Diagnostyka

Diagnostyka

21 dni temu  08.09.2020, ~ Administrator   

Geometria kół zgodnie z zaleceniami producentów

Schemat rozmieszczenia obciążników w pojazdach marki BMW

Strona 1 z 2

Autodata tworzy i dostarcza produkty, które znajdują zastosowanie w warsztatach samochodowych podczas napraw i serwisowania pojazdów. Produktem wspierającym pomiary i regulację geometrii kół jest program GTO PC, zawierający bazę parametrów wzorcowych utworzoną na podstawie wydawnictwa Autodata.

Oprogramowanie automatycznie porównuje wyniki pomiarów z danymi wzorcowymi dla 29 000 modeli samochodów z całego świata od 80 producentów. Program GTO PC zawiera również graficzne wskazówki na temat przygotowania pojazdu do pomiaru oraz określa sposoby regulacji parametrów geometrii kół zgodnie z zaleceniami producentów samochodów.


Szczegółowe warunki przygotowania pojazdu do pomiaru:
a) rozmieszczenie obciążenia,
b) stan napełnienia zbiornika, 
c) schemat punktów pomiarowych ugięcia lub wysokości zawieszenia.

Po określeniu danych regulacyjnych danego modelu pojazdu, przed pomiarem geometrii kół musimy wykonać następujące czynności przygotowawcze:
a) sprawdzić rozmiary opon i wyrównać w nich wartości ciśnienia,
b) sprawdzić stan sprężynowania zawieszenia (pojazd na płaskiej powierzchni według oceny wzrokowej znajduje się w pozycji poziomej),
c) sprawdzić, czy nie występuje nadmierny luz kierownicy lub drążków kierowniczych,
d) sprawdzić, czy łożyska osi ustawione są prawidłowo,
e) sprawdzić, czy nie występuje nadmierne bicie promieniowe albo osiowe kół (należy wymienić koła, przy których zdeformowane są obrzeża obręczy),
f) obciążyć pojazd (zgodnie z zaleceniami producenta),
g) doprowadzić do prawidłowego ułożenia amortyzatorów przy niezaciągniętym hamulcu ręcznym,
h) wykonać centrowanie układu kierowniczego: oznaczyć położenie kierownicy, a następnie obracać kołem kierownicy w obie strony do wystąpienia oporu, jednocześnie licząc obroty. Przy wycentrowanym układzie kierowniczym koła powinny być ustawione równolegle do osi symetrii pojazdu. W niektórych pojazdach wyposażonych w zębatkowy układ kierowniczy wytyczną dla centrowania jest długość jednego albo obu poprzecznych drążków kierowniczych, inne posiadają otwór w korpusie, przez który przechodzi sworzeń albo śruba do centrowania. Samochody z przekładnią układu kierowniczego wyposażone są w specjalne punkty regulacyjne umieszczone przy przekładni.

Rozłożenie obciążenia podczas pomiaru
Jeżeli dane do pomiaru geometrii kół podane są przez producenta przy założeniu określonego obciążenia, to podane jest również rozłożenie tego obciążenia w pojeździe. Obciążenie, w zależność od producenta i modelu pojazdu, należy rozłożyć na siedzenia przednie, siedzenia tylne oraz bagażnik, ewentualnie występuje kombinacja tych trzech możliwości. Wykonanie go bez zalecanego obciążenia skutkuje obarczeniem pomiaru błędem wynoszącym 15-20’ dla zbieżności całkowitej kół osi przedniej (Opel Corsa).

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Interfejs programu GTO PC z danymi regulacyjnymi Autodata 2017
Obciążenie, w zależność od producenta i modelu pojazdu, należy rozłożyć na siedzenia przednie, siedzenia tylne oraz bagażnik
Schemat rozmieszczenia obciążników w pojazdach marki BMW
Schemat rozmieszczenia obciążników w pojazdach marki Opel
Pomiar obniżenia zawieszenia w Renault Laguna II
Pomiar pochylenia wału pędnego w pojeździe marki Mercedes-Benz
Sposób regulacji zbieżności całkowitej kół tylnych – BMW 3 94-99
Sposób regulacji pochylenia koła osi przedniej – Volvo XC 90
Sposób regulacji zbieżności całkowitej kół tylnych – Rover 45 1999-2005
Sposób regulacji pochylenia koła osi tylnej – Saab 9-5 1997-2010
Sposób regulacji pochylenia koła osi przedniej – Skoda Yeti 09-16
Sposób regulacji pochylenia koła osi przedniej – BMW 3 94-99

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 30

  • 12
    ZADOWOLONY
  • 3
    ZASKOCZONY
  • 8
    POINFORMOWANY
  • 3
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 2
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony