Diagnosta samochodowy – kto może nim zostać, jakie trzeba spełnić warunku, jak wygląda szkolenie na diagnostę – specjalnie dla czytelników portalu warsztat.pl opowiada Anna Rutkowska z firmy Unimetal, która jest wiodącym polskim producentem zaawansowanych urządzeń diagnostycznych. Firma działa na rynku motoryzacyjnym od ponad 60 lat. W swojej ofercie ma też szkolenia na diagnostów.
Uprawnionym diagnostą zatrudnionym w stacji kontroli pojazdów może zostać osoba, która:
a) posiada wyższe lub średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej lub o specjalności innej niż samochodowa,
b) posiada udokumentowaną praktykę w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie)
naprawy pojazdów na stanowisku naprawy lub kontroli pojazdów; praktyka powinna wynosić co najmniej pół roku w przypadku wykształcenia wyższego technicznego o specjalności samochodowej lub jeden rok dla wykształcenia wyższego technicznego o specjalności innej niż samochodowa; praktyka musi być dwukrotnie dłuższa w przypadku wykształcenia średniego technicznego,
c) ukończyła wymagane szkolenie i uzyskała zaświadczenie o ukończeniu szkolenia (z jednym wyjątkiem),
d) zdała egzamin kwalifikacyjny i uzyskała zaświadczenie potwierdzające zdanie tego egzaminu,
e) uzyskała uprawnienie diagnosty do wykonywania badań technicznych.
Szkolenie trwa około trzech tygodni, w tym 37 h kursanci spędzają na stacji kontroli pojazdów, gdzie odbywają zajęcia praktyczne, pozostałe 79h to zajęcia teoretyczne i sprawdzające. Zakres tematyczny kursu na diagnostę samochodowego obejmuje łącznie 116 godzin i podzielony jest na 5 części:
a) szkolenie dotyczące okresowych badań technicznych pojazdów w zakresie sprawdzenia oraz oceny prawidłowości działania zespołów i układów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska,
b) szkolenie specjalistyczne w zakresie badania technicznego autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h,
c) szkolenie specjalistyczne w zakresie badań technicznych pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych,
d) szkolenie specjalistyczne w zakresie badań technicznych pojazdów przystosowanych do zasilania gazem;
e) szkolenie specjalistyczne w zakresie badań technicznych pojazdów:
- zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą,
- skierowanych przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę, o ile wymagają specjalistycznego badania,
- w których dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym.
Po zakończeniu szkolenia kandydat na diagnostę powinien zdać egzamin kwalifikacyjny, który przeprowadza komisja powołana przez dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej.
Komentarze (19)