jazdy dziennej, ale również światłach mijania oraz drogowych. Pierwszy taki reflektor powstał przy udziale firmy Philips w modelu Audi R8.

W technologii LED wykonywane są również światła stopu, kierunkowskazów czy światła przeciwmgielne.

Na rynku części zamiennych dostępne są obecnie jedynie światła do jazdy dziennej oraz diody oświetlenia wnętrza pojazdu (np. zamienniki żarówek W5W, C5W itd. ). Należy uważać na ogólnodostępne hybrydy, które nie mają nic wspólnego z homologowanym oświetleniem. Na aukcjach internetowych możemy znaleźć np. „żarówki H7 LED” wykorzystujące trzonek żarówki H7 oraz diody LED SMD. Należy unikać tego typu produktów, gdyż są one niezgodne z prawem, ponieważ nie stanowią one zgodnego układu optycznego z reflektorem głównym i tym samym nie są dopuszczone do użytkowania w ruchu drogowym.

Produkty wykonane w technologii LED niosą za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na okres przydatności użytkowej, który jest od 4 do nawet 40 razy dłuższy niż w przypadku żarówek tradycyjnych.

Często słyszy się że technologia LED potrzebuje większych nakładów finansowych. Należy jednak podkreślić, że wyższe nakłady początkowe są z nawiązką rekompensowane zużyciem energii niższym nawet o 80%. Dla przykładu, światła do jazdy dziennej Philips zużywają jedynie 10% energii, jakiej wymagają standardowe światła mijania, co przekłada się na mniejsze spalanie paliwa (do 0,2 l na 100 km) Zestaw świateł DRL pobiera niecałe 14 W. Dla porównania, dwie żarówki halogenowe zużywają aż 120 W. Na dodatek światła do jazdy dziennej mogą pracować nieprzerwanie aż do 10 tysięcy godzin.

Trwałość, ekonomia, ekologia – LED to przyszłość źródeł światła, również w przypadku rozwiązań oświetleniowych dla motoryzacji.

GALERIA ZDJĘĆ

Źródła światła w przemyśle motoryzacyjnym
Źródła światła w przemyśle motoryzacyjnym
Źródła światła w przemyśle motoryzacyjnym
Źródła światła w przemyśle motoryzacyjnym
Źródła światła w przemyśle motoryzacyjnym
Źródła światła w przemyśle motoryzacyjnym
Źródła światła w przemyśle motoryzacyjnym
Źródła światła w przemyśle motoryzacyjnym

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony