ReklamaBilbord - textar 01.10-31.10 Kamila

Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  05.04.2017, ~ Bartłomiej Ryś   

Kłopotliwy EGR. Jak sprawdzić poprawność jego działania? [PORADNIK]
Strona 1 z 3

Wielu klientów odwiedza warsztat z powodu zaworu EGR. Ten, jak doskonale wiemy, może przysporzyć wielu problemów. Jak przeprowadzić jego poprawną diagnostykę? Zapraszamy do poradnika stworzonego przez firmę TEXA na przykładzie Forda Mondeo IV 2.0 16V TDCi QXBA.

EGR - co to właściwie jest?

EGR – Exhaust Gas Recyrculation – Recyrkulacja spalin - wprowadzona od rozpoczęcia obowiązywania nory EURO 3 dla wszystkich samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi. Zadaniem zaworu EGR jest zmniejszenie emisji tlenków azotu po przez doprowadzenie części spalin do kolektora dolotowego. Wysokiej zawartości tlenków azotu w spalinach sprzyja nadmiar tlenu i wysoka temperatura spalania w cylindrze. Doprowadzenie spalin do kolektora dolotowego, a tym samym zmniejszenie udziału tlenu w mieszance zmniejsza temperaturę spalania. Dzieje się tak, dlatego, że dwutlenek węgla zawarty w spalinach ma większą pojemność cieplną niż świeże powietrze. By zwiększyć temperaturę dwutlenku węgla o daną jednostkę ciepła, należy dostarczyć więcej energii niż w przypadku ogrzewania powietrza. Zmniejszenie udziału tlenu i obniżenie temperatury spalania wpływają na redukcję emisji szkodliwych NOx.

Zawór EGR aktywowany jest w zakresie obrotów biegu jałowego oraz średnich obciążeń silnika do około 3000obr/min. Regulacja domieszki spalin odbywa się w sposób dynamiczny, w zależności od stopnia obciążenia silnika, sterownik reaguje natychmiastową zmianą wychylenia zaworu. Niedostatek tlenu przy dużym obciążeniu powodowałby powstanie czarnego dymienia oraz strat mocy, dlatego też praca zaworu EGR jest stale nadzorowana przez sterownik za pomocą danych dostarczanych przez przepływomierz powietrza lub czujnik potencjometryczny skoku zaworu. Ważną zależnością jest fakt, że zwiększenie stopnia recyrkulacji spalin wpływa na zmniejszenie masy zasysanego powietrza, co łatwo zaobserwować podczas testu aktywacji zaworu EGR podczas pracy silnika na biegu jałowym. Im większe jest wychylenie zaworu, co wiąże się z dostarczeniem większej ilość spalin do kolektora ssącego, tym wskazanie masy zasysanego powietrza maleje.

Objawami uszkodzenia zaworu EGR mogą być m.in.: 

  • utrata mocy silnika,
  • zwiększenie emisji czarnego dymu,
  • nierównomierna praca silnika, 
  • szarpanie podczas przyśpieszania,
  • gaśnięcie silnika – szczególnie w przypadkach kiedy silnik nie osiągnął jeszcze temperatury roboczej,
  • pojawianie się błędów w sterowniku silnika, oraz sterownikach odbierających informację o momencie obrotowym silnika (np. sterownik automatycznej skrzyni biegów). 

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 167

  • 57
    ZADOWOLONY
  • 24
    ZASKOCZONY
  • 28
    POINFORMOWANY
  • 22
    OBOJĘTNY
  • 10
    SMUTNY
  • 15
    WKURZONY
  • 11
    BRAK SŁÓW

Komentarze (3)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ andy125 3 2 miesiące temu Załóżmy, że auto ma 4 gary. Odejście na egr znajduje się tylko na jednej rurze od jednego gara. W moim Kia ceed to odejście jest nieco mniejsze niż rura od której odchodzi. Jaki więc maksymalny procent wszystkich gazów jest zawracany do powtórnego przepalenia. Maksymalnie to może być 1/2 z 4 czyli 12,5%. Ponieważ tor recyrkulacji jest przytykany przez sam zawór EGR a po przejechanych kolejnych kilometrach drożność maleje /co widać na wielu filmach na You Tube/ to ilość spalin poddawana ponownemu przepaleniu jest nie większa 6-8%. Można dalej wyliczyć o ile zmniejsza się ilość tlenków azotu czy dwutlenku węgla, a przecież te 6-8% powtórnie przepalone też zawiera syf. Zasadność istnienia układu recyrkulacji pozostaje pod wielkim znakiem zapytania. Pojawiają się urządzenia stosujące technologię walnut blasting, które mają naprawiać zasyfianie dolotów przez recyrkulację i biznes napędza nowy biznes. Pozdrawiam i życzę dobrego samopoczucia konstruktorom silników spalinowych.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ gość 2 4 miesiące temu a jakie parametry ma egr sterowany elektrycznie mondeo mk3 duratec he pb 2001r
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ arek 1 7 miesięcy temu Nie sądziłem, że problem z brakiem doładowania może mieć związek ze złą pracą zaworu EGR. Objawy opisane w artykule bardzo pasują do tych, na które cierpi mój 2.0 TDCI. Tym bardziej, że ostatnio miałem problemy z EGRem, których jak widać nie usunąłem całkowicie.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony