Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  07.07.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Geometria kół 3D – technologia hybrydowa

Stanowisko warsztatowe

Strona 1 z 2

Opracowanie hybrydowego urządzenia pomiarowego 3D, pozwalającego na pomiary geometrii kół zarówno pojazdu elektrycznego typu melex, jak i długich zestawów ciągników siodłowych z naczepami, wymagało pokonania kilku barier technologicznych.

W roku 2016 w polskich warsztatach obsługujących samochody ciężarowe i autobusy pojawiły się urządzenia typu Munster 9004 3D Truck. Gdy wystąpiła potrzeba pomiaru i regulacji samochodu osobowego na tym samym stanowisku, okazało się, że nie ma najmniejszego problemu. Urządzenie miało gotową bazę danych i procedury pomiarowe. Potwierdzeniem uniwersalnego zastosowania są badania przeprowadzone w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie, zakończone wydaniem w marcu 2020 roku Certyfikatu Zgodności, uprawniającego do wykonywania urzędowych badań technicznych pojazdów o dmc do i powyżej 3,5 t.
Tradycyjne urządzenia pomiarowe przeznaczone do oceny i regulacji kątów kół i osi samochodów ciężarowych standardowo wyposażone są w dużą liczbę elementów składowych: projektorów, uchwytów, przymiarów, ekranów, kątomierzy. Obsługa ich jest czasochłonna i wymaga wysokich kwalifikacji personelu. Często odczytywane wielkości wymagają wykonywania przeliczeń wg skomplikowanych wzorów czy wpisywania do specjalnego programu komputerowego.

Pomiary można usprawnić, wprowadzając technologię przetwarzania obrazu z kamer wideo obserwujących znaczniki mocowane do kół pojazdów. Jest to tzw. technologia 3D, powszechnie stosowana do samochodów osobowych i dostawczych.

Technologia 3D wyeliminowała szereg niedogodności urządzeń poprzednich generacji. Brak jest elektroniki mocowanej do kół. Nie pojawia się problem zasłaniania wiązki podczerwieni przez spoilery. Nie występują kłopoty z rozładowanym akumulatorem. Pomiary są bardzo szybkie, a wszystkie wielkości mierzone automatycznie i rejestrowane przez sprzęt komputerowy. Pozbyto się również dużej liczby niewygodnych przymiarów i uchwytów.
Zasada działania tego typu urządzeń oparta jest na przetwarzaniu obrazu wideo z czterech kamer o wysokiej rozdzielczości. Algorytm komputerowy rozpoznaje położenie tarcz z markerami w przestrzeni trójwymiarowej. Tarcze są sztywno powiązane z obręczami kół za pomocą uchwytów szybkomocujących. Tarcze refleksyjne zawierają precyzyjnie nadrukowane markery zabezpieczone przed działaniem paliw i olejów. Obudowa jest odporna na typowe uderzenia.
Przetwarzanie obrazu z kamer jest bardzo zawansowane, a zarazem wiarygodne. Oprogramowanie precyzyjnie rozpoznaje tarczę i jej położenie bez utraty dokładności również w przypadkach, gdy nawet 20% jej powierzchni jest uszkodzona, zasłonięta czy zabrudzona. Ta właściwość predysponuje je do stosowania w warunkach warsztatowych
Urządzenie pracujące w technologii 3D składa się z następujących elementów:

  • jednostki sterującej opartej na sprzęcie komputerowym. Oprogramowanie zawiera bazę danych regulacyjnych oraz pozwala na wydruk i archiwizację wyników;
  • dwóch kolumn z kamerami. Połączenie kamer odbywa się przewodowo lub bezprzewodowo za pośrednictwem internetu. Rozstawienie kolumn w odległości 4-5,5 m pozwala na tworzenie wygodnych stanowisk przejazdowych;
  • zestawu uchwytów kół i tarcz refleksyjnych;
  • sondy z tarczą refleksyjną do wyznaczania osi symetrii pojazdu;
  • obrotnic kół skrętnych, na które można wjeżdżać. W przypadku dwóch osi skrętnych potrzebne są 4 obrotnice;
  • blokady kierownicy i pedału hamulca;
  • opcjonalnie monitorów 50” ułatwiających odczyty z dużych odległości.

Standardowo wystarcza konfiguracja do jednoczesnego pomiaru kątów kół dwóch osi. Kolejne osie są mierzone i regulowane po przełożeniu tarcz z uchwytami. Dostępne są zestawy mierzące jednocześnie 3, 4, 6 i 8 osi.
Metoda 3D pomiaru geometrii kół i ustawienia osi pojazdów należy do najszybszych i bardzo obiektywnych. Ryzyko uszkodzenia urządzenia zostało ograniczone przez brak jakichkolwiek elementów elektronicznych mocowanych do kół. Kamery są łączone bezpośrednio z komputerem za pośrednictwem internetu. Metoda redukuje do minimum błędy powodowane przez czynnik ludzki, takie jak niedbałość czy brak kwalifikacji.
Mierzone wielkości:

  • zbieżność koła lewego i prawego osi przedniej i tylnej,
  • zbieżność całkowita osi przedniej i tylnej,
  • kąt pochylenia koła lewego i prawego osi przedniej i tylnej,
  • kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy koła lewego i prawego osi przedniej,
  • kąt pochylenia osi zwrotnicy koła lewego i prawego osi przedniej,
  • różnica kątów skrętu kół przednich przy skręcie w lewo i w prawo,
  • maksymalny kąt skrętu wewnętrzny i zewnętrzny koła lewego i prawego osi przedniej,
  • nierównoległość osi kół jezdnych,
  • śladowość kół jezdnych,
  • różnica kątów pochylenia kół przednich i tylnych,
  • różnica kątów wyprzedzenia osi zwrotnicy kół przednich,
  • różnica kątów pochylenia osi zwrotnicy kół przednich,
  • kąt zawarty koła lewego i prawego osi przedniej,
  • kąt skoszenia osi tylnych w układzie tandem,
  • suma kątów wyprzedzenia osi zwrotnicy kół przednich,
  • kąt centrowania,
  • kąt Ackermana koła lewego i prawego osi przedniej,
  • przesunięcie kół przednich i tylnych na osi,
  • rozstaw osi kół z lewej i prawej strony,
  • rozstaw kół przednich i tylnych,
  • różnica rozstawu kół przednich i tylnych.

GALERIA ZDJĘĆ

Specjalizowany przyrząd pomiarowy MaxTruck z uchwytami magnetycznymi i laserowymi głowicami z pochyłomierzami elektronicznymi
Specjalizowany przyrząd pomiarowy MaxTruck z uchwytami magnetycznymi i laserowymi głowicami z pochyłomierzami elektronicznymi
Przyrząd pracujący w technologii 3D – Werther Munster 9004 3D Hibrit
Stanowisko przejazdowe Munster 9004 3D
Stanowisko kontrolne OSKP
Tarcze refleksyjne Munster 9004 3D
Wybór rodzaju pojazdu: samochód osobowy, ciężarowy, przyczepa oraz układu osi; Munster 90004 3D

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony