ReklamaB1 - breck 04.06-30.06 Kamila

Diagnostyka

Wyposażenie warsztatu

Diagnostyka

Warto wiedzieć

3 miesiące temu  15.03.2019, ~ Administrator   

ADAS i co dalej?

Zestawy do kalibracji ADAS z myślą o niezależnym rynku napraw oferują dziś firmy: Bosch, Hella, Texa, a od kilku tygodni także Precyzja-Technik

Strona 1 z 4

W razie usterki lub gdy którakolwiek ze składowych systemu wspomagania kierowcy wymaga serwisu, należy skontaktować się ze specjalistycznym warsztatem – zaleca się powierzyć taki samochód autoryzowanej stacji obsługi. Komunikaty o bezalternatywnej propozycji powinny wzmóc czujność niezależnych operatorów rynku automotive.

Artykuł ten został wyróżniony w pierwszej edycji konkursu dziennikarzy motoryzacyjnych Trade Press Award, a jego autor, dziennikarz Nowoczesnego Warsztatu Rafał Dobrowolski, został mianowany do nagrody w kategorii "Aftermarket". Naszemu redakcyjnemu koledze gratulujemy!

O zaawansowanych systemach wspomagania kierowcy (ADAS) można mówić ledwie z perspektywy dekady czasu, a że postęp jest nieunikniony, dziś niemal każdy koncern samochodowy takie mniej czy bardziej zaawansowane kompletuje. Kompletuje, bo też trudno tu mówić o jakimkolwiek standardzie, co ma znamienne skutki przy kalibracji czujników systemów – kamer i radarów. W opinii znawców tematu to nie przesłanki technologiczne, ale pokusa monopolizacji usług sprawiła, że niemal każdy z koncernów samochodowych opracował autorską metodykę ponownego przyuczenia czujników, rezerwując technologiczne narzędzia i know-how dla autoryzowanych dilerów. 

Jeden standard nie obowiązuje nawet w obrębie danej marki czy modelu samochodu. Dwa pozornie identyczne egzemplarze mogą być różnie skonfigurowane, więc rozkodowanie specyfikacji składowych ADAS wymagać będzie dostępu do RMI – informacji dotyczących napraw i konserwacji. Różnice dotyczące konfiguracji kamer, radarów czy sensorów mogą być diametralne, o czym komunikują instrukcje dystrybuowane dla ASO.
To, że obowiązuje ogromna różnorodność architektury składowych ADAS, wyjaśnia, dlaczego próżno szukać jakiegokolwiek standardu na czas przywracania funkcjonalności systemu. Kalibracja jest nieodzowna, gdy położenie takiej kamery w szybie przedniej zostało zaburzone, bo wymieniono ją na nową. Nic też dziwnego, że ponowne przyuczenie okaże się konieczne po każdej naprawie blacharskiej nadwozia, zawieszenia pojazdu czy nawet zmianie rozmiaru kół, by na powrót obraz z kamery gwarantował precyzję odczytu. Wystarczy wspomnieć o komunikatach alarmujących kierowcę o przekroczeniu podwójnej ciągłej. Satysfakcja klienta, że porusza się najeżonym systemami autem? Tylko do pierwszej stłuczki. Potem? Póki co nie obowiązują żadne obostrzenia, by taką kalibrację… wykonać.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ startive 2 2 miesiące temu Mam passata na gwarancji. Podczas jazdy w śniegu zaświecił się front assist. Zadzwoniłem do aso, żeby umówić się na naprawę. Poinformowano mnie, że taka usługa będzie kosztowała 600 zł i to jest jak geometria zawieszenia. Zadzwoniłem do innego aso w innym mieście i usłyszałem to samo. Ponieważ termin wizyty ustalono na za dwa tygodnie to kontynuowałem jazdę. System zaczął działać ponownie. Ale przynajmniej dowiedziałem się, że nawet na nowe auto gwarancji nie ma.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Grześ 1 2 miesiące temu Konieczność kalibracji po np. wymianie szyby to jedna strona medalu, drugą jest sam proces wymiany i zastosowanie odpowiedniego kleju poliuretanowego. Ceny usług w Polsce należą do najniższych w Europie, zmusza to warsztaty "Auto Szyby" do stosowania najtańszych klejów do szyb. Nie gwarantują one stabilności szyby bezpośrednio po wymianie. Osiągają pełną stabilność i są utwardzone w całym przekroju po upływie 3 do 7 dni. Rodzi się pytanie o sens kalibracji kiedy każde parkowanie na nierównościach i jazda po naszych drogach powoduje przemieszczanie szyby. W takim przypadku precyzyjne ustawienia systemów ADAS ulegają zmianie. Czy w tym czasie użytkować pojazd bez systemów ADAS? Kalibrować po 7 dniach? Jest to temat pomijany w tym artykule. Rozwiązanie oferuje Firma Sika, jest to klej dwukomponentowy SikaTack-ELITE, który utwardza się do standardu OEM w 60 minut. I to właśnie ta druga strona medalu. Pozdrawiam Grzegorz
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony