Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Diagnostyka silników Diesla zasilanych Common Rail
W pierwszych dniach czerwca w Lesznie firma eN-TRUCK – autoryzowany dystrybutor Jaltest – przeprowadziła szkolenie z diagnostyki pojazdów ciężarowych z silnikami Diesla wyposażonych w system Common Rail.

Szkolenie zaplanowano w dwóch etapach: w czerwcu (poziom I) oraz we wrześniu w Lesznie (poziom II). Ze strony producenta oprzyrządowania diagnostycznego Jaltest szkolenie prowadził Freddy A. Guerrero Lyons, pełniący obowiązki szkoleniowca Cojali. Na szkolenie przybyli diagności z całej Polski zainteresowani podnoszeniem swoich kwalifikacji. Chociaż poziom umiejętności polskich serwisantów wzrasta, konieczne jest wyrównywanie poziomów wiedzy między różnymi pokoleniami mechaników – starsi muszą być na bieżąco, a młodsi muszą nabrać doświadczenia. - Ogromna większość współczesnych ciężarówek jest wyposażona w nowoczesne, ale skomplikowane układy zasilania. Dlatego, aby wyjść naprzeciw tym wyzwaniom, postanowiliśmy zorganizować komercyjne szkolenie z podstaw Common Rail i we wrześniu z AdBlue – wyjaśnił Piotr Niemiałkowski, eN-TRUCK. - Widzimy, że wzrasta świadomość konieczności zdobywania większej wiedzy na te tematy – dodał. A taka wiedza to realne pieniądze dla serwisu. Innym powodem szkoleń są luki w programach edukacyjnych szkół samochodowych, które często nie nadążają za postępem technicznym. Z tej przyczyny szkoły często wypuszczają na rynek nieprzygotowaną kadrę pracowników, która, aby na tym rynku pozostać, musi się szkolić – często od podstaw. Natomiast starsze pokolenie techników samochodowych nie ma innej możliwości niż tego typu szkolenia, aby dogonić młodzież w najnowszych technologiach jak Common Rail i AdBlue.


Poziom I szkolenia dotyczył elementarnych zagadnień budowy układów Common Rail, historii zmian konstrukcyjnych i ekologicznych w silnikach Diesla. Omawiano m.in. różnice pomiędzy 4 generacjami układu Common Rail i zastosowanych w nich pomp wysokiego ciśnienia. Uczestników interesowały powody znacząco obniżonego ciśnienia na szynie rail w układach 4. generacji (900 barów w stosunku do 1300-1700 barów w poprzednich generacjach), a podniesionego do wielkości 2100 barów ciśnienia wtrysku paliwa przy użyciu pompowtryskiwaczy. Wyjaśniono, że dzięki podniesieniu ciśnienia i zastosowaniu mniejszych otworów w końcówce wtryskiwacza wytwarzane są mniejsze drobiny paliwa, które lepiej się spalają, a przez to uzyskuje się m.in. niższe wyniki szkodliwych cząstek spalin pozwalające osiągnąć normę Euro6.
W trakcie szkolenia zwracano uwagę na liczne detale wpływające na ogólny stan techniczny pojazdu, a będące reperkusją usterek układu paliwowego. Na przykład wycieki paliwa ze zbiorników ciężarówek mogą być nie tylko efektem zwykłej nieszczelności baków, ale i zwiększonego ciśnienia powracającego do nich paliwa z szyny paliwowej. Inne elementy, wzajemnie ze sobą powiązane, a wpływające na jakość pracy silników, to jakość paliwa i stan filtrów. - Podstawowym warunkiem długotrwałego i bezawaryjnego działania układów zasilania Common Rail jest dokładne filtrowanie paliwa – podkreślał Freddy A. Guerrero Lyons. - Właściwie 90% przypadków dotyczących spadku mocy silnika należy rozpatrywać na tym odcinku. Dlatego powinno być sprawdzane ciśnienie paliwa przed i za filtrem, aby wykluczyć bądź potwierdzić tę usterkę. Natomiast gdy sprawdzana jest praca poszczególnych wtryskiwaczy, diagnosta powinien sprawdzić sygnał sterujący pracą wtryskiwacza, a także ilość paliwa na linii powrotnej z wtryskiwacza.

W trakcie szkolenia omówiono także różnice między pompami wysokich ciśnień stosowanymi przez różnych producentów silników. Zwrócono między innymi uwagę na problem testu powracającego paliwa w pompie CP3, który może być mylący. Powracające do baku paliwo pochodzi z zaworu przelewowego samej pompy wysokiego ciśnienia, jak i z wtryskiwaczy. W związku z tym pomiar ilości paliwa powrotu jest wiarygodny wyłącznie, gdy wykonamy go tuż za wtryskiwaczami przed połączeniem z linią powrotu. Duże zainteresowanie budziły kwestie trwałości poszczególnych elementów układu zasilania paliwem. Najczęściej dotyczyły zaworów i pomp, które ulegały zniszczeniom lub zużyciu. Słuchacze zadawali pytania wynikające z osobistych doświadczeń z tymi elementami, a prowadzący wyjaśniał im, skąd biorą się takie problemy, bardzo często odwołując się do historii Common Rail.

Drugą część dnia poświęcono zadaniom praktycznym. W tym celu sprowadzono ciągnik siodłowy MAN z silnikiem D20 Common Rail. Za pomocą komputera diagnostycznego Jaltest PC Link v6.3 prowadzono pokazy właściwej diagnozy oraz możliwości komputera.
Firma eN-TRUCK niedługo przeniesie się do nowego obiektu w Lesznie. Wówczas tego typu szkolenia odbywać się będą „na własnym podwórku”, zapewniając najwyższy poziom pracy i szkoleń.

Łukasz Lubnau

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony