Diagnostyka

Diagnostyka

Narzędzia w warsztacie

miesiąc temu  19.04.2020, ~ Administrator   

Diagnostyczna kamera termowizyjna – nowe narzędzie w warsztacie?

1

Strona 1 z 2

Termowizyjna kamera diagnostyczna, wprowadzona niedawno na polski rynek przez Snap-on Repair Systems and Information, zaprojektowana została specjalnie dla przemysłu motoryzacyjnego.

Urządzenie wykorzystuje technologię podczerwieni do zobrazowania szczegółowego rozkładu temperatury dowolnego obiektu. Może pokazać ciepło wywołane tarciem, oporem elektrycznym, zmianami ciśnienia i innymi czynnikami fizycznymi. Można zobrazować gorące i zimne obszary elementów i podzespołów pojazdu, łatwo zidentyfikować zarówno prawidłowo funkcjonujące, jak i uszkodzone komponenty, dzięki czemu diagnozę i naprawę można wykonać o wiele szybciej, a co ważne skuteczniej.

Termowizyjna kamera diagnostyczna wyposażona jest w bazę danych zawierającą gotowe przykłady i testy z przewodnikiem oraz obrazy referencyjne, które pomagają w interpretacji wyników. Dzięki możliwości wykonywania i zapisywania zdjęć można również w prosty sposób tworzyć własne bazy danych i przedstawić klientowi przekonujące uzasadnienie wykonanej naprawy.

Kamerę można wykorzystać do sprawdzenia działania m.in. układu napędowego (w tym chłodzenia) i wydechowego, elementów nadwozia oraz instalacji elektrycznej, podzespołów podwozia i układu hamulcowego, a także klimatyzacji i ogrzewania.

Oto kilka przykładowych możliwości wykorzystania urządzenia.
(zdjęcia w galerii pod artykułem)

Jednym z częściej występujących problemów jest wypadanie zapłonów. Prawidłowe zdiagnozowanie przyczyny bywa kłopotliwe i czasochłonne, natomiast dzięki kamerze jest to zdecydowanie łatwiejsze. Na fot. 2a i 2b pokazano obraz prawidłowo działających cewek na świecach i uszkodzonej cewki na pierwszym cylindrze. Można zobaczyć i zdiagnozować pracę poszczególnych cylindrów, obserwując rozkład temperatur na kolektorze wydechowym, na fot. 3 pokazano nieprawidłowe spalanie w cylindrze nr 3.

Kamera pomoże też zweryfikować prawidłowość działania części ruchomych. Jeśli będą się one przycinać, to ich ruch będzie się odbywał przy zwiększonym tarciu, a tym samym wydzielać się będzie więcej ciepła. Na fot. 4 pokazano uszkodzone łożysko w tylnym moście – temperatura łożyska jest zdecydowanie wyższa niż sąsiednich elementów, co może świadczyć o zatarciu. Dzięki kamerze taką diagnozę można postawić w krótkim czasie, bez demontażu części, można też – wykonując i zapisując zdjęcie – przedstawić klientowi dokumentację uzasadniającą naprawę.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

2a
2b
3
4
5a/b
6
7
8
9a
9b

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony