Diagnostyka

Diagnostyka

6 miesięcy temu  03.07.2020, ~ Administrator   

Doświadczenie (i notatki) w pracy mechanika – fundament udanej naprawy

W tym przypadku nie było ładowania. Podejrzane elementy to: alternator, okablowanie, sterownik silnika decydujący o wzbudzeniu alternatora albo... zastosowanie innej części, niepasującej do tego modelu pojazdu

Strona 1 z 2

Technika mikroprocesorowa umożliwia wdrażanie licznych funkcji w najprostszych urządzeniach. Można wprowadzić do urządzenia funkcje, z których użytkownik będzie korzystał, ale także takie, których klient nie użyje nigdy. Wszystko zależy od preferencji osoby posługującej się danym sprzętem.

Nie tylko w telefonach komórkowych, kalkulatorach rowerowych, nowych zegarkach, ale przede wszystkim w samochodach mam dostęp do menu, w którym możemy spersonalizować, czyli dostosować, urządzenia do własnych upodobań. Stopień korzystania z takich możliwości jest mały, o czym świadczą częste prośby klientów, aby na koniec usługi ustawić zegarek, bo sami nie potrafią tego zrobić. Po odłączeniu akumulatora lub przeprowadzeniu czynności związanych z programowaniem resetuje się jednak nie tylko zegarek – wiele ustawień, do których był przyzwyczajony klient, ulega wyzerowaniu, przywróceniu do ustawień fabrycznych. Przy odbieraniu samochodu klient dosłownie nie poznaje swojego samochodu, dla niego wszystko zostało zmienione, a on nie potrafi ustawić nawet zegarka. A my musimy umieć wszystko.

Osoba naprawiająca dane urządzenie musi je znać na tyle, aby umieć określić, co jest uszkodzone, jak naprawić i na koniec skontrolować poprawność działania. Warsztatowiec musi mieć rozległą wiedzę, aby rozumieć, jak działa, jak naprawić i jak sprawdzić po naprawie. Klient wymaga od nas także umiejętności, które są opisane w instrukcji obsługi, na przykład otwierania wszystkich drzwi po naciśnięciu przycisku w pilocie, czy tylko od strony kierowcy albo doświetlania drogi po zamknięciu samochodu. Jest wiele możliwości wyboru menu, a z czasem coraz więcej ustawień, czyli programowania funkcji przez kierowcę. Właściciel nie ma czasu na czytanie instrukcji, więc jej znajomości wymaga od warsztatowca. Zauważmy, że naprawiający samochody muszą mieć naprawdę dużą wiedzę, aby warsztat w ogóle funkcjonował. W szkole czy na uczelni od nauczyciela wymagana jest wiedza typu „jak to działa” – nie są omawiane przypadki różnych uszkodzeń. Z wyjątkami, brak jest doświadczenia „jak naprawić”. W fachowej prasie lub na konkursach wiedzy techniki samochodowej spotyka się wspaniałych nauczycieli, którzy dysponują potężną wiedzą teoretyczną i praktyczną, a przeważnie nie są za swój trud odpowiednio doceniani, chociaż pracują z pasją i więcej od innych.

Oczywiście wiedza zaczyna się od teorii i my też musimy wiedzieć „jak to działa”. Ale do tej wiedzy dochodzimy przeważnie sami, przez naukę, przeszukiwanie internetu i własne doświadczenie, polegające na analizie uszkodzonych części. Przez rozbieranie, obserwowanie, symulowanie, zastępowanie innymi elementami uczymy się i wtedy wiele spraw staje się dla nas rutynowych. Czas na przykłady.

W samochodzie typu kombi wycieraczka na tylnej szybie nie zawsze działała – to typowa usterka polegająca na uszkodzeniu przewodów elektrycznych w klapie. Dobrze wymienić wszystkie przewody o odpowiedniej długości, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie przez kilka lat. Po wykonaniu naprawy powinniśmy sprawdzić wszystko. W naszym przypadku uruchomiliśmy wycieraczkę i sprawdziliśmy światła z tyłu pojazdu. Wydawało nam się, że wszystko jest w porządku, więc wydaliśmy samochód klientowi. Po kilku dniach klient wrócił i powiedział, że nie ma klaksonu, ponieważ pali bezpiecznik. Sprawdziliśmy, że bezpiecznik od klaksonu zabezpieczał również obwód świateł stopu, co mogło sugerować, że źle wykonaliśmy naszą pracę. Otworzyliśmy bagażnik i sprawdziliśmy wiązkę przewodów – była wykonana niezwykle starannie. Włożyliśmy nowy bezpiecznik i pozornie wszystko działało, i klakson, i światła. Nie działało natomiast tak zwane trzecie światło stopu w klapie bagażnika. Po kilku próbach, uznając, że jest dobrze, zamknęliśmy klapę bagażnika i chcieliśmy wyjechać z warsztatu. W tym momencie usłyszeliśmy charakterystyczny dźwięk przepalającego się bezpiecznika. Kolega postanowił, że rozpruje jeszcze raz całą wiązkę, wyciągając przewody nawet w podsufitce. I to był błąd. Zabrakło myślenia, a złym doradcą były pośpiech i brak analizy „jak to działa”.

Zagadka była bardzo prosta, a zmarnowaliśmy kilka godzin. Trzecie światło stopu zapalało się dopiero po zamknięciu klapy bagażnika, a więc były osobne przewody do tego światła – nie te same co do świateł stopu w karoserii. Z powodu bardzo podobnych kolorów kolega podczas pierwszej naprawy zamienił przewody prowadzące do trzeciego światła. Plus był podawany bezpośrednio na masę i dlatego od razu paliło bezpiecznik. Klient jeździł bez świateł stopu przez kilka dni, ponieważ nie miał wskaźnika o uszkodzeniu świateł. Była to bardzo niebezpieczna sytuacja. Nasz błąd polegał na tym, że nie sprawdziliśmy świateł przy zamkniętej klapie bagażnika. Jest to prosta pomyłka, ale często przydarzają nam się właśnie takie. I zdarzają się one osobom z wieloletnią praktyką, potrafiącym naprawiać sterowniki i programować całe systemy.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 71

  • 30
    ZADOWOLONY
  • 6
    ZASKOCZONY
  • 11
    POINFORMOWANY
  • 9
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 6
    WKURZONY
  • 7
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Kszych 2 4 miesiące temu Baju baju a 90% mechaników nie potrafi znaleźć usterki w lagunie lub Megane. I skutecznie naprawić. Posiadanie takiej renowki to wyzwanie, choć nie jest tragicznie.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Rafik mech 1 4 miesiące temu Dużo jest takich spraw ciekawostek tylko faktycznie trzeba rozumieć działanie czy mechaniczne czy elektryczne lub elektroniczne tak jak dzisiaj ja miałem coś żęzi jak skręca się kierownicą nie ja byłem kierowcą ja domyślam się co jest i reaguje więc żezi czyli brak płynu lub pompa kaput to pojechałem kupiłem czas straciłem bo ktoś stwierdził że wyciek jest lecz nie szło odkręcić pojemniczka by sprawdzić stan oleju hydraulicznego więc odbieram auto i co olej jest bo udało mi się odkręcić lecz kończy się pompa no przebieg ponad 400000km może tak być a wyciek z pod korka spustu oleju silnika i tyle z wycieku a kolega mnie nastraszył że leci olej dobre no nie pompa 400zł ale trzeba zmienić będzie cicho przy kreceniu
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony