Aktywny błąd w systemie radaru bocznego lewa i prawa strona
Radary boczne wykorzystywane są m.in. przez system asystenta skrzyżowań, który rozpoznaje sytuacje krytyczne przed pojazdem podczas gdy pojazd znajduje się na skrzyżowaniu i ostrzega o nich kierowcę przy pomocy sygnałów wizualnych i dźwiękowych.
Tekst przygotowany przez ekspertów TEXA Poland.
Poniżej opisujemy w jakich przypadkach kalibracja bocznego radaru jest niezbędna:
- wymiana czujnika radarowego przedniego (lewa lub prawa strona)
- wymiana podpory przedniego (lewego lub prawego) czujnika radarowego
- demontaż i ponowny montaż czujnika radarowego bocznego (lewy/prawy)
- demontaż i ponowny montaż podpory czujnika radarowego bocznego (lewy/prawy)
- wykonanie pracy naprawczych na przedniej części pojazdu lub w pobliżu przedniego lewego lub prawego bocznego czujnika radarowego
- uszkodzenie przedniego zderzaka
- demontaż i ponowny montaż przedniego zderzaka
- występuje błąd związany z brakiem lub złą kalibracją
- aktualizacja oprogramowania jednostki sterującej
Po wykonaniu stosownych napraw związanych z bocznym przednim czujnikiem radarowym (lewy lub prawy) należy wykonać kalibrację po stronie tylko tego czujnik, którego dotyczyła interwencja.
Poniżej opisujemy warunki dotyczące wykonania kalibracji:
- jeżeli pojazd wyposażony jest w zawieszenie pneumatyczne, poprzez interfejs multimedialny pojazdu należy ustawić tryb jazdy na tryb automatyczny lub komfortowy (normalny poziom zawieszenia)
-Należy sprawdzić a w razie potrzeby skorygować ciśnienie w oponach do wartości określonej przez producenta.
- brak osób w pojeździe
- bagażnik i przedział pasażerski muszą być puste (pojazd bez obciążeni)
- pojazd ustawiony na płaskiej i stabilnej powierzchni
- drzwi pojazdu muszą być zamknięte
- hamulec postojowy załączony
- silnik wyłączony
- ładowarka akumulatora podłączona
Do wykonania kalibracji niezbędne jest zastosowanie przyrządu TEXA ACS, maty kalibracyjnej kamer 360o, urządzenia TEXA Doppler Symulator oraz oprogramowania diagnostycznego TEXA IDC5 CAR.
Urządzenie potrzebne do wykonania kalibracji m.in. radarów bocznych
Ważne zalecenia w celu prawidłowego wykonania procedury:
- ustawiając urządzenie kalibracyjne należy zachować możliwie największą dokładność
- w pobliżu pojazdu nie mogą się znajdować żadne nadajniki lub anteny
- sprawdź, czy przedni zderzak nie jest wgięty lub uszkodzony
- podczas trwania procedury nie wyłączaj zapłonu
- nie opierać się o pojazd, ani nie otwierać drzwi/bagażnika w trakcie przeprowadzenia procedury
W momencie, gdy spełniliśmy wszystkie powyższe zalecenia i pojazd jest gotowy do kalibracji, rozpoczynamy ustawianie przyrządów zgodnie z następującymi krokami: (w naszym przypadku będziemy kalibrować lewy boczny radar)
- Ustawiamy matę do kalibracji równolegle do lewej strony pojazdu (zgodnie z kierunkiem jazdy)
- Ustawiamy narzędzia do wyznaczenia osi symetrii koła – na przednim i tylnym lewym kole
- Dopasowujemy krawędź maty kalibracyjnej do wartości „10” na dwóch narzędziach do wyznaczania osi
- Po prawidłowym ustawieniu maty kalibracyjnej, usuwamy narzędzia do wyznaczania osi symetrii koła.
(UWAGA – w tej chwili mata kalibracyjna jest równoległa do pojazdu i nie wolno jej ruszać aż do końca procedury)
Po wykonaniu powyższych kroków, przystępujemy do prawidłowego ustawienia przyrządu ACS – czynność tą wykonujemy wg następujących kroków:
- Instalujemy urządzenie Doppler Symulator na lewym pionowym wsporniku od ACS – odległość B=550mm oraz A=640mm
- Za pomocą poziomicy laserowej wyznaczamy centralny punkt piasty na przednim kole
- Należy skorygować ustawienie urządzenia ACS aż odległość między powierzchnią zewnętrzną Dopplera naprzeciwko pojazdu i punktem, w którym za zderzakiem zainstalowany jest czujnik radarowy wynosiła D=1000 +/- 10mm
(UWAGA – przesuwając urządzenie ACS należy utrzymywać jego środek względem osi piasty koła)
-
Należy sprawdzić, czy równoległość między urządzeniem do kalibracji a pojazdem jest prawidłowa, wykonujemy to sprawdzając czy odległości „C” zmierzone między matą do kalibracji a konstrukcją ACS, w dwóch punktach C są takie same
(Uwaga – urządzenia ACS nie można teraz przestawiać aż do zakończenia procedury)
Po prawidłowym ustawieniu urządzenia ACS pod względem równoległości do pojazdu przystępujemy do prawidłowej poziomej regulacji urządzenia ACS:
- Należy ustawić poziomicę cyfrową odpowiednio do jednej z dwóch bocznych płyt montażowych i upewnić się, że zmierzona wartość mieści się w zakresie nominalnym: 0,0+/- 0,1o
- Ustawić poziomicę cyfrową odpowiednio do środkowej płyty montażowej i upewnić się, że zmierzona wartość mieści się w zakresie nominalnym: 0,0 +/- 0,1o
(UWAGA: Jeżeli zmierzona wartość nie mieści się w zakresie nominalnym, należy odpowiednio skorygować nóżki regulacyjne na czterech rogach urządzenia)
W chwili, gdy wszystkie powyższe zalecenia co do ustawienia przyrządów zostały spełnione, można przystąpić do ostatniej fazy kalibracji, czyli uruchomienia procedury kalibracji za pomocą testera diagnostycznego.
W tym celu w zakładce regulacje wybieramy procedurę „Kalibracja przedniego lewego radaru narożnikowego (w odniesieniu do kierunku jazdy)”
Przed zainicjowaniem procedury należy włączyć urządzenie Doppler i postępować zgodnie z wskazaniami oprogramowania. Po zainicjowaniu procedury, jeżeli wszystko przebiegło prawidłowo wyświetlona zostaje tabela, gdzie podany zostaje wynik kalibracji.
W przypadku kalibracji prawego radaru bocznego procedura kalibracji przebiega w taki sam sposób.
Podsumowując – najważniejszym etapem kalibracji jest prawidłowe i precyzyjne ustawienie przyrządów niezbędnych do kalibracji. Karty techniczne dostępne w oprogramowaniu TEXA IDC5 CAR prowadzą mechanika krok po kroku przez wszystkie etapy procedury i to nie tylko w przypadku radarów bocznych, ale również innych elementów systemów ADAS, w które wyposażone są pojazdy.
Komentarze (0)