ReklamaBilbord - textar 01.10-31.10 Kamila

Diagnostyka

Diagnostyka

4 miesiące temu  22.05.2019, ~ Administrator   

Odpowietrzanie skrzyni korbowej to nie tylko kwestia ekologii

Zepsuty układ odpowietrzania skrzyni korbowej często wymaga naprawy pokrywy zaworów. Warto go przy okazji wyczyścić

Strona 1 z 3

Odpowietrzanie skrzyni korbowej to nie tylko kwestia ekologii. Jeśli w naprawianym pojeździe obserwujemy niestabilne obroty na biegu jałowym, to warto również przyjrzeć się odpowietrzaniu.

Jedną z typowych sytuacji w warsztacie samochodowym jest brak kodów błędów, zła praca silnika i uszkodzenie w torze powietrza. Pod pojęciem tor powietrza rozumiemy układ dolotowy powietrza z ewentualnym doładowaniem i wylot spalin łącznie z układem EGR. Poza tym do systemu doprowadzenia powietrza do komór spalania dołączamy dodatkowe układy, między innymi przewietrzanie skrzyni korbowej, pochłaniania oparów paliwa ze zbiornika i wiele innych. Systemy rozprowadzające powietrze, spaliny i opary tworzą czasami proste układy, widoczne gołym okiem. Są one zazwyczaj nieskomplikowane pod względem zależności. Nawet działanie zaworów powietrznych da się przewidzieć. Bez specjalnej dokumentacji widzimy, kiedy i jak powinny działać. I w takich przypadkach łatwo wykryć usterkę, zwłaszcza w sytuacji źle pracującego silnika i braku błędów. Musimy pamiętać, że elektroniczny układ sterowania nie widzi nieszczelności, niesprawnych zaworów czy węży zaciskających się pod wpływem ciśnienia lub podciśnienia. 

Diagności naprawiający samochody doskonale wiedzą, że jeśli elektroniczny sterownik nie potrafi określić błędów, to usterka jest najprawdopodobniej po stronie mechanicznej lub właśnie w systemie sterowania powietrzem. I rzeczywiście szybko ją wykrywają. Problem tkwi w innych sytuacjach, kiedy potrzebna jest trochę szersza wiedza na te tematy. I właśnie o nich kilka słów.

Na czym polega odpowietrzanie konwencjonalnej skrzyni korbowej?

Podczas jazdy samochodem do komór spalania dostaje się paliwo i powietrze, tworząc palną mieszankę. Warto wiedzieć, że nie całe paliwo zostaje spalone, a po wybuchu mieszanki nie wszystkie spaliny wydostają się do układu wydechowego. Część z nich przedostaje się właśnie do układu korbowego, czyli tam, gdzie jest olej silnikowy. Dzieje się to pod wpływem nieszczelności między tłokiem a cylindrem. Gazy te, silnie toksyczne, powinny być doprowadzone do powtórnego spalenia, a więc do układu dolotowego powietrza. Najprostszy składa się z rurek łączących skrzynię korbową z dolotem powietrza, przeważnie z obudową filtra powietrza. Poza tym stosowany jest odpowiedni zawór. Taki układ nazywa się PCV (Positive Crankcase Ventilation), stąd nazwy poszczególnych elementów, na przykład zawór PCV. O tym zaworze warto powiedzieć kilka słów. Niektóre firmy samochodowe wymagają wymiany tego zaworu na przykład co 2 lata. Praktycznie prawie nikt się tym nie przejmuje i czasami można spotkać zawory niewymieniane od lat kilkunastu.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 8

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 5
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony