Zebrane i usystematyzowane informacje, dane oraz schematy opracowane są na podstawie danych fabrycznych pojazdów pochodzących od ponad 80 różnych producentów samochodów z całego świata.
Porównując współcześnie funkcjonujące warsztaty i serwisy samochodowe z tymi działającymi jeszcze choćby w ostatnim dziesięcioleciu ubiegłego wieku, widoczne są dość istotne różnice, podobnie jak przy porównaniu konstrukcji pojazdów samochodowych obecnie eksploatowanych z tymi sprzed dwóch dekad.
Wszystkie te zmiany spowodowane były przede wszystkim ogromnym postępem technologicznym, głównie w zakresie elektroniki. Gwałtowny postęp w zakresie technologii układów elektronicznych i sterowania mikroprocesorowego wprowadził wiele zmian zarówno w zakresie konstrukcji samych pojazdów samochodowych i jego poszczególnych układów i systemów, jak również w oprzyrządowaniu, osprzęcie i urządzeniach wykorzystywanych do ich diagnozowania, obsługi i ewentualnej naprawy.
To właśnie w ciągu ostatniego dziesięciolecia XX wieku wprowadzono do powszechnego użytku komputery typu PC, których możliwości od tamtej pory wykorzystywane są zarówno do zwykłych czynności związanych z zarządzaniem i organizacją pracy warsztatu samochodowego, kontaktowania się z klientami i dostawcami części, a także olejów i płynów eksploatacyjnych, jak również do funkcjonowania specjalistycznych urządzeń diagnostycznych, kontrolnych i pomiarowych. Praca najważniejszych przyrządów tego typu polega na zbieraniu informacji niezbędnych do prawidłowej diagnozy i ewentualnej naprawy, a następnie przekazywaniu ich do centralnej jednostki, którą jest komputer. To właśnie w nim realizowana jest analiza zebranych danych i parametrów – porównywanie ich z bazą danych parametrów wzorcowych. Efektem końcowym są dane wyświetlone na ekranie monitora, które następnie zapisywane są w pamięci oraz ewentualny wydruk protokołu pomiarowego na drukarce będącej wyposażeniem urządzenia.
Podobnie jak w innych branżach również w warsztatach samochodowych zastosowanie komputera i związanych z nim technologii informatycznych pozwala na zdecydowane podniesienie jakości wykonywanych usług, obniżenie ogólnych kosztów związanych z prowadzeniem działalności oraz zwiększa wydajność pracy.
Ponieważ prowadzenie warsztatu samochodowego związane jest z prowadzeniem księgowości, wystawianiem faktur sprzedaży, rejestracją dokumentów i ewidencji magazynowej, wykorzystanie w tym zakresie komputerów jest dziś nieodzowne. Oprogramowanie umożliwia tworzenie bazy klientów i kontrahentów, co automatyzuje prace przygotowawcze niezbędnych dokumentów oraz ułatwia prowadzenie pełnej korespondencji przy wykorzystaniu połączeń internetowych.
Specjalistyczne programy komputerowe zawierają konkretne dane dedykowane poszczególnym specjalizacjom prowadzonych usług motoryzacyjnych, wykorzystywane są np. do prowadzenia stacji kontroli pojazdów czy do kosztorysowania prac przy naprawach powypadkowych.
Zastosowanie komputerów w warsztacie samochodowym zmieniło również diametralnie sposób dostępu do wszelkich informacji technicznych niezbędnych przy diagnozowaniu, serwisowaniu i naprawach pojazdów samochodowych. W przeszłości dostęp do jakichkolwiek informacji technicznych, czyli różnego rodzaju danych, parametrów, schematów, instrukcji montażowych, opisów procedur diagnostycznych i naprawczych możliwy był wyłącznie przy wykorzystaniu książek i różnego rodzaju katalogów. Obecnie zbiory tego typu danych technicznych rozprowadzane są i powszechnie użytkowane w formie elektronicznej, umożliwiającej znacznie szybsze i zdecydowanie wygodniejsze wyszukanie niezbędnych informacji.
Obecnie w ofercie rynkowej dla warsztatów samochodowych istnieje wiele innych specjalistycznych oprogramowań ułatwiających pracę. Na uwagę zasługuje między innymi program ESI[tronic] opracowany przez firmę Bosch. Obejmuje on przede wszystkim informację techniczną dotyczącą układów produkowanych właśnie przez Boscha. Zawiera instrukcje montażu i naprawy układów zapłonowych, diagnozy sterowników, rysunki złożeniowe oraz informacje o częściach zamiennych. Oferuje wartości kontrolne ponad ośmiu tysięcy pomp rzędowych i około półtora tysiąca rozdzielaczowych pomp wtryskowych.
Kolejnym programem komputerowym zawierającym zbiór informacji technicznej pojazdów samochodowych jest Info-Tech, który zawiera instrukcje dotyczące obsługi i napraw samochodów osobowych i dostawczych, informacje o 46 markach oraz ponad 700 modelach, a także schematy elektryczne ponad 6000 silników.
Innym bardzo popularnym zbiorem informacji technicznych jest AuDaConAIS. Baza danych tego programu zawiera informacje dotyczące zarówno samochodów osobowych, jak również ciężarowych. Zawiera informacje serwisowe, czasy napraw wraz z kalkulacją oraz informacje naprawcze. W bazie danych zawarte są:
- ogólne dane pojazdu,
- ilości płynów eksploatacyjnych,
- momenty dokręcania,
- systemy paliwowe,
- systemy zapłonowe,
- wartości kontrolne spalin,
- oświetlenie,
- hamulce.
Komentarze (0)