Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  10.08.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 10 minut

Jakich błędów tester diagnostyczny nie pokaże?
Strona 2 z 3

 Standardem w układach wtrysku benzyny jest określanie jednej, średniej, dawki paliwa dla wszystkich cylindrów silnika.
 Podstawową przyczyną nierównomiernego dawkowania paliwa jest zanieczyszczenie wtryskiwaczy. To normalny proces, ale nie postępuje równomiernie we wszystkich wtryskiwaczach – patrz wtryskiwacze od 4 do 7 (rys. 4). Proces ten przebiega szybciej w samochodach zasilanych gazem LPG. Innymi przyczynami mogą być: zwiększone opory ruchu iglicy wtryskiwacza, zablokowanie iglicy wtryskiwacza, uszkodzenie cewki elektrycznej lub układu sterowania wtryskiwacza w sterowniku.

4. Niewłaściwa jakość paliwa. Jej bezpośrednie wykrycie nie jest możliwe. Na złą jakość paliwa mogą wskazywać takie objawy, jak: trudny rozruch zimnego lub nagrzanego silnika, tzw. twarda praca silnika ZS, spalanie stukowe, przerywanie lub gaśnięcie silnika, pogorszenie osiągów samochodu i wiele innych.
 W przypadku silnika przystosowanego do zasilania mieszanką bezwodnego etanolu i benzyny (w tych paliwach stosunek etanolu do benzyny jest różny) niewłaściwa praca silnika może być spowodowana nieprawidłowym wykrywaniem udziału etanolu w benzynie przez tzw. Flex Fuel Sensor.
 Dla informacji dodam, że w każdej benzynie może być do 5% etanolu. Jeśli jest go więcej, oznaczenie paliwa rozpoczyna się literką E, po której jest liczba określająca procentowy udział bezwodnego etanolu w paliwie.

5. Brak lub „niepewne” połączenie sterownika silnika z biegunem „plus” lub „minus”.

Nie są one wykrywane przez system diagnostyczny silnika. Mogą być wykrywane usterki, które są następstwem braku lub „niepewnego” połączenia z biegunem „plus” lub „minus”. To one zostaną zapisane w sterowniku..
6. Nieszczelność lub niedrożność układów dolotowego i wylotowego. Nie jest bezpośrednio wykrywana przez system diagnostyczny silnika. Mogą być wykrywane usterki, które są następstwem nieszczelności lub niedrożności obu układów.

7. Mechaniczne przyczyny nieszczelności cylindrów silnika. Mimo rozbudowanych systemów diagnostycznych nie ma innej metody oceny szczelności cylindrów niż pomiar ciśnienia sprężania lub wykorzystanie do tego celu sprężonego powietrza.
 System diagnostyki pokładowej każdego samochodu od rocznika 2001 i niektórych z 2000 r. wykrywa tylko nieprawidłowe przebiegi procesów spalania w poszczególnych cylindrach silnika, zwane popularnie „wypadaniami zapłonów”. Do tego celu wykorzystywane są metody oparte na analizie chwilowej prędkości kątowej wału korbowego – patrz rys. 5 i 6. Jeśli zostaną wykryte nieprawidłowe przebiegi procesów spalania (patrz przykład na rys. 6), kod usterki poinformuje o tym, ale do diagnosty należy wykrycie przyczyny. Możliwe są uszkodzenia z trzech grup: układu zapłonowego, układu paliwowego lub mechaniczne przyczyny nieszczelności cylindra.

Nie zostały spełnione warunki do rejestracji kodu usterki
Jest to sytuacja, w której usterka istnieje, system diagnostyczny ją wykrywa, ale jeszcze nie zapisuje kodu usterki, który o niej informuje. Myśli, jakaś usterka była, ale drobna i jeszcze nie wpłynęła istotnie na pracę silnika. Mówimy wówczas o sytuacji, gdy dla systemu diagnostycznego nie zostały spełnione warunki do rejestracji kodu usterki.
Spójrzmy do tabeli. Zazwyczaj diagnosta odczytuje testerem diagnostycznym ze sterownika tylko kod usterki i jego opis. Ale z każdym kodem usterki wiążą się także inne informacje:
- warunki wykonania monitora, czyli informacja o warunkach, jakie muszą zostać spełnione, aby procedura kontrolna, nazywana w systemach diagnostycznych monitorem, sprawdziła przebieg określonego procesu (np. spalania), sprawność układu lub elementu układu; w przykładzie z tabeli wystarczy, aby silnik pracował, ale są monitory, które wymagają jednoczesnego spełnienia kilku warunków;
- definicja kodu usterki, czyli informacja o warunkach, jakie muszą zostać spełnione, aby monitor systemu diagnostyki pokładowej uznał, że usterka występuje lub przeciwnie – uznał, że usterka nie występuje.


Tabela. Przykład dwóch różnych definicji kodu usterki o tym samym kodzie i opisie na przykładzie informacji technicznej firmy Ford    

Norma, w której jest wykaz kodów usterek i ich opisów, nie określa, w jaki sposób monitor ma wykonywać test, aby wykryć ewentualną usterkę. Nie podaje również definicji kodów usterek – ustalają je producent samochodu i firma, która dostarcza system sterowania silnikiem. To, czy system diagnostyczny prawidłowo kontroluje sprawność silnika i jego układów, jest sprawdzane podczas badań homologacyjnych samochodu – pomińmy jak.
Jest więc pewna dowolność w definiowaniu kodów usterek. Jeden producent samochodu może wykorzystywać kody usterek o różnych definicjach, dlatego w tabeli rozróżniłem kod usterki typu „A” lub „B”. Różnice w definicji tego samego kodu usterki mogą być również pomiędzy producentami samochodów. Jak się to przekłada na praktykę w serwisie?

GALERIA ZDJĘĆ

1. Przykładowy mechanizm napędu wałka rozrządu ustawiony z wykorzystaniem znaków umieszczonych na: 1 – wale korbowym, 2 – wałku rozrządu
2. Źródła informacji sterownika silnika o wzajemnym ustawieniu wału korbowego i wałka rozrządu silnika: 1 – czujnik ustawienia wałka rozrządu; 2 – czujnik ustawienia i prędkości obrotowej wału korbowego; 3 – znacznik na kole sygnałowym wału korbowego silnika, który informuje sterownik, że za określoną ilość stopni kąta obrotu wału korbowego (stała wartość, zna ja program sterownika silnika) tłok w cylindrze nr 1 będzie ustawiony w górnym martwym punkcie
3. Przykład oscylogramu, który pokazuje: A, B – przebiegi sygnałów z dwóch czujników ustawienia wałków rozrządu silnika V6; D – przebieg sygnału z czujnika ustawienia i prędkości obrotowej wału korbowego silnika. Dodatkowo na oscylogramie zaznaczona jest kolejność zapłonów (C) w cylindrach silnika. (Źródło: Audi of America)
4. Listwa paliwowa powrotowego układu wtrysku benzyny silnika ZI. Elementy na rysunku: 1 – króciec dopływu paliwa; 2 – listwa paliwowa; 3 – króciec odpływu paliwa do zbiornika (jest tylko w układach powrotowych); od 4 do 7 – elektromagnetyczne wtryskiwacze benzyny; 8 – struga wtryskiwanego paliwa
5. Przykład prawidłowych zmian chwilowej prędkości kątowej wału korbowego. Na przemian prędkość ta rośnie – w trakcie suwu pracy, a następnie maleje – w trakcie suwu sprężania w cylindrze, w którym w kolejności cykli pracy silnika powinien nastąpić jej zapłon. Przykład dotyczy silnika czterosuwowego o 4 cylindrach i kolejności cykli pracy silnika 1-3-4-2
6. Przykład nieprawidłowych zmian chwilowej prędkości kątowej wału korbowego, które wskazują, że w cylindrze nr 3 proces spalania nie przebiegł prawidłowo. Przykład dotyczy silnika czterosuwowego o 4 cylindrach i kolejności cykli pracy silnika 1-3-4-2

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony