Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  18.09.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

4-przewodowe szerokopasmowe sondy lambda. Porady dotyczące diagnostyki usterek
Strona 2 z 2

Sprawdzanie sondy

Nissan, Toyota, Mazda oraz kilku innych azjatyckich producentów stosuje w module sterującym pracą silnika odpowiednie oprogramowanie pozwalające mechanikowi zmienić ilość wtryskiwanego paliwa lub ustawić mieszankę bogatą względnie ubogą. W trakcie testu skład normalnej mieszanki jest deaktywowany i po zakończeniu diagnostyki wraca do standardowych nastawów.

Uwaga: Temperatura czynnika chłodzącego musi być wyższa od 80°C.

Przy zwiększeniu dawki paliwa moduł sterujący pracą silnika reaguje zmniejszając napięcie podawane do sondy i przepływ prądu zanika.

Przy zmniejszeniu dawki paliwa, moduł sterujący pracą silnika reaguje zwiększając napięcie podawane do sondy.

Przy Lambda 1, napięcie sondy jest bliskie 3,3 V, a prąd nie płynie.

Wykorzystanie dawki wtrysku paliwa

Tester diagnostyczny używany do weryfikacji uruchamiania sondy pozwala również przeprowadzić test układu wtrysku paliwa i pokazuje związane z tym zmiany napięcia dostarczanego do sondy.

Jeżeli tester nie posiada tej funkcji, sondę można sprawdzić w sposób następujący:

• Temperatura czynnika chłodzącego powinna wynosić ponad 80°C.
• Utrzymać prędkość obrotową silnika na poziomie około 2.500 obr/min.
• Sonda powinna odczytać przy wartości λ = 1 około 3,3 V / 0 mA.
• Zwiększyć prędkość obrotową silnika do 4 500 obr/min i szybko zamknąć przepustnicę, pozwalając silnikowi powrócić do prędkości obrotowej biegu jałowego – powinno to zubożyć mieszankę, ponieważ dopływ paliwa zostaje odcięty.

• Napięcie powinno chwilowo wzrosnąć do 3,8 V – 4,0 V; co wskazuje na to, że sonda rozpoznała mieszankę jako ubogą.

Podsumowanie...
• Bardzo często prawdopodobną przyczyną problemów nie jest niesprawna sonda lambda, ale inne elementy oraz parametry pracy silnika, które również należy zweryfikować.
• Sprawdzić korektę paliwa w długim okresie czasu – wartości 8 ÷ 10% lub wyższe, wymagają sprawdzenia przyczyny.
• Wysokie wartości korekty w długim okresie czasu oznaczają dodawanie paliwa w celu skompensowania ubogiej mieszanki. W takim przypadku należy sprawdzić układ dolotowy pod kątem nieszczelności. Przy niskich prędkościach obrotowych silnika niewielka nieszczelność będzie bardziej zubażała mieszankę niż przy prędkościach wyższych, ponieważ wtedy fałszywe powietrze staje się niewielką częścią całego pobieranego powietrza.
• Sprawdzić korektę paliwa w krótkim okresie czasu, która wraz ze wzrostem obrotów silnika powinna mieć wartość różną od korekty w długim okresie czasu.
• Sprawdzić szczelność układu wydechowego.
• Sprawdzić poprawność działania czujnika temperatury cieczy chłodzącej oraz czujnika temperatury powietrza.
• Sprawdzić, czy przepływomierz powietrza działa poprawnie
•  Sprawdzić, czy ciśnienie paliwa ma odpowiednią wartość

Źródło: porady techniczne Blue Print

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony