Rys. 1. Przykład obowiązkowego i dodatkowego oznakowania taksówki [3]
Badania techniczne pojazdów dzieli się na: badania okresowe, badania dodatkowe i badania co do zgodności z warunkami technicznymi. Zasadą jest, że okresowe badanie techniczne pojazdu przeprowadza się co roku (z pewnymi wyjątkami), przed upływem roku od dnia pierwszej rejestracji albo od dnia przeprowadzonego badania.
Badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi podlega pojazd zabytkowy przed pierwszą rejestracją w Polsce. Niezależnie od badań okresowych, w przypadkach określonych w art. 81 ust. 11 pkt 1-10 ustawy – Prawo o ruchu drogowym [4], dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd:
1. skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego:
a) w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska,
b) który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy (z zastrzeżeniem pkt 5), lub noszący ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
2. skierowany przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu:
a) w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji,
b) jeżeli z dokumentów wymaganych do rejestracji wynika, że uczestniczył w wypadku drogowym lub narusza wymagania ochrony środowiska;
3. w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 pkt 5 i 6, z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem;
5. w którym została dokonana naprawa wynikająca ze szkody istotnej;
6. w którym w czasie badania technicznego stwierdzono ślady uszkodzeń lub naruszenie elementów nośnych konstrukcji, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
7. dla którego określono wymagania techniczne w przepisach o podatku od towarów i usług, w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych;
8. autobus, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h, co do zgodności z dodatkowymi warunkami technicznymi;
9. dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne w międzynarodowych porozumieniach dotyczących transportu drogowego;
10. wyposażony w blokadę alkoholową.
Zakres dodatkowych badań technicznych pojazdu został określony w § 3 ust. 1 pkt 1-15 rozporządzenia o zakresie i sposobie badań [2]. Należy podkreślić, że wykonanie dodatkowego badania technicznego pojazdu nie wpływa na termin następnego okresowego badania technicznego, określonego w dowodzie rejestracyjnym pojazdu (z pewnymi wyjątkami). Wykaz czynności kontrolnych oraz metod i kryteriów oceny stanu technicznego pojazdu podczas dodatkowego badania technicznego określono w dziale I załącznika nr 2 do rozporządzenia o zakresie i sposobie badań.
Dalej przedstawiono wybrane rodzaje dodatkowych badań technicznych pojazdów, tj. badanie dodatkowe taksówki, pojazdu uprzywilejowanego oraz pojazdu do nauki jazdy i egzaminowania.
1. Badanie dodatkowe taksówki
Okresowe badanie techniczne taksówki obejmuje sprawdzenie ogólnych wymagań określonych dla pojazdu samochodowego o dmc do 3,5 t (zakres badania okresowego) oraz warunków dodatkowych dla taksówki dotyczących wyposażenia i oznakowania (zakres badania dodatkowego).
Zgodnie z rozdziałem 7 działu 3 rozporządzenia o warunkach technicznych [1] taksówkę wyposaża się dodatkowo w:
- taksometr elektroniczny z ważnym dowodem legalizacji,
- co najmniej dwa miejsca dla pasażerów,
- co najmniej dwoje drzwi z każdego boku nadwozia lub dwoje drzwi z prawej strony, jedne z lewej strony i jedne z tyłu nadwozia, umożliwiające, tylko w razie konieczności, wyjście na zewnątrz,
- pomieszczenie na podręczny bagaż pasażerów,
- apteczkę doraźnej pomocy,
- ogumione koło zapasowe lub zestaw naprawczy.
W skład obowiązkowego oznakowania taksówki wchodzi dodatkowe światło z napisem „TAXI” (rys. 1), odpowiadające następującym warunkom:
- rozmieszczenie – na dachu,
- barwa – biała lub żółta samochodowa z czarnymi napisami widocznymi z przodu i z tyłu pojazdu,
- połączenia elektryczne – światło może być włączone wówczas, gdy taksometr jest wyłączony niezależnie od włączenia innych świateł i położenia urządzenia umożliwiającego pracę silnika; włączenie lub wyłączenie taksometru powinno powodować równoczesne odpowiednio: wyłączenie lub włączenie światła,
- powinno być widoczne po zapadnięciu zmroku z odległości co najmniej 50 m przy dobrej przejrzystości powietrza.
Dopuszcza się uzupełnienie światła „TAXI” o dwa światła migające barwy żółtej samochodowej, umieszczone po obu stronach lampy we wspólnej obudowie. Światła te mogą być włączane i wyłączane odrębnym wyłącznikiem przez kierowcę taksówki w razie zagrożenia jego bezpieczeństwa.
Komentarze (0)