Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  25.04.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Duże zmiany w systemie badań technicznych pojazdów

Z inicjatywy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej powołana została grupa robocza, której zadaniem było sformułowanie propozycji zmian w systemie badań technicznych pojazdów. W rezultacie kilku spotkań opracowana została lista 22 postulatów, pod którą 2 kwietnia br. podpisali się wszyscy członkowie grupy.

Grupowa robocza powołana została 17 grudnia 2012 r., a jej zadaniem było: w pierwszej kolejności – przedstawienie problemów, których rozwiązanie umożliwiłoby poprawę systemu badań technicznych pojazdów (zwłaszcza poprawy ich jakości), a następnie – zaproponowanie samych rozwiązań. Powstała w ten sposób lista 22 tez:

1. Wprowadzenie ujednoliconych programów funkcjonujących na SKP (rejestr badań technicznych SKP);

1a. Stworzenie centralnego rejestru badań technicznych pojazdów oraz ich wyników dostępnych on-line;

1b. Wprowadzenie obowiązku archiwizacji wyników badań ze wskazanych urządzeń kontrolno-pomiarowych;

2. Stworzenie centralnego rejestru stacji kontroli pojazdów oraz uprawnionych diagnostów;

3. Wprowadzenie zapisów określających minimalne wymagania dla ośrodków szkolących diagnostów – działalność gospodarcza w zakresie prowadzonych szkoleń powinna być działalnością regulowaną;

4. Wprowadzenie obowiązkowych okresowych szkoleń dla diagnostów;

5. Wprowadzenie w przepisach jednoznacznego zapisu zobowiązującego diagnostę do tego, aby rozpoczęcie badania technicznego pojazdu poprzedzone było:

- identyfikacją i wykonaniem dokumentacji fotograficznej,

- wpisaniem numeru rejestracyjnego badanego pojazdu do rejestru badań,

- pobraniem opłaty za badanie techniczne przed jego wykonaniem;

6. Stworzenie centralnego rejestru danych homologacyjnych pojazdu dającego możliwość diagnoście dostęp on-line;

7. Stworzenie przepisu regulującego zasadę odliczania kosztu z tytułu użytkowania pojazdu przez przedsiębiorcę, jedynie w przypadku gdy pojazd posiada ważne badanie techniczne;

8. Wprowadzenie zapisów w prawie nakładających na właściciela pojazdu sankcje z tytułu użytkowania pojazdu bez ważnych badań technicznych oraz odpowiedzialności posiadacza dowodu rejestracyjnego za stan techniczny pojazdu. Wprowadzenie sankcji za niedotrzymanie terminów PRD w związku z przejściem własności;

9. Wprowadzić możliwość dokonywania czasowego wycofywania z ruchu wszystkich rodzajów pojazdów;

10. Wprowadzić system określania daty następnego badania liczonej od daty pierwszej rejestracji pojazdu;

11. Dostosowanie cennika do aktualnie obowiązującego rozporządzenia dotyczącego zakresu i sposobu wykonywania badań technicznych pojazdów (ujednolicenie zapisów, przejrzysty przekaz);

12. Wprowadzenie zewnętrznego oznakowania pojazdu w formie naklejki na szybę czołową pojazdu dokumentującą pozytywny wynik badania technicznego;

13. Modyfikacja zapisów odnośnie sankcji w stosunku do diagnostów wykonujących niewłaściwe badania techniczne pojazdów – gradacja kary;

14. Wprowadzenie zasady okresowej kontroli i kalibracji urządzeń kontrolno-pomiarowych stanowiących wyposażenie stacji kontroli pojazdów zgodnie z zaleceniami producenta urządzenia, przez uprawniony do tego rodzaju działalności specjalistyczny serwis;

15. Uznanie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia badań technicznych pojazdów za działalność licencjonowaną lub wymagającą zezwolenia;

16. Zmiana koncepcji organów sprawujących nadzór nad stacjami kontroli pojazdów poprzez rozdzielenie kompetencji do kontroli w obszarze administracyjnym i kontroli obejmującej wyposażenie kontrolno-pomiarowe stacji kontroli pojazdów oraz jakość badań technicznych pojazdów;

17. Przegląd wymagań stawianych kandydatom na diagnostów;

18. Wprowadzenie stosownych zapisów w ustawie Prawo o ruchu drogowym, uznających za przedsiębiorcę podmioty takie jak: szkoły kształcące w kierunku samochodowym, jednostki budżetowe i samorządowe, wojsko, policja;

19. Powołanie grupy roboczej do przeglądu aktów prawnych związanych z badaniami technicznymi, rejestracją pojazdów oraz warunkami technicznymi pojazdów;

20. Wprowadzenie zapisów eliminujących proceder przekazywania tzw. „gadżetów” za wykonanie badania technicznego na danej stacji kontroli pojazdów;

21. Podkreślenie w ustawie PoRD niezależności diagnosty w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów;

22. Rozszerzenie listy dodatkowych badań technicznych o:

- dodatkowe badania techniczne na wniosek właściciela celem sprawdzenie stanu technicznego pojazdu,

- dodatkowe badanie na wniosek policji lub Inspekcji Transportu Drogowego celem sprawdzenia stanu technicznego pojazdu.

Dodajmy, że w skład grupy roboczej weszli przedstawiciele następujących organizacji: Transportowego Dozoru Technicznego, Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Diagnostów Samochodowych, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, Związku Powiatów Polskich, Związku Dealerów Samochodów oraz POLGAS Sp. z o.o.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony