ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Diagnostyka

Wyposażenie warsztatu

Diagnostyka

Warto wiedzieć

5 miesięcy temu  15.03.2019, ~ Administrator   

ADAS i co dalej?

Zestawy do kalibracji ADAS z myślą o niezależnym rynku napraw oferują dziś firmy: Bosch, Hella, Texa, a od kilku tygodni także Precyzja-Technik

Strona 3 z 4

Pozostałe, jakieś 30% parku pojazdów wymaga kalibracji dynamicznej. Pracownicy warsztatu muszą ruszyć w drogę. Im bardziej najeżona znakami trasa i gęstszy ruch, tym gotowość do pracy komunikowana jest szybciej. Ale bywa zgoła inaczej. Niekiedy proces wymaga pustego obszaru o szerokości 13 metrów (!) i co najmniej 23 metrów przed samochodem – to akurat wytyczne Hondy, a kalibracja radarów Lexusa wymaga dużej, równej i otwartej przestrzeni o szerokości 45 metrów i długości co najmniej 32 metrów. 

Znikomy margines błędu 
Cóż, przyrządy pomiarowe dla niektórych systemów wspomagania deklarują się zasięgiem kilkuset metrów, jeśli więc pozycje kamer są nawet nieznacznie przesunięte w stosunku do osi pojazdu, system nie działa, a co gorsza, podaje niepoprawne wyniki.

– Z moich informacji wynika, że koncerny odchodzą od takiego podejścia, bo np. zimą, kiedy spadnie śnieg, przyuczenia kamer nie wykonamy, a też dynamiczna metoda wymaga zaangażowania dwóch pracowników serwisu – mówi Grzegorz Wroński z firmy NordGlass. – Trend? Wiele wskazuje, że świat motoryzacji wybrał metodę statyczną, dzięki której każdy koncern samochodowy będzie miał swoje tablice… niczym uchwyt do wycieraczek, by nie opłacało się robić zamienników. By zapewnić sobie monopol na usługi.

I tu warto postawić pytanie: czy debiut z tego typu usługami to ciekawe zajęcie dla „niezależnych”? Gdyby chcieć skalibrować wszystkie składowe systemów wspomagania kierowcy w takim Audi Q7, to zakupy sprzętowe na poczet doposażenia warsztatu sięgną 18 tys. USD – grzmią specjaliści zza oceanu. Zimna kalkulacja poczyniona przez amerykański rynek aftermarket dowodzi, że dopiero 11. w kolejności samochód (jednej marki) zamortyzuje zakupy sprzętowe.

– W mojej ocenie kompletacja narzędzi nie przyniesie dochodu warsztatom niezależnym, choć zagwarantuje funkcjonowanie na rynku – mówi Jarosław Garbacz, kierownik ds. produktów i sprzedaży Pilkington AGR. – Pokusa debiutu z usługami kalibracji w Polsce ma sens tylko wtedy, gdy warsztat operuje w 40-50-tysięcznym mieście. Podkreślmy, że to raczkujący rynek, choć lada moment zakwitnie! Póki co na ok. 300 warsztatów niezależnych, a sprofilowanych na usłudze wymiany szyb samochodowych, znam tylko jeden, który ma własny system do kalibracji ADAS.

...popyt na kalibrację
Przedstawione rozważania można odczytać i tak. Masa krytyczna (roszczenia zmotoryzowanych?) nie została jeszcze osiągnięta, by temat przywracania fabrycznych nastaw ADAS uznać za istotny dla bezpieczeństwa. Nie jest w końcu przesadą stwierdzenie, że każda modyfikacja zawieszenia wymaga dokonania kalibracji kamer monitorujących przestrzeń przed samochodem. W przeciwnym razie system zapobiegający kolizjom przy małej prędkości nie będzie w stanie prawidłowo rozpoznawać samochodów przed nim lub zadziała w nieodpowiednim momencie, co może doprowadzić do poważnego wypadku.

– Można oczekiwać, że niebawem raport z kalibracji będzie wymagany przez ubezpieczyciela likwidującego szkody pokolizyjne lub przez stację diagnostyczną, która w ramach przeglądu rejestracyjnego nakazała wymianę przedniej szyby – dowodzi Zenon Rudak.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ startive 2 4 miesiące temu Mam passata na gwarancji. Podczas jazdy w śniegu zaświecił się front assist. Zadzwoniłem do aso, żeby umówić się na naprawę. Poinformowano mnie, że taka usługa będzie kosztowała 600 zł i to jest jak geometria zawieszenia. Zadzwoniłem do innego aso w innym mieście i usłyszałem to samo. Ponieważ termin wizyty ustalono na za dwa tygodnie to kontynuowałem jazdę. System zaczął działać ponownie. Ale przynajmniej dowiedziałem się, że nawet na nowe auto gwarancji nie ma.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Grześ 1 5 miesięcy temu Konieczność kalibracji po np. wymianie szyby to jedna strona medalu, drugą jest sam proces wymiany i zastosowanie odpowiedniego kleju poliuretanowego. Ceny usług w Polsce należą do najniższych w Europie, zmusza to warsztaty "Auto Szyby" do stosowania najtańszych klejów do szyb. Nie gwarantują one stabilności szyby bezpośrednio po wymianie. Osiągają pełną stabilność i są utwardzone w całym przekroju po upływie 3 do 7 dni. Rodzi się pytanie o sens kalibracji kiedy każde parkowanie na nierównościach i jazda po naszych drogach powoduje przemieszczanie szyby. W takim przypadku precyzyjne ustawienia systemów ADAS ulegają zmianie. Czy w tym czasie użytkować pojazd bez systemów ADAS? Kalibrować po 7 dniach? Jest to temat pomijany w tym artykule. Rozwiązanie oferuje Firma Sika, jest to klej dwukomponentowy SikaTack-ELITE, który utwardza się do standardu OEM w 60 minut. I to właśnie ta druga strona medalu. Pozdrawiam Grzegorz
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony