Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  21.04.2011, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Diagnostyka układu klimatyzacji
Strona 2 z 2



Rys. 6. Przestrzeganie zasad prawidłowej obsługi układu klimatyzacji pozwala uniknąć wielu problemów. Stacje klimatyzacji pozwalają wykonać wszystkie wymagane operacje.

Niedostateczne chłodzenie/wzrasta wartość HP (problem z oddawaniem ciepła)
Temperatura w nawiewie nie jest w stanie obniżyć się do oczekiwanej wartości. Manometr HP wskazuje 25-34 bary:
- nie włączają się wentylatory – ciepło pozostaje w układzie. Wzrasta ciśnienie i temperatura. Należy skontrolować wentylator i jego układ zasilania i sterowania.
- zanieczyszczony skraplacz, przepływ powietrza przez skraplacz i chłodnicę jest zablokowany – ciepło pozostaje w układzie. Zanieczyszczenia na skraplaczu lub pomiędzy skraplaczem a chłodnicą blokują przepływ powietrza. Należy oczyścić skraplacz i chłodnicę z zanieczyszczeń, aby zapewnić przepływ powietrza. Skorodowany skraplacz (rys. 5) o zmniejszonej powierzchni czynnej należy wymienić na nowy.

Niedostateczne chłodzenie/za niska lub za wysoka wartość LP i HP (za mała ilość czynnika, za duża ilość czynnika, za duża ilość oleju, pełny i zatkany filtr osuszacz, powietrze w układzie, woda w układzie)
Wykonując prawidłową obsługę klimatyzacji przy pomocy stacji (rys. 6) można wyeliminować wiele usterek. Obsługę należy rozpocząć od uruchomienia klimatyzacji i pracy układu przez 30 minut. Podczas pracy powstanie mieszanina czynnika z olejem.

Odzysk czynnika z olejem – to pierwsza czynność wykonywana przez stację. Destylatory oddzielą czysty czynnik od oleju. Czynnik zostaje wtłoczony do butli wewnętrznej stacji i zważony. Oddestylowany olej zostaje odprowadzony do osobnego pojemnika. Dzięki tym zabiegom serwisant może określić:

- czy ilość czynnika w układzie była właściwa – najczęściej jest go za mało;
- czy wraz z czynnikiem krąży olej – odzyskana mieszanina powinna składać się w 97 proc. z czynnika i 3 proc. z oleju. Dla przykładu z 500 gramami czynnika powinno zostać odzyskane około 15 gramów oleju. Znacznie większa ilość odessanego oleju wskazuje przepełnienie układu olejem. Za duża jego ilość powoduje zaleganie i zmniejszenie powierzchni czynnej elementów układu. Przepełniony układ należy wypłukać i napełnić prawidłową ilością oleju o odpowiedniej lepkości;
- jaka jest jakość oleju – nie zużyty olej jest przezroczysty ewentualnie zabarwiony na żółto kontrastem UV i jest bezwonny. Szary lub zielony olej wskazuje na zanieczyszczenie ciałami stałymi (rys. 7). Śmierdzący, brunatny wskazuje na zakwaszenie spowodowane brakiem wymiany osuszacza. W obydwu przypadkach układ powinien zostać wypłukany.
Filtr osuszacz należy wymienić zgodnie z instrukcją, czyli raz na 2 lata i po każdorazowym otwarciu układu.
Napełnianie układu klimatyzacji – za pomocą pompy opróżniamy układ z powietrza lub azotu i osuszamy przez około 30 minut (dla standardowego układu 700g). Następnie należy uzupełnić olej i napełnić prawidłową ilością czystego czynnika R134a.

image_gallery



Rys. 7. Olej w układzie klimatyzacji powinien być czysty. Szary lub zielony wskazuje na zanieczyszczenie ciałami stałymi.

Po tak przeprowadzonej obsłudze można być pewnym, że zostały wyeliminowane usterki, takie jak:
- za mała ilość czynnika w układzie – w nawiewie wysoka temperatura, zaniżone wartości ciśnień;
- za duża ilość czynnika w układzie – w nawiewie wysoka temperatura, zawyżone wartości ciśnień;
- za duża ilość oleju – w nawiewie wysoka temperatura, normalne wartości ciśnień;
- zanieczyszczenie i przepełnienie filtra osuszacza – w nawiewie wysoka temperatura, LP może schodzić do podciśnienia;
- woda wewnątrz układu – naprzemiennie niska i wysoka temperatura w nawiewie, niskie zmieniające się wartości LP;
- nieskraplające się gazy w układzie (np. powietrze lub azot) – w nawiewie wysoka temperatura, zawyżone wartości ciśnień. Ciśnienie gazu nie odpowiada jego temperaturze.

Dzięki właściwej obsłudze można wyeliminować większość problemów spotykanych w nieprawidłowo działającej klimatyzacji. Dlatego bardzo ważne jest wykonywanie obsługi zgodnie z zasadami.

Ponowna kontrola temperatur i ciśnień – poszukiwanie usterek
Po przeprowadzonej obsłudze ponownie należy przeprowadzić kontrolę pracy układu. Strona niskiego ciśnienia (LP). Uruchomiona sprężarka zasysa odparowany czynnik. Zawór rozprężny ogranicza przepływ czynnika chłodniczego i w konsekwencji obniżenia ciśnienia. Prawidłowe ciśnienie LP to 1,5 do 2,5 bara. Nawet, jeżeli zawór rozprężny jest zablokowany w pozycji otwartej, nastąpi obniżenie ciśnienia, lecz spadek nie będzie aż tak znaczny. Podniesienie obrotów sprężarki obniży wartość LP i potwierdzi diagnozę. Obniżenie ciśnienia poniżej 1,5 bara wskazuje na zablokowany układ. Najczęściej blokuje się: zawór rozprężny lub dysza dławiąca i filtry. Należy pamiętać, że na dyszy dławiącej znajduje się filtr siatkowy. Jeżeli w oleju były widoczne zanieczyszczenia, a dysza nie została wymyta lub wymieniona, to na pewno układ blokuje dysza (rys. 8). Zassany, odparowany czynnik sprężarka tłoczy na stronę HP. Nie musi to oznaczać znacznego przyrostu ciśnienia. Ciśnienie to energia gazu. Energia ta dzięki pracy wentylatorów może zostać oddana do otoczenia, w efekcie czego nie wystąpi znaczny przyrost ciśnienia. W większości stacji na manometrach są dwie skale: ciśnienia i temperatury dla R134a. Patrząc na manometr HP, warto również widzieć tam skalę temperatury. Wyższa wartość temperatury wskazuje większe problemy z oddawaniem ciepła. Trzeba się wtedy przyjrzeć pracy wentylatorów i czystości skraplacza. Jeżeli w układzie nie występuje znaczne obniżenie LP oraz znaczny wzrost HP, podejrzenia kierują się w stronę sprężarki, wykonując prosty test można to sprawdzić. Należy wyłączyć wentylatory. Brak pracy wentylatorów powinien spowodować wzrost wartości HP. Jeżeli tak nie jest, należy skontrolować zawory regulujące wydatek lub całą sprężarkę.

mgr inż. Jarosław Pieniek

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony