Jeśli w systemie diagnostyki pokładowej silnika przyjęto definicję kodu usterki P0335 typu „A”, to po np. 3 s braku sygnału system uzna, że występuje usterka czujnika ustawienia wałka rozrządu. Dlaczego? Bo definicja kodu usterki typu „A” określa, że dla stwierdzenia usterki konieczny jest brak sygnału przez 2 lub więcej sekund (patrz też tabela). Brak sygnału przez 3 s spełnia więc warunek rejestracji kodu usterki.
Jeśli natomiast w systemie diagnostyki pokładowej silnika przyjęto definicję kodu usterki P0335 typu „B”, to po np. 3 s braku sygnału system uzna, że usterka czujnika ustawienia wałka rozrządu nie występuje. Dlaczego? Bo definicja kodu usterki typu „B” określa, że dla stwierdzenia usterki konieczny jest brak sygnału przez 4 lub więcej sekund (patrz tabela). Jego brak przez 3 s nie jest więc wystarczający dla stwierdzenia występowania usterki. W przypadku występowania braku sygnału przez 4 s lub dłużej oba systemy diagnostyczne uznają, że kod usterki występuje.
Jakie praktyczne znaczenie na ten opis różnic pomiędzy definicjami kodów usterek? Nawet w samochodach tego samego producenta wspomniany 3-sekundowy brak sygnału z czujnika ustawienia wałka rozrządu może oznaczać rejestrację kodu usterki lub nie – zależnie od przyjętej w systemie diagnostyki pokładowej definicji kodu usterki.
A co zobaczymy na ekranie oscyloskopu w przypadku okresowych przerw sygnału czujnika ustawienia wałka rozrządu? Niezależnie, czy przerwa sygnału będzie trwała 0,5, 2 czy więcej sekund, zobaczymy ją.
Wprawdzie nie wiąże się to z tematem artykułu, ale zinterpretuję informację podaną w ostatnim wierszu tabeli. Rejestracja praktycznie każdego kodu usterki powoduje, że system diagnostyczny sterownika wstrzymuje pracę określonych monitorów. Możliwe jest, że będą one wykrywać usterki, które będą tylko następstwem pierwszej wykrytej i rzeczywistej usterki, o jakiej informuje kod usterki zapisany w pamięci sterownika. Prowadziłoby to do rejestracji dużej ilości kodów usterek, z których trudno byłoby wybrać pierwotny kod usterki.
W przypadku kodu P0335 są to cztery monitory, w tym ważne: wypadania zapłonów, czujników tlenu i konwertera katalitycznego. Dopiero usunięcie przyczyny rejestracji kodu P0335 (nie musi to być wymiana czujnika wałka rozrządu) i skasowanie kodu usterki „odblokuje” pracę wymienionych w tabeli 4 monitorów. Ale jeśli w tych układach będą występować jakieś usterki, to dopiero wówczas będą mogły zostać wykryte.
Zwykle pracownicy serwisu niezależnego mogą poznać tylko kod usterki i jego opis. Wszystkie pozostałe informacje – patrz tabela – są dla nich niedostępne. Pracownicy serwisów autoryzowanych mają je zapewne w dokumentacjach serwisowych.
Usterka została wykryta, potwierdzona, ale kierowca o niej nie wie
Jest to sytuacja, w której kod usterki został wykryty, potwierdzony (usterka jest na pewno), ale kierowca nie został o niej poinformowany przez zapalenie się kontrolki MIL. Są to kody usterek, przy których w wykazach pochodzących od producentów samochodów widnieje informacja „non MIL”. Słowo „non” oznacza po angielsku „nie” lub „bez”, a MIL to znany skrót od nazwy kontrolki zamontowanej na tablicy wskaźników, której miganie lub ciągłe świecenie informuje kierowcę o tym, że w układzie sterowania silnikiem zostało wykryte uszkodzenie, które zwiększa emisję szkodliwych składników spalin.
Informacja „non MIL” oznacza, że nawet jeśli w układzie sterowania silnikiem zostanie wykryta usterka, potwierdzona (wykryta od 1 do 3 razy, zależnie od rodzaju usterki i wersji normy OBD), nie spowoduje to włączenia kontrolki MIL, czyli kierowca nie dowie się o niej. Dowie się dopiero serwisant, gdy odczyta zawartość pamięci kodów usterek.
U niektórych producentów samochodów takie kody usterek mogą dotyczyć np. obwodów: czujnika temperatury powietrza dolotowego, czujnika temperatury silnika lub czujnika spalania stukowego. Proszę przyjąć, że jest to rzadko stosowana kategoria kodów usterek. O jej wykorzystaniu przez producenta samochodu trzeba mieć informację, by nie wyciągać błędnych wniosków.
mgr inż. Stefan Myszkowski
Komentarze (0)