Nowoczesne czujniki położenia pedału gazu są zespolone z samym pedałem oraz tworzą niezawodne i precyzyjne narzędzie do sterowania silnikiem.
Temperatura w silniku mierzona jest czujnikami temperatury działającymi na zasadzie rezystora cieplnego (termistora). Praca czujnika temperatury polega na zmianie rezystancji czujnika przy wzroście jego temperatury. Zmiana rezystancji termistora może mieć dodatni współczynnik temperaturowy (PTC), przy którym wzrost temperatury czujnika powoduje wzrost jego rezystancji lub ujemny (NTC), przy którym wzrost temperatury powoduje jej zmniejszenie. Czujniki temperatury zasilane są z jednostki sterującej napięciem 5 V. Uszkodzenia czujników temperatury w różnych układach silnika mogą powodować: utrudniony rozruch, zwiększone zużycie paliwa, nierówną lub niestabilną pracę silnika. Jeżeli komputer pokładowy można nazwać “mózgiem samochodu”, a układ paliwowy ”sercem”, to przepływomierz powierza bez wątpienia można nazwać jego “płucami”. Bez poprawnej pracy przepływomierza niemożliwe jest uzyskanie przez samochód nominalnej mocy, przyśpieszenia, właściwego spalania oleju napędowego itp. Często występujące objawy złej pracy przepływomierza to: dymienie ma czarno, biało lub niebiesko; wibracja pracy silnika, przerywana praca silnika. Przepływomierz jest urządzeniem pomiarowym, służącym do pomiaru objętości lub przepływającego powietrza w układzie dolotowym. Przepływomierze umownie można podzielić na dwie grupy: klapowe i termoanemometry. Przepływomierze klapowe dokonują bezpośredniego pomiaru objętości przepływającego przez ich przestrzeń powietrza poprzez wychylenie ruchomej klapy połączonej z potencjometrem. Zmiana rezystancji potencjometru jest proporcjonalna do wychylenia klapy, czyli do ilości mierzonego powietrza. W celu wprowadzenia korekty temperaturowej w przepływomierzach klapowych dodatkowo montowane są czujniki temperatury. Do podłączenia służą pięciopinowe złącza. Trzy piny odpowiadają za połączenie z potencjometrem, zaś dwa pozostałe z czujnikiem temperatury. Konstrukcja termoanemometrów zawiera tak zwany “gorący element” chłodzony przepływającym przez przestrzeń przepływomierza powietrze. Nagrzewanie “gorącego elementu” odbywa się poprzez przepuszczenie przez niego prądu elektrycznego. Ilość przepływającego powietrza jest związana z szybkością chłodzenia, w związku z czym można ją określić przez natężenie prądu niezbędne do utrzymania stałej temperatury “gorącego elementu”. W celu zapewnienia wysokiej dokładności pomiaru temperatura “gorącego elementu” ustawiana jest na 130C powyżej temperatury otoczenia. W charakterze “gorącego elementu” w termoanemometrach wykorzystywane są druty lub płytki. Napięcie zasilania tych przepływomierzy wynosi od 9 do 16 V, napięcie sygnału wyjściowego znajduje się pomiędzy 0,5 a 4,6 V. Zastępczym rozwiązaniem do pomiaru powietrza w układzie dolotowym samochodu jest zastosowanie w nim czujnika ciśnienia. Mierzy on w trybie ciągłym ciśnienie zasysanego przez silnik powietrza oraz ciśnienia atmosferycznego. Pomiar ilości zasysanego powietrza odbywa się na zasadzie powiązania tabelarycznego bieżącej wielkości ciśnienia w układzie dolotowym z jego temperaturą i prędkością obrotową wału korbowego. Wbrew pozorom konstrukcja czujnika nie jest zbyt prosta. Ciśnienie dostarczane do czujnika przetwarzane jest na sygnał elektryczny przez silikonowy miniukład. W miniukład wtopiono piezorezystory, czułe na działanie ciśnienia. Znajduje się w nim również komora próżniowa pełniąca rolę membrany. Odkształcenie piezorezystorów pod działaniem ciśnienia powoduje zmiany ich oporności. Powoduje to z kolei zmianę napięcia zasilania. Proporcjonalna zależność pomiędzy przyrostem ciśnienia a przyrostem napięcia sygnału pomiarowego pozwala na dokładne określenie wielkości ciśnienia dostarczanego do czujnika.
Siergiej Jaroszenko
Komentarze (0)