Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Maksymalny potencjał diagnostyczny
Pracom nad tworzeniem i udoskonalaniem urządzeń TEXA towarzyszą nieustannie te same cele: zaoszczędzić czas pracy, zredukować czas komunikacji z jednostkami ECU, dostarczyć praktycznych rozwiązań i funkcji, które przyspieszą wyszukiwanie potrzebnych informacji bezpośrednio z urządzenia diagnostycznego. Cele te realizowane są na dwu płaszczyznach: sprzętowej i oprogramowania. W niniejszej publikacji przybliżymy dwa spośród szerokiej gamy urządzeń TEXA. Tworzą one doskonały duet sprzętowy, oferujący maksymalny potencjał diagnostyczny.

12410 Interfejs diagnostyczny Navigator TXT. right Dla sektora samochodów osobowych i dostawczych TEXA oferuje szereg urządzeń, wśród których najpopularniejszym jest klasyczny interfejs diagnostyczny NAVIGATOR TXT Pass-Thru współpracujący z oprogramowaniem IDC4 instalowanym na komputerze klasy PC. Jest to urządzenie o niewielkich rozmiarach, wyposażone w moduł Bluetooth, który pozwala na eliminację kabli połączeniowych. W przypadku silnych zakłóceń fali elektromagnetycznej może jednak nadal korzystać z tradycyjnego połączenia kablowego pomiędzy komputerem a narzędziem. Navigator TXT obsługuje wszystkie protokoły komunikacyjne, a dodatkowo zgodny jest z protokołem PASS-THRU.

Dzięki zaawansowanym funkcjom diagnostycznym mechanik ma możliwość wykorzystania go do diagnozowania systemów silnika, hamulców, automatycznych skrzyń biegów, poduszek powietrznych, systemów komfortu oraz wielu innych. Umożliwia wykonywanie rozmaitych testów, np. elementów wykonawczych, elektrozaworów itp. Daje możliwość programowania sterowników, kodowania wtryskiwaczy, konfiguracji systemu komfortu. Otwiera możliwość wykonania szerokiego zakresu regulacji. Baza danych zawiera również informacje dotyczące cykli obsługowych pojazdów, co daje klientowi możliwość wykonywania obsługi okresowej pojazdów zgodnie z zaleceniami producentów samochodów. Nie wspominamy już o standardowych operacjach, takich jak odczyt parametrów czy błędów oraz informacji o samym sterowniku danego systemu. Navigator TXT pracuje w zakresie napięcia zasilania do 8-32 V, czyli może być wykorzystany w każdego typu pojazdach. Urządzenie to dzięki swej odpornej na wstrząsy, uderzenia jak i wilgoć obudowie staje się wieloletnim wyposażeniem warsztatu.


Oprogramowanie współpracujące z Navigatorem TXT CAR to nowoczesna platforma IDC4 w wersji LIGHT lub PLUS. Została zaprojektowana w celu maksymalnego uproszczenia pracy mechaników z coraz bardziej skomplikowanymi pojazdami. Skonstruowana jest jako przewodnik przeprowadzania naprawy, który sugeruje mechanikowi parametry do skontrolowania i dostarcza natychmiastowego odczytu błędów, ze wskazaniem krok po kroku całego procesu naprawy. Oprogramowanie, w zależności od wersji, oprócz swoich podstawowych zadań z zakresu komunikacji z ECU, oddaje do dyspozycji mechanika szereg interesujących dodatkowych źródeł wsparcia:
- interaktywne schematy elektryczne - schematy pozwalające na wyszukiwanie na sylwetce pojazdu lokalizacji wybranych na schemacie elementów, ich opisy, zdjęcia itd.;
- karty techniczne podzespołów opisujące ich zasady działania;
- biuletyny techniczne będące gotowymi procedurami naprawczymi;
- TGS2 automatyczne wyszukiwanie systemów obecnych w pojeździe.

Połączenie z internetem zwiększa możliwości oprogramowania IDC4 CAR. W sposób automatyczny, w godzinach nocnych, może ono pobierać z serwera TEXA nowe informacje, wszystkie biuletyny techniczne i karty podzespołów. Może skorzystać z wyjątkowej funkcji TEXA „SZUKAJ” wspieranej przez Google. Wystarczy wpisać kilka informacji o marce i modelu diagnozowanego pojazdu, aby otrzymać bezpośrednio na ekranie oprogramowania diagnostycznego listę rozwiązań i procedur naprawczych. Mimo tak rozbudowanych możliwości nowoczesnego sprzętu diagnostycznego, często okazuje się on jednak niewystarczający, szczególnie w sytuacjach usterek o charakterze przejściowym i krótkotrwałym. Informacje zgromadzone podczas diagnostyki stacjonarnej, którą można nazwać tradycyjną, wykonywaną w warsztacie, wymagają uzupełnienia o testy drogowe możliwe do wykonania dzięki diagnostyce mobilnej. Możliwości monitoringu i zapisu danych podczas normalnej pracy pojazdu oferuje rewolucyjne narzędzie TEXA OBD Matrix. Będąc doskonałym uzupełnieniem dla Navigatora, TXT CAR jest jednocześnie innowacyjnym urządzeniem diagnostycznym, które zmienia podejście do napraw samochodowych. Podłączane jest bezpośrednio do gniazda diagnostycznego 16pin OBD, dając możliwość rejestracji parametrów bieżących i usterek z dowolnego systemu od silnika, skrzyni automatycznej, klimatyzacji, aż do systemu komfortu. Ale oczywiście to żadna nowość! Prawdziwą rewolucją jest to, że OBD Matrix jest instalowany przez mechanika w samochodzie klienta, gdzie pozostaje aktywny przez wiele dni, rejestrując dane podczas codziennego użytkowania.

OBD Matrix informuje nas w jakich warunkach pojawiła się usterka, np. na jakich obrotach, jakie parametry towarzyszyły zapalaniu się kontrolek i czujników sygnalizujących nieprawidłowości; Tradycyjne urządzenie diagnostyczne nie wykryje ich w warsztacie. Pojawią się ponownie zaraz po jego opuszczeniu i rodzą przykre sytuacje zarówno dla kierowców, jak i dla właściciela warsztatu, podważając wzajemne zaufanie.

Dzięki OBD MATRIX możemy zapisać testy jazdy w wewnętrznej pamięci urządzenia, które następnie wyświetlone i przeanalizowane są przez mechanika na jego komputerze PC. Pamięć urządzenia 32Mb pozwala na maksymalny zapis danych do 90 godzin. W oparciu o ich analizę mechanik będzie wiedział jak przeprowadzić naprawę.

Zastosowanie OBD MATRIX jest niezwykle proste. Mechanik przeprowadza konfigurację urządzenia synchronizując go z badanym sterownikiem, jednocześnie określając czas próbkowania sygnału od 0,25 s do 5 s, a następnie na czas pomiaru umieszcza go w gnieździe diagnostycznym pojazdu. IDC4 CAR dostarczane razem z Navigatorem TXT obsługuje cykle jazdy wykonywane za pośrednictwem OBD MATRIX. Do komunikacji pomiędzy komputerem PC a OBD MATRIX służy stacja dokująca z przewodem USB. IDC4 CAR tworzy bazę danych wykonanych testów identyfikowanych numerem rejestracyjnym pojazdu, nazwiskiem użytkownika oraz datami wykonanych pomiarów. Raport z podziałem na wykonane trasy precyzyjnie umożliwia określenie momentu wystąpienia nieprawidłowości. Przy każdym z zapisanych testów znajduje się lampka: kolor zielony to brak usterek, zaś czerwony to usterka. Pozwala to na szybką weryfikację testu, podczas którego wystąpiła awaria. Ponadto, OBD MATRIX nie zakłóca w najmniejszy sposób jazdy czy pracy pojazdu. Z tego też względu TEXA nie umożliwia, podczas jazdy, diagnozy systemów aktywnego bezpieczeństwa, takich jak ABS/TCS czy SRS (AIR BAG).

OBD MATRIX wyposażony jest w cykliczną pamięć, która w sytuacji braku odczytu błędów nadpisuje świeższe dane. TEXA oferuje możliwość korzystania z OBD MATRIX również klientom nieposiadającym Navigatora TXT CAR. Specjalnie dla szerokiego grona użytkowników dostępne jest oprogramowanie IDC4 MATRIX CAR – tylko do współpracy z OBD MATRIX. IDC4 oferuje wyjątkowo szerokie pokrycie pojazdów (sprawdź na: www.texa.com/applicationlist) oraz regularne aktualizacje. W bazie występują samochody osobowe, dostawcze, motocykle, skutery wodne i śnieżne, łodzie motorowe oraz maszyny rolnicze i silniki przemysłowe, pojazdy ciężarowe, przyczepy, naczepy i autobusy. Mimo iż niniejszy artykuł poruszył tematykę diagnostyki samochodów osobowych warto wspomnieć, że TXT udostępnia wielostronnym warsztatom opcję zintegrowania oprogramowania diagnostycznego do samochodów osobowych z motocyklami, samochodami ciężarowymi i maszynami rolniczymi. W ramach ofert promocyjnych istnieje możliwość korzystania bez ograniczeń z telefonicznego wsparcia technicznego dostarczanego przez techników Texa Poland. Zapraszamy do współpracy.

Texa Poland Sp. z o.o.
ul. Babińskiego 4
30-393 Kraków
www.texapoland.pl
e-mail: info@texapoland.pl
infolinia: 12 263 10 12


opcje dostępne przy aktywnej usłudze aktualizacji oprogramowania Texpack; usługa jest odpłatna.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony