Diagnostyka

Diagnostyka

12 dni temu  13.05.2020, ~ Administrator   

Praca ze skanerem i jego otoczenie

Skaner to podstawowe narzędzie współczesnej diagnostyki

Strona 1 z 3

Podstawowym instrumentem badawczym we współczesnej diagnostyce samochodowej jest skaner, umożliwiający nawiązywanie komunikacji ze sterownikami. Podczas badań powinniśmy korzystać z urządzeń mających największe możliwości przeprowadzenia diagnostyki i programowania, a także dbać o bieżące aktualizacje.

W skanerze ważne są nie tylko funkcje związane z biernym odczytywaniem błędów i danych diagnostycznych (wartości parametrów bieżących), ale także możliwość ingerowania w oprogramowanie. W praktyce przyzwyczajamy się do danej marki skanera i potrafimy skorzystać z wielu jego możliwości. Właściwie to przez cały czas odkrywamy coś nowego, równolegle do bieżących aktualizacji. Trudno nauczyć się teoretycznie wszystkich funkcji skanera, dopiero w praktyce, czyli podczas naprawy samochodu, odnajdujemy potrzebne nam funkcje i możliwości. To nasze doświadczenie jest bardzo cenne, bo nie ma idealnego skanera, w którym wszystko byłoby jasne i proste. Zauważamy to zwłaszcza podczas wykonywania funkcji specjalnych, m.in. takich jak procedura wypalania filtra cząstek stałych, zmiana konfiguracji w module elektroniki komfortu lub innego oprogramowania. Poza tym w samochodzie istnieje wiele systemów, których prawidłowe działanie wymaga zaadaptowania komponentów pracujących w danym układzie, a zwłaszcza nowych części. Przykładem mogą być elementy wykonawcze typu elektroniczne przepustnice i elementy nastawcze, przepływomierze i wiele innych. Dlatego skanery uniwersalne stosowane do badań samochodów muszą mieć możliwie pełny potencjał, zbliżony do skanerów stosowanych w autoryzowanych serwisach.
Wolny warsztat tym różni się od autoryzowanego serwisu, że wykonuje usługi taniej, a kluczem jest naprawa elementów i wymiana na części używane lub nowe nieoryginalne. Dlatego skaner musi mieć na tyle dobre oprogramowanie, aby móc zaadaptować montowane używane części. Oczywiście skanery uniwersalne nigdy nie przebiją możliwościami oryginalnych przyrządów, jakimi posługują się pracownicy autoryzowanych serwisów, ale w większości przypadków zdadzą egzamin. Często są nawet szybsze i wygodniejsze w użyciu, a to z powodu uproszenia wielu funkcji.

Dobry skaner to nie wszystko, potrzebne jest też doświadczenie

Pomimo ogólnego zadowolenia ze skanera, którym posługujemy się na co dzień i za którego aktualizacje musimy płacić, co pewien czas pojawia się jakiś problem – nie możemy skończyć danej pracy, bo skaner nie wykonuje określonej funkcji. Analizując wiele takich przypadków, dochodzimy po pewnym czasie do wniosku (na przykład naprawiając podobny samochód po kilku miesiącach), że wtedy nie mogliśmy dokończyć pracy, ponieważ nie mieliśmy pewnej wiedzy. Okazuje się, że skaner nie był winny (narzekaliśmy na brak oprogramowania), tylko my nie potrafiliśmy wykonać pewnego zadania. Ogólne takie zjawisko nazywamy doświadczeniem – dany problem zaczynamy rozumieć w pełni dopiero po naprawie kilku podobnych usterek. Wtedy też, zdobywając doświadczenie, doprowadzamy naprawę do końca – tym samym sprzętem (na który przedtem narzekaliśmy). Chciałoby się taką sytuację odwrócić, to znaczy już podczas pierwszej naprawy mieć odpowiednią wiedzę i od razu zakończyć pracę sukcesem...

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 7

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony