Diagnostyka

Diagnostyka

9 dni temu  24.06.2020, ~ Administrator   

Czy jest lepszy sposób? – o naprawach samochodów

Uszkodzony czujnik skrętu kierownicy powoduje nieprawidłowe działanie kilku układów funkcjonalnych

Strona 1 z 3

Takie pytania zadajemy sobie podczas naprawy samochodów zwłaszcza w sytuacjach, kiedy dana usterka zajmuje nam dużo czasu lub kiedy widzimy, że naprawę powinno się wykonać w inny, prostszy sposób.

Na przykład samochód, w którym nie można uruchomić silnika, ma uszkodzony czujnik położenia wału korbowego. Sterownik silnika nie rejestruje żadnego błędu, więc zastanawiamy się, dlaczego nie ma tego błędu w pamięci. O ile prościej byłoby, gdyby sterownik silnika był lepiej zaprogramowany i wskazywał usterkę. Inny przykład dotyczy programowania. Wymieniamy sterownik na używany. Musimy najpierw go wyprogramować, a potem zaprogramować do naprawianego samochodu. Czy nie powinno być tak, że wkładamy sterownik do samochodu, uruchamiamy skaner lub laptop, a proces przebiega bez naszego udziału? Używany sterownik jest automatycznie dostosowany do naprawianego pojazdu. Jest wiele procesów, które powinny być o wiele prostsze, ale nie są lub... nie wiemy, że można coś zrobić prościej. Świat przez cały czas idzie do przodu, nie można stać w miejscu, trzeba śledzić postęp techniki i samemu w nim uczestniczyć.

Mechanicy z wieloletnią praktyką na pewno spotkali się z następującą sytuacją: biorąc przykład od sąsiada, kupili sprzęt do odczytywania kodów i osobny skaner do programowania. Nauczyli się obsługi i samodzielnie przeprogramowali pierwsze sterowniki. Potem przyjechał kolejny fachowiec, który podłączył swój laptop i bez znajomości kodów skonfigurował używany sterownik do innego samochodu. O wiele szybciej i prościej. Inny przykład to historyczne skanery do opla Tech 1 i Tech 2. Ten nowszy wymagał podczas programowania podania kodu, ten starszy natomiast programował używane sterowniki i nie trzeba było znać kodu bezpieczeństwa. Mając skaner Tech 2, wielu sprzedało za bezcen Tech 1, a potem okazało się, że to błąd. Tak jest z techniką, trzeba być bardzo wnikliwym, podejrzliwym, wiele rzeczy sprawdzać. Nie zawsze to, co jest nowe, jest najlepsze. Nawet na forum nie ma wszystkich informacji, wiele jest niepublikowanych. Wydaje się, że opinie znajomych po fachu, powiększone o wszelkiego rodzaju opinie z zewnątrz, muszą być uzupełnione o nasze własne doświadczenie. To właśnie często nasze osiągnięcia są najważniejsze.

W samochodzie mamy wiele sieci cyfrowych połączonych za pomocą bramek (gateway). Przepływ lub inaczej wymiana informacji między różnymi sterownikami kontrolującymi układy funkcjonalne jest więc naturalnym procesem. Nie wiemy do końca, jakie informacje są przesyłane i w którą stronę.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 18

  • 8
    ZADOWOLONY
  • 3
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony