W żargonie motoryzacyjnym funkcjonują różne definicje. Z pojęciem „uciągu samochodu” mogły spotkać się osoby zainteresowane hakami holowniczymi.
Projektowanie samochodów jest skomplikowanym procesem. Inżynierowie muszą uwzględnić wiele parametrów, jednym z nich jest uciąg samochodu. Oczywiście nie w każdym przypadku istnieje możliwość legalnego montażu haka holowniczego, jednak większość aut dostępnych na rynku ma homologację do ciągnięcia ładunków.
Gdzie znajdują się informacje o uciągu?
Kluczowym elementem przygotowania do holowania jest zrozumienie, jak określić maksymalny uciąg samochodu. Ta wartość ustalana jest przez producenta pojazdu i znajduje się między innymi na tabliczce znamionowej. Należy pamiętać, że przekroczenie tej wartości może prowadzić do uszkodzenia pojazdu, stanowi także zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przykładowo, jeśli dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 2500 kg, a dopuszczalna masa zestawu (pojazd + przyczepa) to 4800 kg, to maksymalny uciąg dla przyczepy z hamulcem wynosi 2300 kg. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak sprawdzenie tych parametrów w dowodzie rejestracyjnym pojazdu:
- F2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu,
- O1 – dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem,
- O2 – dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca,
- F3 – dopuszczalna masa całkowita zespołu (pojazd+przyczepa).
Ważne jest, by zawsze sprawdzać te wartości przed podróżą, aby uniknąć ryzyka wypadku i nieprzyjemności z powodu mandatu za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej zestawu.
Zanim wyruszymy w drogę z przyczepą, warto zrozumieć podstawowe terminy związane z holowaniem.
- Masa własna – oznacza masę pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego, pasażerów i bagażu.
- Dopuszczalna masa całkowita – oznacza największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze.
- Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – zsumowana maksymalna waga pojazdów połączonych ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość wraz z masą ładunku i osobami. Te informacje pomogą w ocenie, czy nasz samochód nadaje się do holowania konkretnej przyczepy.
– Elektronika w samochodach i dodatkowe źródła napędu drastycznie podnoszą wagę pojazdów. Jednocześnie przepisy dotyczące uprawnień na daną kategorię prawa jazdy ze względu na dmc auta od lat pozostają takie same. W ten sposób część samochodów dostępnych na polskim rynku razem z przyczepą niebezpiecznie zbliża się do granicy 3,5 t w ramach prawa jazdy kategorii B – zauważa Mariusz Fornal, kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof.
Nie przekraczaj tej wartości
Bezpieczeństwo holowania zależy od wielu czynników, w tym od znajomości ograniczeń naszego pojazdu. Warto zwrócić uwagę na sytuację, kiedy tabliczka VIN wskazuje, że zdolność holowania jest równa zero – oznacza to, że nasz samochód nie jest przystosowany do holowania. Dodatkowo zalecamy, aby początkujący użytkownicy przyczep kempingowych nie przekraczali 85% masy własnej pojazdu. To zasada, która zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo, szczególnie w niepewnych warunkach drogowych.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
– Kluczowe jest zrozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących masy własnej pojazdu, masy całkowitej i masy zestawu. Te wartości wpływają nie tylko na legalność holowania, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników drogi. Pamiętajmy o regularnym sprawdzaniu tych wartości i dostosowywaniu planów podróży do możliwości naszego pojazdu. Bezpieczne holowanie to przemyślane i odpowiedzialne holowanie – podsumowuje Mariusz Fornal.
Komentarze (0)