Do szybkiej i dokładnej diagnostyki systemu CR służy oscyloskop Edia
Teraz kilka słów na temat różnych oscyloskopów
Ogólnie zasada jest taka, że każdy oscyloskop, w którym można ręcznie ustawić parametry, jest oscyloskopem dobrym. Poza tym są ciekawe oscyloskopy specjalistyczne, przystosowane do określonych pomiarów. Na przykład sprzęt firmy DeltaTech, a zwłaszcza oscyloskop do wtrysków common rail występujący pod nazwą Edia. Tam nie musimy nic ustawiać, ale za to trzeba nauczyć się interpretować wykresy. Zapamiętane oscylogramy możemy przeanalizować w spokoju i na podstawie nagranego przebiegu, tylko z momentu rozruchu silnika, powiedzieć bardzo dużo o całym systemie wtrysku paliwa. Na pewno w kilkudziesięciu procentach badanych samochodów wykryjemy wszystkie usterki. Z praktyki koledzy wiedzą, że po chwili euforii związanej z szybkim diagnozowaniem systemu CR porzucamy dalszą naukę. A nie powinniśmy tego robić. Warto zastanawiać się nad trudnymi przypadkami, skupić się zwłaszcza na zrozumieniu wykresów i odkrywaniu każdego kawałka krzywej na ekranie. Na forach internetowych znaleźć można mnóstwo pomocy na ten temat. Kwestie te poruszaliśmy również na łamach „Nowoczesnego Warsztatu”, ale już kilka lat temu. Warto w najbliższym czasie powrócić do tych praktycznych przypadków.
Stanisław Mikołaj Słupski
Politechnika Lubelska, Wydział Elektrotechniki i Informatyki, Katedra Elektrotechniki i Elektrotechnologii
Artykuł pochodzi z archiwum Nowoczesnego Warsztatu
Komentarze (0)