Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  10.08.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 10 minut

Jakich błędów tester diagnostyczny nie pokaże?
Strona 3 z 3

Jeśli w systemie diagnostyki pokładowej silnika przyjęto definicję kodu usterki P0335 typu „A”, to po np. 3 s braku sygnału system uzna, że występuje usterka czujnika ustawienia wałka rozrządu. Dlaczego? Bo definicja kodu usterki typu „A” określa, że dla stwierdzenia usterki konieczny jest brak sygnału przez 2 lub więcej sekund (patrz też tabela). Brak sygnału przez 3 s spełnia więc warunek rejestracji kodu usterki.

Jeśli natomiast w systemie diagnostyki pokładowej silnika przyjęto definicję kodu usterki P0335 typu „B”, to po np. 3 s braku sygnału system uzna, że usterka czujnika ustawienia wałka rozrządu nie występuje. Dlaczego? Bo definicja kodu usterki typu „B” określa, że dla stwierdzenia usterki konieczny jest brak sygnału przez 4 lub więcej sekund (patrz tabela). Jego brak przez 3 s nie jest więc wystarczający dla stwierdzenia występowania usterki. W przypadku występowania braku sygnału przez 4 s lub dłużej oba systemy diagnostyczne uznają, że kod usterki występuje.
Jakie praktyczne znaczenie na ten opis różnic pomiędzy definicjami kodów usterek? Nawet w samochodach tego samego producenta wspomniany 3-sekundowy brak sygnału z czujnika ustawienia wałka rozrządu może oznaczać rejestrację kodu usterki lub nie – zależnie od przyjętej w systemie diagnostyki pokładowej definicji kodu usterki.
A co zobaczymy na ekranie oscyloskopu w przypadku okresowych przerw sygnału czujnika ustawienia wałka rozrządu? Niezależnie, czy przerwa sygnału będzie trwała 0,5, 2 czy więcej sekund, zobaczymy ją.

Proszę zauważyć, że przy np. 2000 obr./min w czterosuwowym silniku spalinowym w czasie 2 sekund zachodzą (powinny zachodzić) 133 procesy spalania w cylindrach. Brak synchronizacji pomiędzy wałem korbowym silnika a wałkiem rozrządu może powodować problemy w pracy silnika.

Wprawdzie nie wiąże się to z tematem artykułu, ale zinterpretuję informację podaną w ostatnim wierszu tabeli. Rejestracja praktycznie każdego kodu usterki powoduje, że system diagnostyczny sterownika wstrzymuje pracę określonych monitorów. Możliwe jest, że będą one wykrywać usterki, które będą tylko następstwem pierwszej wykrytej i rzeczywistej usterki, o jakiej informuje kod usterki zapisany w pamięci sterownika. Prowadziłoby to do rejestracji dużej ilości kodów usterek, z których trudno byłoby wybrać pierwotny kod usterki.
W przypadku kodu P0335 są to cztery monitory, w tym ważne: wypadania zapłonów, czujników tlenu i konwertera katalitycznego. Dopiero usunięcie przyczyny rejestracji kodu P0335 (nie musi to być wymiana czujnika wałka rozrządu) i skasowanie kodu usterki „odblokuje” pracę wymienionych w tabeli 4 monitorów. Ale jeśli w tych układach będą występować jakieś usterki, to dopiero wówczas będą mogły zostać wykryte.
Zwykle pracownicy serwisu niezależnego mogą poznać tylko kod usterki i jego opis. Wszystkie pozostałe informacje – patrz tabela – są dla nich niedostępne. Pracownicy serwisów autoryzowanych mają je zapewne w dokumentacjach serwisowych.

Usterka została wykryta, potwierdzona, ale kierowca o niej nie wie
Jest to sytuacja, w której kod usterki został wykryty, potwierdzony (usterka jest na pewno), ale kierowca nie został o niej poinformowany przez zapalenie się kontrolki MIL. Są to kody usterek, przy których w wykazach pochodzących od producentów samochodów widnieje informacja „non MIL”. Słowo „non” oznacza po angielsku „nie” lub „bez”, a MIL to znany skrót od nazwy kontrolki zamontowanej na tablicy wskaźników, której miganie lub ciągłe świecenie informuje kierowcę o tym, że w układzie sterowania silnikiem zostało wykryte uszkodzenie, które zwiększa emisję szkodliwych składników spalin.

Informacja „non MIL” oznacza, że nawet jeśli w układzie sterowania silnikiem zostanie wykryta usterka, potwierdzona (wykryta od 1 do 3 razy, zależnie od rodzaju usterki i wersji normy OBD), nie spowoduje to włączenia kontrolki MIL, czyli kierowca nie dowie się o niej. Dowie się dopiero serwisant, gdy odczyta zawartość pamięci kodów usterek.
U niektórych producentów samochodów takie kody usterek mogą dotyczyć np. obwodów: czujnika temperatury powietrza dolotowego, czujnika temperatury silnika lub czujnika spalania stukowego. Proszę przyjąć, że jest to rzadko stosowana kategoria kodów usterek. O jej wykorzystaniu przez producenta samochodu trzeba mieć informację, by nie wyciągać błędnych wniosków.

mgr inż. Stefan Myszkowski

GALERIA ZDJĘĆ

1. Przykładowy mechanizm napędu wałka rozrządu ustawiony z wykorzystaniem znaków umieszczonych na: 1 – wale korbowym, 2 – wałku rozrządu
2. Źródła informacji sterownika silnika o wzajemnym ustawieniu wału korbowego i wałka rozrządu silnika: 1 – czujnik ustawienia wałka rozrządu; 2 – czujnik ustawienia i prędkości obrotowej wału korbowego; 3 – znacznik na kole sygnałowym wału korbowego silnika, który informuje sterownik, że za określoną ilość stopni kąta obrotu wału korbowego (stała wartość, zna ja program sterownika silnika) tłok w cylindrze nr 1 będzie ustawiony w górnym martwym punkcie
3. Przykład oscylogramu, który pokazuje: A, B – przebiegi sygnałów z dwóch czujników ustawienia wałków rozrządu silnika V6; D – przebieg sygnału z czujnika ustawienia i prędkości obrotowej wału korbowego silnika. Dodatkowo na oscylogramie zaznaczona jest kolejność zapłonów (C) w cylindrach silnika. (Źródło: Audi of America)
4. Listwa paliwowa powrotowego układu wtrysku benzyny silnika ZI. Elementy na rysunku: 1 – króciec dopływu paliwa; 2 – listwa paliwowa; 3 – króciec odpływu paliwa do zbiornika (jest tylko w układach powrotowych); od 4 do 7 – elektromagnetyczne wtryskiwacze benzyny; 8 – struga wtryskiwanego paliwa
5. Przykład prawidłowych zmian chwilowej prędkości kątowej wału korbowego. Na przemian prędkość ta rośnie – w trakcie suwu pracy, a następnie maleje – w trakcie suwu sprężania w cylindrze, w którym w kolejności cykli pracy silnika powinien nastąpić jej zapłon. Przykład dotyczy silnika czterosuwowego o 4 cylindrach i kolejności cykli pracy silnika 1-3-4-2
6. Przykład nieprawidłowych zmian chwilowej prędkości kątowej wału korbowego, które wskazują, że w cylindrze nr 3 proces spalania nie przebiegł prawidłowo. Przykład dotyczy silnika czterosuwowego o 4 cylindrach i kolejności cykli pracy silnika 1-3-4-2

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony