Diagnostyka

Diagnostyka

miesiąc temu  27.05.2020, ~ Administrator   

Poprawianie oryginałów – fachowe porady dla warsztatów

Cienkie druciki obrywają się, czego częstą przyczyną jest złe wypośrodkowanie głównej płyty z elektroniką

Strona 1 z 2

Znamy to wszyscy: wypakowujemy nową część zapasową i widzimy niedociągnięcia, złe wykonanie... Po prostu dostaliśmy bubel, który nie powinien być zamontowany w samochodzie. Nawet gdyby taka część działała, to i tak mielibyśmy wątpliwości, czy długo i czy z racji jej zamontowania nie popsuje się kolejny podzespół. Po pewnym czasie, mając doświadczenie, przymykamy oko na defekty i uznajemy, że to normalne.

To samo dotyczy podzespołów elektrycznych, które wymieniamy lub staramy się naprawić. W jednym i drugim przypadku rozbieramy daną część, aby poznać jej wnętrze. Jak można było wypuścić na rynek taki bubel – zastanawiamy się. Dziwimy się, dlaczego tak długo wytrzymał w samochodzie, który jest narażony na ciągłe zmiany temperatury, wstrząsy, przyspieszenia i gwałtowne opóźnienia. W niektórych przypadkach wystarczy kilkanaście minut na naprawę, na przykład na wymianę cyny, prawidłowe przylutowanie elementów i naprawienie złącz. Oczywiście ciągle dręczy nas myśl, dlaczego nie zrobiono tego porządnie w fabryce i jakim cudem urządzenie przez tyle lat się nie zepsuło. Na to pytanie nie będziemy szukać odpowiedzi, bo ważniejsza jest dla nas naprawa samochodu, czyli poszczególne jego elementy.

W tym artykule chcemy zwrócić uwagę na wstępną weryfikację urządzenia elektrycznego, podobną do tej, jaka jest przeprowadzana w fabrykach. Zanim produkt elektroniczny zostanie zapakowany i wysłany do sklepu, zostaje sprawdzony przeważnie nie przez człowieka, ale przez automaty. Przechodzi procedury mniej lub bardziej dokładnie kontrolujące jakość jego wykonania. Spośród wielu różnych procedur zwrócimy uwagę na weryfikację możliwą do wykonania bez skomplikowanych procesów technologicznych i praktycznie bez aparatury pomiarowej. Możemy je bowiem zastosować w warsztacie nawet bez udziału elektronika, a polegają one na dokładnym przyjrzeniu się elementom przylutowanym do drukowanej płytki. Taka weryfikacja pozwoli na szybkie wykrycie usterki, co z kolei stworzy możliwość samodzielnej naprawy. Nawet jeżeli nasze poczynania nie przyniosą sukcesu, będziemy mądrzejsi o wiedzę o tym, jak zbudowane jest dane urządzenie. Te sposoby są adresowane nie do elektroników, którzy tego typu uszkodzenia w płytkach elektronicznych widzą zazwyczaj od razu. Również nie elektronicy muszą nauczyć się pewnych rzeczy, aby ocenić elektronikę obecną praktycznie w każdym układzie w samochodzie.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Radek 1 miesiąc temuocena: 100%  Według mnie w samochodzie, gdzie występują wysokie temperatury użycie pistoletu na gorący klej, który staje się plastyczny już w temperaturze kilkudziesięciu stopni nie jest najlepszym pomysłem.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony