Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

MUNSTER składany w Polsce

Z początkiem roku 2007, po 6-miesięcznych testach, firma Werther Polska wprowadziła do swojej oferty urządzenie MUNSTER 3008bT. Popularność, a co za tym idzie sprzedaż tego urządzenia przerosła oczekiwania. Dobre wyniki mają swoje przyczyny. Nie mamy na naszym rynku zbyt wielu urządzeń o takich możliwościach i parametrach. Olbrzymią zaletą urządzenia jest fantastycznie napisany program, obsługuje się go praktycznie intuicyjnie,
a w dodatku jest niebywale przejrzysty.



Adam Danilewicz WERTHER International Polska Sp. z o.o.

I jeszcze jedna ważna cecha. Wydaje się to niemożliwe, ale to urządzenie można nabyć już za 23 tysiące zł netto. Poniżej przedstawiamy krótki schemat pomiaru, który – mam nadzieję – przybliży Państwu to urządzenie. Prawie cały program możemy obsłużyć dwoma klawiszami [Pg Dn] i [Pg Up], przyciśnięcie [Pg Dn] powoduje przechodzenie programu po poszczególnych szczeblach, a [Pg Up] cofnięcie o szczebel. Pierwszy ,,klik”, to wejście do bazy danych (około 16 tys. pojazdów).



Rys. 1. Ekran główny.



Rys. 2. Baza danych.

Do usług mamy trzy przeglądarki, które segregują pojazdy według: producentów, kraju pochodzenia, częstotliwości wyboru. Kolejny szczebel to dane techniczne pojazdu. Znajdziemy tu takie informacje, jak: ciśnienie w ogumieniu, rozstawy osi, ewentualne dociążenia, zwisy. Niektórzy producenci udostępnili również informacje o sposobie regulacji.



Rys. 3. Obciążenie pojazdu.

Nie musimy niczego zapamiętywać ani zapisywać, bo zawsze możemy się cofnąć do tego poziomu. Kolejny raz przyciskamy prowadzący klawisz, urządzenie daje nam czas na założenie zespołów pomiarowych i dokonanie przeglądu technicznego samochodu naszego klienta. Raport ten możemy wydrukować od razu albo razem z wynikami pomiaru.



Rys. 4. Dane producenta.



Rys. 5. Instruktaż przed pomiarem.

Jak każde nowoczesne urządzenie, Munster umożliwia wykonanie kompensacji bicia obręczy kół na dwa sposoby. Pierwszy z nich to tradycyjna trzypunktowa, którą wykonujemy po uniesieniu koła. Druga to znacznie łatwiejsza i szybsza, wymagająca tylko przetoczenia koła o 1/4 obrotu (około 40 cm). Tu musimy pamiętać, że aby skorzystać z tego udogodnienia, musimy posiadać odpowiednio równe stanowisko. Kolejny krok to wykonanie skrętów kół kierowanych celem wyznaczenia kątów wyprzedzenia i pochylenia sworznia zwrotnicy (pamiętamy o zablokowaniu hamulca). Do dyspozycji mamy skręt 7, 14 lub 20 stopni. Program po kolei pokazuje nam czynności, jakie mamy wykonać (przypominając nawet stan poziomic, co wyklucza możliwość popełnienia błędu). Oczywiście, wszystkie kąty odczytywane są z głowic i nie ma konieczności stosowania obrotnic elektronicznych. Po około 6 minutach (pomiar szybkości pomiaru dokonany na podnośniku 4-kolumnowym WERTHER 450AT) od wprowadzenia samochodu mamy wykonane pomiary wszystkich kątów.



Rys. 6. Kontrola stanu technicznego.



Rys. 7. Kompensacja 3-punktowa.

Tak szybki pomiar usprawnia pracę w warsztacie. Ale pomiar to nie wszystko, bo pozostaje regulacja. I tutaj nie zostajemy bez wsparcia - urządzenie posiada szereg udogodnień, które pomogą nam przy niełatwej operacji. Do dyspozycji mamy dwa ekrany regulacji: przednia i tylnia oś. Na tych ekranach możemy wykonać ustawienie: pochylenia kół, zbieżności całkowitej i połówkowych, nierównoległości osi. Wyniki te możemy sobie powiększyć tak, aby były widoczne z daleka.



Rys. 8. Kompensacja przy przetoczeniu.



Rys. 9. Pomiar.

Funkcja zbieżności połówkowych na skręconych kołach ułatwia regulację zbieżności w autach, gdzie drążki usytuowane są w górnej części koła (Opel Astra, Audi 80). Pomocna jest funkcja regulacji pochyleń kół na uniesionym pojeździe (np. Golf 3).



Rys. 10. Komunikat po wykryciu błędnego ustawienia głowic.



Rys. 11. Wyniki pomiaru dla osi tylnej.

Ciekawą rzeczą jest dodatkowa możliwość regulacji tak rzadko docenianego kąta, jakim jest wyprzedzenie sworznia zwrotnicy. Opcjonalnie urządzenie możemy przystosować do pomiaru wielowahaczowego zawieszenia. Wiązać się to będzie z dokupieniem specjalnej belki i programu. Munster posiada możliwość tworzenia bazy danych i przechowuje wyniki pomiarów. Dzięki temu możemy prowadzić dokładną dokumentację pomiarów, np. zapisywanie modelu opon. Archiwizacja pomiarów i regulacji pozwala na unikanie kłopotów z nieuczciwymi klientami.



Rys.12. Podpowiedź przy regulacji pochylenia kół.

Oczywiście, klient otrzymuje czytelny wydruk i protokół wykonania przeglądu. Bazę danych wykon”anych można dowolnie edytować, czyli usuwać, zmieniać i dopisywać. To samo możemy robić z bazą danych pojazdów. Urządzenie Munster występuje w dwóch wersjach wykonania: ECO i Profesional. Firma Werther to sprawdzony gracz na naszym rynku, wyróżnia ją staranny dobór urządzeń oraz dbałość o rozwijanie sieci serwisu (Bydgoszcz, Rzeszów, Katowice, Kraków, Wrocław, Białystok). Docelowo planuje się otwarcie jeszcze ośmiu punktów, tak aby w całym kraju serwis obejmował teren w promieniu nie większym niż 100 km.



Rys. 13. Regulacja zbieżności przy kołach skręconych.



Rys. 14. Pomiar przy zwolnionych kołach.

Projekt na rok 2008 przewiduje uruchomienie linii montażowej urządzeń Munster w Polsce. Szacuje się, że obniży to cenę urządzenia jeszcze o 12 proc. Podjęte zostaną działania w celu uzyskania certyfikatu zgodności ITS. W roku 2007 udało się wyeksportować już pierwszych kilka sztuk za wschodnią granicę.



Rys.15. Rama z oprzyrządowaniem do regulacji krzywej zbieżności.

Urządzenia Werther dostępne są w punktach konsultacyjno-serwisowych, których wykaz znajduje się na stronie internetowej www.werther.pl, jak i w sieciach handlowych (Fota, JC Auto, Gordon, Elit, Inter-
-Team, Inter-Cars).



Rys. 16. Munster 3008bT.



Rys. 17. Munster 3008 ECO.

Charakterystyka MUNSTER 3008bT:
- Cyfrowe kamery CCD do pomiary zbieżności.
- Wysokiej klasy kątomierze.
- 8 czujników poziomych.
- Funkcja Wysoka Dokładność.
- 8 jednoczesnych pomiarów przy zastosowaniu 8 mikroprocesorów umieszczonych w głowicach.
- Ponad 16 000 modeli samochodów w bazie danych.
- Aktualne wskazówki dla operatora w czasie pracy.
- System Windows.
- 17” 1024 x 768 Monitor (opcjonalnie 19” lub 21”).
- Bezpośredni pomiar skrętów kół, nie wymagane obrotnice z podziałkami.
- Komunikacja infrared i blue tooth.
- Funkcja Easy Toe.
- Funkcja Living Caster.
- Funkcja Power Sleeping.

Tab. Zakresy pomiarowe i dokładności MUNSTER 3008bT.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony