ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Diagnostyka

Diagnostyka

19 dni temu  27.11.2018, ~ Administrator   

Oscyloskop w serwisie samochodowym – czy jest przydatny?

Rys. 1. Tester PDL5500

Strona 1 z 2

Na tak postawione pytanie większość mechaników mających jakieś doświadczenie w diagnozowaniu samochodów odpowiada twierdząco. Natomiast na kolejne: czy mają oscyloskop i go używają – zdecydowana większość odpowiada niestety przecząco. Z czego wynika taka sytuacja?

W większości przypadków problemem jest wiedza, a raczej jej brak. Zresztą samo słowo oscyloskop nie brzmi przyjaźnie. Czym w takim razie jest i do czego służy ten przyrząd? 
Oscyloskop to narzędzie służące do pomiarów wielkości elektrycznych, takich jak napięcie, natężenie prądu, częstotliwość oraz innych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, dających się przetworzyć na wielkość elektryczną. Jego główna zaleta to możliwość pomiarów szybkozmiennych i obrazowanie ich w formie graficznej.

Problemy z obsługą
Główny problem w posługiwaniu się oscyloskopem polega na tym, że nie wystarczy podłączyć się tak jak testerem do złącza diagnostycznego i odczytać informacje (kody błędów czy parametry pracy) – podłączyć się trzeba bezpośrednio pod sprawdzany komponent (czujnik lub element wykonawczy). Aby tego dokonać, musimy wiedzieć, gdzie on się znajduje, jak wygląda jego złącze i na których pinach znajdują się sygnały, które chcemy mierzyć. Kolejny problem to konieczność konfiguracji – musimy dobrać skalę osi amplitudy i osi podstawy czasu, czyli musimy wiedzieć, jaki sygnał będziemy mierzyć.
Na koniec pozostaje interpretacja otrzymanego wyniku – musimy umieć określić, czy zmierzony przez nas sygnał jest prawidłowy, czy nie. Z rozwiązaniem tego problemu przychodzi Snap-on. SUN PDL5500 (rys. 1)to tester diagnostyczny z oscyloskopem wyposażonym w bazę procedur pomiarowych dla konkretnych podzespołów w danym samochodzie (skonfigurowany oscyloskop, gotowe procedury pomiarowe wraz z sygnałami wzorcowymi). Wystarczy, by mechanik dysponujący takim urządzeniem wiedział, jaki komponent chce sprawdzić, a resztę potrzebnych informacji może znaleźć w urządzeniu – dzięki temu zdecydowanie rozszerzył się krąg użytkowników oscyloskopów.

Jak to działa?
Na przykładzie z praktyki warsztatowej pokazana zostanie przydatność pomiarów oscyloskopowych z wykorzystaniem możliwości, jakie daje PDL5500. Jednym z częstych problemów, z którymi borykają się mechanicy, jest konieczność weryfikacji poprawności działania przepływomierza. Jest to o tyle trudne, że nieprawidłowe działanie często nie powoduje zapisania kodu błędu – sytuacja taka może mieć miejsce, gdy wartość sygnału z przepływomierza jest za niska, jednak ponieważ mieści się w zakresie pracy podzespołu, to sterownik silnika nie zapisuje kodu błędu.
Pracę przepływomierza możemy w prosty i szybki sposób sprawdzić za pomocą oscyloskopu – musimy tylko wiedzieć, jak się podpiąć, jak skonfigurować oscyloskop i jaki powinien być prawidłowy sygnał. Te wszystkie niezbędne informacje znajdzie mechanik w testerze PDL5500. Na rys. 2, 3 i 4, na przykładzie popularnego silnika 2.0 diesel z Forda Mondeo, pokazana została procedura pomiarowa. Pomiar sygnału z przepływomierza pokazany został na rys. 5. Widać, że jest to przepływomierz częstotliwościowy, którego amplituda sygnału powinna być stała i mieścić się w przedziale 0-5 V, natomiast częstotliwość sygnału rośnie wraz ze wzrostem mierzonej masy powietrza. Aby ułatwić pracę mechanikowi, w testerze PDL5500 przygotowana jest procedura pomiaru częstotliwości sygnału z przepływomierza, pokazana na rys. 6. Mając takie możliwości pomiarowe i informacje, jak zinterpretować zmierzony sygnał, każdy warsztat będzie w stanie szybko zweryfikować prawidłowość działania poszczególnych podzespołów.
Dość częstym problemem, z którym spotykają się warsztaty, jest wypadanie zapłonu. Sterownik monitoruje pojawienie się zapłonu w cylindrze jedynie na podstawie chwilowego wzrostu prędkości obrotowej wału korbowego. Warto więc mieć możliwość sprawdzenia, czy faktycznie nastąpił zapłon na danym cylindrze i czy czujnik prędkości wału korbowego działa prawidłowo. Na rys. 7 przedstawiono przykład wykorzystania oscyloskopu do sprawdzenia poprawności działania układu zapłonowego.
Standardowe ustawienia oscyloskopu do pomiaru napięcia wychodzącego z cewki zapłonowej na świecę to oś amplitudy: 20 kV, natomiast oś podstawy czasu to 10 ms. Na wykresie widać prawidłowy przebieg napięcia:

  • pierwszy etap to spadek napięcia – jest to czas ładowania cewki,
  • następnie na skutek wyłączenia cewki mamy gwałtowny wzrost napięcia w uzwojeniu wtórnym – pik napięcia zapłonu,
  • następuje przeskok iskry i zapłon – czas trwania zapłonu,
  • na koniec jest oscylacja napięcia – spadek energii niewykorzystanej na zapłon.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Rys. 2 Procedura pomiarowa
Rys. 3 Procedura pomiarowa
Rys. 4 Procedura pomiarowa
Rys. 5. Pomiar sygnału
Rys. 6. Pomiar częstotliwości
Rys. 7. Przebieg napięcia – cewka
Rys. 8. Adapter na cewkę
Rys. 9. Przebieg napięcia – cewka uszkodzona

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony