Stanowisko warsztatowe
Opracowanie hybrydowego urządzenia pomiarowego 3D, pozwalającego na pomiary geometrii kół zarówno pojazdu elektrycznego typu melex, jak i długich zestawów ciągników siodłowych z naczepami, wymagało pokonania kilku barier technologicznych.
W roku 2016 w polskich warsztatach obsługujących samochody ciężarowe i autobusy pojawiły się urządzenia typu Munster 9004 3D Truck. Gdy wystąpiła potrzeba pomiaru i regulacji samochodu osobowego na tym samym stanowisku, okazało się, że nie ma najmniejszego problemu. Urządzenie miało gotową bazę danych i procedury pomiarowe. Potwierdzeniem uniwersalnego zastosowania są badania przeprowadzone w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie, zakończone wydaniem w marcu 2020 roku Certyfikatu Zgodności, uprawniającego do wykonywania urzędowych badań technicznych pojazdów o dmc do i powyżej 3,5 t.
Tradycyjne urządzenia pomiarowe przeznaczone do oceny i regulacji kątów kół i osi samochodów ciężarowych standardowo wyposażone są w dużą liczbę elementów składowych: projektorów, uchwytów, przymiarów, ekranów, kątomierzy. Obsługa ich jest czasochłonna i wymaga wysokich kwalifikacji personelu. Często odczytywane wielkości wymagają wykonywania przeliczeń wg skomplikowanych wzorów czy wpisywania do specjalnego programu komputerowego.
Pomiary można usprawnić, wprowadzając technologię przetwarzania obrazu z kamer wideo obserwujących znaczniki mocowane do kół pojazdów. Jest to tzw. technologia 3D, powszechnie stosowana do samochodów osobowych i dostawczych.
Zasada działania tego typu urządzeń oparta jest na przetwarzaniu obrazu wideo z czterech kamer o wysokiej rozdzielczości. Algorytm komputerowy rozpoznaje położenie tarcz z markerami w przestrzeni trójwymiarowej. Tarcze są sztywno powiązane z obręczami kół za pomocą uchwytów szybkomocujących. Tarcze refleksyjne zawierają precyzyjnie nadrukowane markery zabezpieczone przed działaniem paliw i olejów. Obudowa jest odporna na typowe uderzenia.
Przetwarzanie obrazu z kamer jest bardzo zawansowane, a zarazem wiarygodne. Oprogramowanie precyzyjnie rozpoznaje tarczę i jej położenie bez utraty dokładności również w przypadkach, gdy nawet 20% jej powierzchni jest uszkodzona, zasłonięta czy zabrudzona. Ta właściwość predysponuje je do stosowania w warunkach warsztatowych
Urządzenie pracujące w technologii 3D składa się z następujących elementów:
- jednostki sterującej opartej na sprzęcie komputerowym. Oprogramowanie zawiera bazę danych regulacyjnych oraz pozwala na wydruk i archiwizację wyników;
- dwóch kolumn z kamerami. Połączenie kamer odbywa się przewodowo lub bezprzewodowo za pośrednictwem internetu. Rozstawienie kolumn w odległości 4-5,5 m pozwala na tworzenie wygodnych stanowisk przejazdowych;
- zestawu uchwytów kół i tarcz refleksyjnych;
- sondy z tarczą refleksyjną do wyznaczania osi symetrii pojazdu;
- obrotnic kół skrętnych, na które można wjeżdżać. W przypadku dwóch osi skrętnych potrzebne są 4 obrotnice;
- blokady kierownicy i pedału hamulca;
- opcjonalnie monitorów 50” ułatwiających odczyty z dużych odległości.
Standardowo wystarcza konfiguracja do jednoczesnego pomiaru kątów kół dwóch osi. Kolejne osie są mierzone i regulowane po przełożeniu tarcz z uchwytami. Dostępne są zestawy mierzące jednocześnie 3, 4, 6 i 8 osi.
Metoda 3D pomiaru geometrii kół i ustawienia osi pojazdów należy do najszybszych i bardzo obiektywnych. Ryzyko uszkodzenia urządzenia zostało ograniczone przez brak jakichkolwiek elementów elektronicznych mocowanych do kół. Kamery są łączone bezpośrednio z komputerem za pośrednictwem internetu. Metoda redukuje do minimum błędy powodowane przez czynnik ludzki, takie jak niedbałość czy brak kwalifikacji.
Mierzone wielkości:
- zbieżność koła lewego i prawego osi przedniej i tylnej,
- zbieżność całkowita osi przedniej i tylnej,
- kąt pochylenia koła lewego i prawego osi przedniej i tylnej,
- kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy koła lewego i prawego osi przedniej,
- kąt pochylenia osi zwrotnicy koła lewego i prawego osi przedniej,
- różnica kątów skrętu kół przednich przy skręcie w lewo i w prawo,
- maksymalny kąt skrętu wewnętrzny i zewnętrzny koła lewego i prawego osi przedniej,
- nierównoległość osi kół jezdnych,
- śladowość kół jezdnych,
- różnica kątów pochylenia kół przednich i tylnych,
- różnica kątów wyprzedzenia osi zwrotnicy kół przednich,
- różnica kątów pochylenia osi zwrotnicy kół przednich,
- kąt zawarty koła lewego i prawego osi przedniej,
- kąt skoszenia osi tylnych w układzie tandem,
- suma kątów wyprzedzenia osi zwrotnicy kół przednich,
- kąt centrowania,
- kąt Ackermana koła lewego i prawego osi przedniej,
- przesunięcie kół przednich i tylnych na osi,
- rozstaw osi kół z lewej i prawej strony,
- rozstaw kół przednich i tylnych,
- różnica rozstawu kół przednich i tylnych.
Komentarze (0)