Diagnostyka

Diagnostyka

miesiąc temu  08.09.2020, ~ Administrator   

Geometria kół zgodnie z zaleceniami producentów

Schemat rozmieszczenia obciążników w pojazdach marki BMW

Strona 2 z 2


Obciążenie, w zależność od producenta i modelu pojazdu, należy rozłożyć na siedzenia przednie, siedzenia tylne oraz bagażnik

Obniżenie zawieszenia
Już w pierwszym okresie eksploatacji pojazdu następuje obniżenie podwozia w wyniku zużycia się sprężyn zawieszenia. Dlatego wielu producentów nakazuje przed przystąpieniem do pomiaru geometrii kół określić wartości ugięcia zawieszenia. Pomiarom podlegają wysokości liniowe, różnice pomiędzy środkiem koła i charakterystycznymi punktami podwozia, tak jak jest to wymagane w przypadku np. samochodów marki Renault, oraz kąt pochylenia wahaczy poprzecznych lub wału pędnego zawieszenia – w samochodach marki Mercedes-Benz. Aby uwzględnić to przy ustawianiu zawieszenia, producenci dostarczają tabele z odpowiednimi danymi ustawień geometrycznych, które należy stosować w połączeniu z pomiarami wysokości zawieszenia podwozia. W takich przypadkach wartości te i odpowiednie punkty pomiarowe zostaną podane.

Pomiar obniżenia zawieszenia w Renault Laguna II
 

Pomiar pochylenia wału pędnego w pojeździe marki Mercedes-Benz

Sposoby regulacji geometrii kół
1. Zbieżność kół osi przedniej – regulację poprzedza zwykle luzowanie przeciwnakrętek lub obejm zaciskowych drążków kierowniczych. Następnie obraca się drążkiem kierowniczym albo lewym lub prawym króćcem gwintowym równomiernie z obu stron pojazdu, aby przedłużyć lub skrócić poprzeczne drążki kierownicze.

2. Zbieżność kół osi tylnej ustawiana jest przez:
a) regulację za pomocą śrub korekcyjnych,
b) regulację za pomocą mimośrodów,
c) zmianę położenia poprzez otwory podłużne,
d) umieszczenie podkładek dystansowych.

3. Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy – regulacja dokonywana jest przez:
a) przedłużenie albo skrócenie stabilizatora,
b) wymianę podkładek regulacyjnych stabilizator poprzeczny. Przy zawieszeniu kół przednich z wahaczami poprzecznymi modyfikacja wyprzedzenia sworznia zwrotnicy możliwa jest przez umieszczenie podkładek dystansowych różnej grubości między mocowaniem wahaczy a podwoziem,
c) zmianę położenia poprzez otwory podłużne,
d) za pomocą drążka reakcyjnego,
e) repozycję ramy pośredniej,
f) obrócenie tulei przegubu kulowego,
g) obrócenie kolumny.
4. Pochylenie koła – najczęściej stosowane sposoby regulacji pochylenia koła to:
a) zmiana położenia górnego odcinka amortyzatora teleskopowego,
b) przesunięcie górnego łożyskowania kolumny,
c) zróżnicowanie grubości podkładek dystansowych pomiędzy mocowaniem wahaczy poprzecznych a podwoziem,
d) zmiana położenia przegubu kulowego na wahaczu poprzecznym,
e) obrót tulei przegubu kulowego,
f) przestawienie mimośrodu dolnego przy amortyzatorze teleskopowym,
g) repozycja przegubu kulowego,
h) repozycja ramy pośredniej,
i) zmiana położenia poprzez otwory podłużne.

Aby dowiedzieć się więcej na temat oprogramowania GTO PC z bazą Autodata 2020, odwiedź stronę www.precyzja.net.pl lub zadzwoń do specjalistów – tel. 52 339 26 49.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Interfejs programu GTO PC z danymi regulacyjnymi Autodata 2017
Obciążenie, w zależność od producenta i modelu pojazdu, należy rozłożyć na siedzenia przednie, siedzenia tylne oraz bagażnik
Schemat rozmieszczenia obciążników w pojazdach marki BMW
Schemat rozmieszczenia obciążników w pojazdach marki Opel
Pomiar obniżenia zawieszenia w Renault Laguna II
Pomiar pochylenia wału pędnego w pojeździe marki Mercedes-Benz
Sposób regulacji zbieżności całkowitej kół tylnych – BMW 3 94-99
Sposób regulacji pochylenia koła osi przedniej – Volvo XC 90
Sposób regulacji zbieżności całkowitej kół tylnych – Rover 45 1999-2005
Sposób regulacji pochylenia koła osi tylnej – Saab 9-5 1997-2010
Sposób regulacji pochylenia koła osi przedniej – Skoda Yeti 09-16
Sposób regulacji pochylenia koła osi przedniej – BMW 3 94-99

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 30

  • 12
    ZADOWOLONY
  • 3
    ZASKOCZONY
  • 8
    POINFORMOWANY
  • 3
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 2
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony