Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Common Rail w serwisie samochodowym (7)
Do komputerowej diagnostyki układów Common Rail są stosowane zazwyczaj standardowe urządzenia elektroniczne producentów pojazdów, układów paliwowych lub niezależnych producentów oparte na protokole komunikacyjnym OBD II i funkcjonalnie rozszerzone w zakresie CR.

Generalnie rzecz biorąc, każde z tych urządzeń potrafi wykonać podstawowe zadania: odczytać kody błędów, skasować je, wyświetlić odczyty z poszczególnych czujników samochodu, zmierzyć ich parametry, dokonać aktywacji poszczególnych elementów wykonawczych itp. Różnią je możliwości specjalistyczne, takie jak: przeprogramowanie komputera pokładowego, immobilizera, wtryskiwaczy, kodowanie kluczyków itp., oraz szerokość zastosowania.


Urządzenia producentów pojazdów są ograniczone do danej marki pojazdu. Urządzenia producentów układów paliwowych – do własnych układów. Urządzenia niezależnych producentów mają ograniczenia zarówno w markach pojazdów, jak i typach układów paliwowych, szczególnie “świeżo” wprowadzonych na rynek. Konstrukcyjnie komputerowe urządzenia diagnostyczne są produkowane przeważnie w dwóch wersjach: w postaci niezależnego interfejsu z możliwością podłączenia do dowolnego komputera spełniającego minimalne wymagania programowe oraz zintegrowanych systemów, gdzie interfejs montowany jest we wspólnej obudowie z komputerem (przeważnie typu notebook).
<1v.jpg>
1.Menu główne DIANANDA określa tryb pracy z urządzeniem.

Wybór właściwego urządzenia diagnostycznego oraz jego dopasowanie do własnych technologii diagnostycznych od dawna jest dla serwisów samochodowych nie lada wyzwaniem. Przeniesienie tego problemu w płaszczyznę Common Rail w połączeniu z doświadczeniem specjalistycznych serwisów diagnostyki i naprawy aparatury wtryskowej silników wysokoprężnych znacznie ułatwia rozwiązanie tego problemu. Kierunek jednoznacznie wskazuje na wybór urządzeń producentów układów CR. Przeważnie z trzech określonych wyżej powodów: szerokość zastosowania, bogactwo funkcji diagnostycznych i pomiarowych, natychmiastowa aktualizacja danych przy wprowadzeniu na rynek nowych modeli pojazdów. Do tych urządzeń zaliczane są urządzenia KTS firmy Bosch oraz DIAMAND firmy Delphi. Razem te dwa urządzenia obsługują około 90% europejskiego rynku samochodów osobowych i dostawczych z układem CR. Należy je rozpatrywać jako uzupełniające i w żadnym przypadku nie jako konkurencyjne sobie.
<4v.jpg>
2. Rozpoczęcie dialogu z komputerem pokładowym wymaga minimalnych informacji początkowych.

DIAMAND – komputerowe urządzenie do diagnostyki układów Common Rail firmy Delphi. Konstrukcyjnie wykonane jest jako dwumodułowy interfejs do dowolnego komputera PC spełniającego minimalne warunki dla systemu operacyjnego Windows XP. Oprogramowanie DIAMANDA może być zainstalowane na dowolny system operacyjny Windows: 98, NT, 2000, XP, ze wskazaniem na ostatni. Wskazanie na system Windows XP jest związane z możliwością bezpośredniego podłączenia do oprogramowania DIAMAND elektronicznego podręcznika CR DIADEM oraz możliwościami zastosowania w DIAMANDZIE trybu telediagnostyki.
<5v.jpg>
3.Prawidłowo nawiązaną komunikację łatwo sprawdzić poprzez odczyty danych komputera pokładowego.

DIAMAND pozwala na diagnostykę wszystkich układów CR wyprodukowanych przez firmę Delphi. Urządzenie obsługuje również elektroniczne układy starszych typów (EPIC i DPCN), jednak z ograniczeniem wyłącznie do układów komunikujących się na bazie protokołu OBD II. Od niedawna DIAMAND wzbogacił się o nowe zastosowania, między innymi do diagnostyki niektórych pojazdów z układami CR firmy SIEMENS.
<8v.jpg>
4. Odczytywane kody błędów zawsze mają podany status, opis i informację o powtarzalności.

Urządzenie, zaprojektowane i stworzone z myślą o pełnej i szybkiej diagnostyce układów Common Rail, ma niewielkie gabaryty. Moduły (cyfrowy i analogowy) mogą być użytkowane zarówno osobno, jak i razem. Pierwszy służy do komunikowania się z komputerem pokładowym pojazdu, drugi – do wykonania pomiarów elektrycznych i elektronicznych.



5. Ważne funkcje technologiczne wsparte są graficznym materiałem pomocniczym.

Oprogramowanie DIAMANDA wyróżnia się nieskomplikowaną, intuicyjną obsługą z wyraźnym i logicznym “drzewkiem”, maksymalnie dostosowanym do ogólnych zasad diagnostyki. Każda funkcja programu jest opisana w pliku pomocy, do którego dostęp jest w każdej planszy.



6. Możliwość pojedynczego sterowania każdym elementem wykonawczym stanowi dużą zaletę urządzenia.

Wprowadzenie informacji do programu odbywa się poprzez pola wyboru i pola tekstowe znacznie ułatwiające pracę diagnosty. Informacja zwrotna podawana jest w postaci tekstowej i graficznej, przy czym wykorzystane są dwie formy grafiki: w postaci wykresu czasowego oraz ruchomego paska rzeczywistego odczytu. Plansze odczytów graficznych posiadają również funkcję powiększenia, znacznie ułatwiającą obserwację zmiany wartości kontrolowanych parametrów.



7. Bogactwo plansz diagnostycznych znacznie ułatwia pracę diagnosty.

Wszystkie wyniki pracy DIAMANDA mogą być zapisywane do dalszej obróbki i analizy w odpowiednich plikach na twardym dysku komputera. Przy wykonaniu tak zwanych testów drogowych taka forma przechowania informacji jest wręcz niezastąpiona.



8. Możliwość powiększenia obrazu ułatwia odczyt informacji graficznych.

DIAMAND pozwala na pełną komunikację z pojazdem oraz częściową ingerencję w układy pokładowe. Ograniczenia komunikacyjne w tym przypadku związane są wyłącznie z ograniczeniami nałożonymi przez producenta pojazdu (na przykład brak możliwości przeprogramowania komputera pokładowego).
Pierwszy kontakt z DIAMAND-em przy diagnostyce różnych marek pojazdów może sprawić dla użytkowników niewielki kłopot. Związany on jest z podaniem w tych samych planszach programu w różnych markach samochodów innych parametrów pracy podzespołów. Nie wynika to z ograniczeń urządzenia, lecz z różnicy w oprogramowaniu komputerów pokładowych samochodów poszczególnych marek oraz ich sposobu przekazania informacji. Charakterystycznym przykładem może być podstawowa funkcja wymiany danych wtryskiwacza Delphi Common Rail (pasek C2I). W większości marek funkcja ta jest dostępna i w formie odczytu, i w formie zapisu, natomiast na przykład w samochodach marki Ford tylko w formie zapisu.



9. Wykresy z możliwością zapisu informacji na twardy dysk komputera oszczędzają sporo czasu w trakcje wykrywania usterek.

Z myślą o użytkownikach twórcy DIAMANDA udostępnili szeroki zakres wyboru sprawdzanych parametrów. W praktyce odbywa się to poprzez wybór odpowiedniej planszy programu lub zaznaczeniu właściwego parametru przy wykresach graficznych. Przy pracy w trybie wykresów graficznych istnieje możliwość włączenia/wyłączenia danego parametru w trakcie ciągłego odczytu.
W celu wyeliminowania możliwych błędów w kluczowych momentach technologicznych, DIAMAND posiada podpowiedzi w postaci informacji graficznych. Bezpośrednie podłączenie do podręcznika diagnostycznego DIADEM stwarza dla diagnosty naprawdę komfortowe warunki pracy, ponieważ otrzymuje on podpowiedzi nie tylko w postaci drzewka technologicznego, ale również pełne informacje techniczne. Krótkie filmiki “jak to zrobić” mogą wywołać uśmiech, ale są czasami bardzo pomocne, szczególnie w pierwszym okresie eksploatacji urządzenia. Na uwagę zasługują również możliwości samodiagnostyki urządzenia oraz otwarty dostęp do wszystkich plików danych, co znacznie ułatwia znalezienie przyczyny usterki przy nieprawidłowej komunikacji DIAMANDA z komputerem pokładowym pojazdu.



10. Wbudowany oscyloskop ma dosyć szeroki zakres zastosowania i jest bardzo przydatny przy sprawdzeniu sygnału sterującego wtryskiwaczem CR.

Moduł analogowy DIAMANDA nieznacznie różni się od klasycznych rozwiązań w urządzeniach tego typu. Zawiera on wielozakresowy multimetr oraz oscyloskop. W celu ułatwienia obsługi zamiast klasycznego przełącznika w module analogowym została wykorzystana dodatkowa skrzyneczka łączeniowa.



11. Moduł analogowy ze skrzyneczką łączeniową pozwalają na szybkie zmiany przy pomiarach.

W zależności od potrzeb oba moduły DIAMAND mogą być złączone ze sobą zestawem montażowym który jest w wyposażeniu DIAMANDA i być użytkowane jako jeden. DIAMAND zasilany jest z sieci pokładowej pojazdu poprzez kabel diagnostyczny OBD II, ale posiada własne gniazdo zasilania i w razie potrzeby może być podłączony do niezależnego źródła zasilania. Kabel OBD II nie wchodzi w skład zestawu i powinien być zamawiany osobno. W zestawie natomiast znajdują się wszystkie niezbędne kable łączeniowe i pomiarowe, końcówki, przejściówki oraz kabel z termoelementem do pomiaru temperatury. Jak każde komputerowe urządzenie do diagnostyki samochodowych układów pokładowych DIAMAND ma szerokie możliwości rozwoju. Najważniejszą z nich jest oparcie rozwoju na wieloletnim doświadczeniu w diagnostyce elektronicznych układów zasilania silników wysokoprężnych oraz maksymalne dostosowanie do realnych potrzeb serwisowych.
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, można przypuszczać, że DIAMAND bez wątpienia w krótkim czasie zajmie właściwe miejsce w każdym serwisie samochodowym.

Siergiej Jaroszenko

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony